Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hbengtsson

Alternativ rutt till Nynäshamn

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det OK att gå "inom inomskärs" ner till Nynäs från Sthlm? Vore kul att åka förbi Berga och Muskö. Är det något utöver markeringarna i sjökortet som man bör tänka på? Noterar i princip bara två områden direkt utanför Berga resp Muskö bas. Går man bara mitt i farleden (samt håller ut lite från Muskö) verkar det lugnt. Men...finns det andra farleder eller sund man måste ha lite koll på? 

 

Edit: om det inte framgick så menar jag alltså om det är OK att går där ur ett "torpedbåt-kör-ikapp-och-ger-en-fet-bot" perspektiv 🙂

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen har jagat oss med torppedbåt och det är väldigt tydligt skyltat på havet var man inte får vara och inte får fotografera.

 

Tillägg: Ta en titt på Sälstationen på Gålö också.

Inte jättefantastiskt, men värt ett besök för att få lite historik.

 

Tillägg 2: Jag vet inte ens om det finns några skyddsområden kvar runt Muskö, men kan vara värt att kolla om du ska ha utlänningar ombord.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är OK. 
Tycker själv att Skramsösund är rätt tråkigt. Visserligen ser man de stora öppningarna till dockorna som slukade jagarna men sen är det lite tradigt men iofs inte så långt. Håll bara ordentligt västerut i sundet efter att du rundat avgränsningsbojarna. 
Alternativt kan man gå på insidan om öarna Stora och Lilla Skramsö och gå ut genom sundet mellan Lilla Skramsö och Yxlö. 
Det finns också en rutt längre in där man kan gå under Himmelsö bron som är rätt fin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosa...

 

Jag var väl sådär sex år när tunneln ut till Muskö var klar. En kul utflykt tyckte familjen, men det är enda gången i mitt liv jag blivit åksjuk. Bara på väg till Muskö så det var ju bra.

 

Jag hade också en släkting som gjorde mycket jobb åt Marinen på Muskö under kalla kriget. Det märkliga var att han var inbiten kommunist och en av få som besökt Nordkorea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är OK. 
Tycker själv att Skramsösund är rätt tråkigt. Visserligen ser man de stora öppningarna till dockorna som slukade jagarna men sen är det lite tradigt men iofs inte så långt. Håll bara ordentligt västerut i sundet efter att du rundat avgränsningsbojarna. 
Alternativt kan man gå på insidan om öarna Stora och Lilla Skramsö och gå ut genom sundet mellan Lilla Skramsö och Yxlö. 
Det finns också en rutt längre in där man kan gå under Himmelsö bron som är rätt fin. 

Intressant! Tack. Vi tänkte oss nog i sådana fall via Yxlösundet och Yxlö kanal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hbengtsson:

Intressant! Tack. Vi tänkte oss nog i sådana fall via Yxlösundet och Yxlö kanal

Under Yxlö-bron? Den är inte hög. Vet inte hur hög men max 3 m skulle jag tippa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-15 vid 17:58 skrev ChristerN:

Under Yxlö-bron? Den är inte hög. Vet inte hur hög men max 3 m skulle jag tippa.

 

Japp, 3m i sjökortet. Det går vi under

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna rutt har inga större överraskningar och har man sjökort med sig är det inga problem. För många år sedan pekade vi ut åt vilket håll Nynäshamn låg när en motorbåt kom upp och frågade. Dom hade enbart ett utdrag ur telefonkatalogen med sig. Dom blev glada för svaret och drog på full gas söderut bland öarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

Denna rutt har inga större överraskningar och har man sjökort med sig är det inga problem. För många år sedan pekade vi ut åt vilket håll Nynäshamn låg när en motorbåt kom upp och frågade. Dom hade enbart ett utdrag ur telefonkatalogen med sig. Dom blev glada för svaret och drog på full gas söderut bland öarna...

Haha. Får mig att minnas när man som betydligt yngre (detta var väl runt 1994) skulle segla till Læsø med närmsta kompisarna. Sjökort över Danmark hade man ju inte. Vid Donsö inser vi att vi kanske borde ha NÅTT med oss i alla fall. En ö mitt ute i havet är inget man bara driver på. Sagt och gjort...vi går in i Donsö hamn. Går förbi en herre sittandes på sin flybridge och frågar om han har ett sjökort över Danmark vi kan låna en snabbis för dra en kopia inne på Ican.

-"Nja..." säger han och kikar lite ansträngt i kortet... "längre ut än så här har jag ju inte...och det är ju bara hav man ser. Kolla!"

Vi kollar och märker dock att preciiis i utkanten på kortet blir betydligt grundare. Läget stämmer också "hyffsat" med var Læsø borde ligga. Det får duga...vi kör på det! Sagt och gjort, vi tar en kopia på sista sidan över havet och sätter kurs mot en vattendjupsförändring. 

 

Kursen var rätt, det var Læsø. Tyvärr hade vi inte räknat med ökad vindstryka och sen ankomst i mörker. Och svårigheten att navigera in. Med kuling i byarna, utan sjökort eller koll på engelsmannen så var förstås katastrofen ett faktum. Vi smällde på rejält rätt in bland alla rev och grynnor strax öster om hamninloppet. Och låg rätt risigt till ett tag. Till slut blev vi dock hämtade av sjöräddningen som bara skakade på huvudet. Sedan låg vi i fiskehamnen som nödställda och allt vi tänkte på då var hur bra det var att slippa hamnavgiften. Och att bärsen var billig.

 

Livet var enklare men farligare när man var ung. Den här historien har dock satt sina spår. Visa full respekt för havet och ha ALLTID koll på var du är.

 

Detta är dock inte anledningen till att gå inomskärs till Nynäshamn 😅

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev per_62:

Denna rutt har inga större överraskningar och har man sjökort med sig är det inga problem. För många år sedan pekade vi ut åt vilket håll Nynäshamn låg när en motorbåt kom upp och frågade. Dom hade enbart ett utdrag ur telefonkatalogen med sig. Dom blev glada för svaret och drog på full gas söderut bland öarna...

Jag hörde om en som kört från Jönköping till Oxelösund.

I Vättern är det inte så mycket grund så han hade liksom aldrig lärt sig något om sjökort.

 

Oklart om det är sant, men den som berättade det lät väldigt trovärdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...