Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Skeppskatten1

Hjälp toan spolar inte ur!

Rekommendera Poster

Toan fyller bara upp o nu är det fullt till kanten .

Spolar inte ur. Septiktanken är i stort sett tom.

Vad göra?

Mvh Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är elektrisk jabsco med knapp på väggen som ska hållas in o ska tömma samtidigt som den spolar i nytt vatten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Spann, klädnypa och diskhandskar, stäng av inkommande vatten och börja kolla upp varför den inte pumpar ut, stopp eller om något är sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev touchwood:

 

Spann, klädnypa och diskhandskar, stäng av inkommande vatten och börja kolla upp varför den inte pumpar ut, stopp eller om något är sönder.

 

Har likadan toa, någon har kanske försökt att spola ned för mycket papper.

Det kan räcka med att stränga till eller strypa tilloppet till spolvattnet och köras en kort stund, för att tömma skålen, men varning, pumpen skall egentligen inte köras torr, mer än väldigt kort stund.

 

Annars som ovan, hinka ur innehållet, lossa slangen vid utloppet och rensa.

Jag råkade även ut för att slangen mellan toan och tanken bara efter tre-fyra år hade mycket beläggningar på insidan, den fick tas bort och behandlades med en plastklubba från utsidan och idelig genomspolning för att det mesta skulle lossna. Ättika kan lösa sådana beläggningar om man är ihärdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transclean 65 är bra som förebyggande men kan även funka för akuta insatser.

Vi häller en skvätt i systemet efter varje tanktömning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan det blir så fullt (nästa gång) - stäng spolvattenintaget för att slippa mer påfyllning av vatten och möjlighet att köra pumpen lite längre när du märker att det blivit stopp. Ibland räcker det att köra 5-10s extra för att få loss stoppet.

 

Sedan kan ju pumpen ha gått sönder också, men om du börjar med att stänga spolvattenintaget i skrovet så får du mer "tid" att felsöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla goda  och snabba råd.  Bara krypa ner o börja tömma .

Finns inga kranar vad jag kan se men får väl klämma till inkommande vattenslang. Båten ny för oss denna säsong så ännu lite osäker på toans slangdragningar. Pumpen låter som den brukar så hoppas den är hel. Om jag förstått rätt är det bara en pump som både maler och trycker till septiktanken och suger spolvatten.

Skulle kanske vara bra med en kran på inkommande vatten i situation som denna . 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Skeppskatten1:

Finns inga kranar vad jag kan se men får väl klämma till inkommande vattenslang. Båten ny för oss denna säsong så ännu lite osäker på toans slangdragningar. Pumpen låter som den brukar så hoppas den är hel. Om jag förstått rätt är det bara en pump som både maler och trycker till septiktanken och suger spolvatten.

Skulle kanske vara bra med en kran på inkommande vatten i situation som denna . 

Skulle nog nästan sätta en peng på att det finns en skrovgenomföring med kran som spolvattnet tas ifrån. För det är väldigt ovanligt att toan spolas med färskvattnet, och en skrovgenomföring utan kran existerar knappast då det under många år varit krav att varje genomföring måste ha en kran omedelbart innanför.

Så kryp ner i utrymmena, eller om du minns från när båten var uppe var det sitter "hål" i skrovet.

 

Finns eltoa med kombipump som både pumpar spolvattnet (med en gummiimpeller) och tömmer (via kniv för att finfördela) på samma elmotor, men även de med separat pump för spolvattnet. De senare är oftast dyrare och marknadsförs inte sällan som "extra tysta" (vilket de knappast är). Det du har är sannolikt den förstnämnda, då de med separat pump brukar ha extra knappar med möjlighet att köra pumparna separat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Skeppskatten1:

Det är elektrisk jabsco med knapp på väggen som ska hållas in o ska tömma samtidigt som den spolar i nytt vatten 

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Skulle nog nästan sätta en peng på att det finns en skrovgenomföring med kran som spolvattnet tas ifrån. För det är väldigt ovanligt att toan spolas med färskvattnet, och en skrovgenomföring utan kran existerar knappast då det under många år varit krav att varje genomföring måste ha en kran omedelbart innanför.

Så kryp ner i utrymmena, eller om du minns från när båten var uppe var det sitter "hål" i skrovet.

 

Finns eltoa med kombipump som både pumpar spolvattnet (med en gummiimpeller) och tömmer (via kniv för att finfördela) på samma elmotor, men även de med separat pump för spolvattnet. De senare är oftast dyrare och marknadsförs inte sällan som "extra tysta" (vilket de knappast är). Det du har är sannolikt den förstnämnda, då de med separat pump brukar ha extra knappar med möjlighet att köra pumparna separat.

På den lilla beskrivningen förefaller det som om det är en likadan toa som min.

Den har en "dubbelpump" alltså en elmotor som driver såväl spolvattenpumpen som tömningspumpen. Nackdelen kan vara den att dessa båda pumpar som sitter på samma axel pumpar in lika mycketspolvatten, eller mer än det som pumpas ut om det blir litet motstånd i avloppslangen mot tanken, och då fylls ju skålen på med nytt vatten och nivån stiger.

Detta kan ske om nu någon har tömt tarmen väldigt ordentligt och/eller använt mycket toapapper.

 

Som @IngemarE skrivit måste det finnas en avtängnigskran , ofta en kulventil, på spolvattnets intag. Det är bara att följa slangen och leta, visserligen kan den vara ansluten till färskvattentanken, vilket i så fall jag anser är ett slöseri med färskvatten.

Om du till äventyrs inte finner någon kran eller ventil kan du ju kanske knicka slangen eller klämma till en med en polygrip eller liknande verktyg, så att du stryper tillflödet och kan tömma skålen.

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att det som samlats i avloppslangen kan lösa upp sig ibland, men ofta får man göra en aktiv insats.

 

Denna toalett är bra och välfungerande, men det är några saker man måste tänka på och informera gäster ombord på, och de råden gäller fler sorters toaletter, även manuella.

  • Man skall använda toan till det den är avsedd till, men med förnuft. Om man tömmer tarmen ordentligt kan man behöva spola litet under tiden man tömmer sin tarm. Sedan kan man behöva tömma igen innan man lägger i toapappret.
  • Vanligt mjukt toapapper går bra att använda, men även detta med förnuft, det går inte att spola på samma sätt som hemma, bättre att lägga i en bit papper i taget och spola däremellan.
  • Om spolvattnet fyller på sig snabbare än urin och fekalier pumpas ut kan man behöva strypa tillförseln av spolvattnet tillfälligt.
  • Endast toapapper och innehåll som passerat matspjälkningsapparaten och slutligen njurar, blåsa och tarmsystemet får spolas ned i toan, ingenting annat!
  • Ibland bland kan man få in "sjögräs" och de där bruna trådalgerna som ser ut som Malacos kolasnören med spolvattnet, då blir det stopp i porslinets spolkanal, avhjälps med en enkel sil på spolvattenslangen innan toan.
  • Någon gång emellanåt spolar man  ur skålen med färskvatten och något miljövänligt rengöringsmedel, havs- och sjövatten innehåller alger, plankton och annat som kan dö i det stillastående vattnet och orsaka dålig lukt.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med sil på spolvattnet.

För många år sedan hade vi stopp och då jag skruvade isär låg det en minifisk som råkat vara för nära när vi spolade toan. Darwins teori tror jag på...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har det löst sig.. ha ha 

Följde slangen med spolvatten och hittade en kran direkt innanför skrovet .

Stängde den öste ur vatttnet i skålen och ner med en ståltråd och fiskade fram en våtservett som någon spolat ner. Värre än så var det inte.

 Nu är det full snurr igen och återigen tack för snabba och bra tips 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

Ja nu har det löst sig.. ha ha 

Följde slangen med spolvatten och hittade en kran direkt innanför skrovet .

Stängde den öste ur vatttnet i skålen och ner med en ståltråd och fiskade fram en våtservett som någon spolat ner. Värre än så var det inte.

 Nu är det full snurr igen och återigen tack för snabba och bra tips 

Som sagts, sådant får inte spolas ned.

 

5 timmar sedan skrev skippeer:

Bra tips med sil på spolvattnet.

För många år sedan hade vi stopp och då jag skruvade isär låg det en minifisk som råkat vara för nära när vi spolade toan. Darwins teori tror jag på...

Jag monterade en sådan här sil, eller vattenfilter.

Var uppmärksam på att den säljs i med olika dimensioner, 13 och 19 mm, det är väl 13 mm du skall ha. Du får ta hjälp av varmluftspistolen för att kunna kränga på slangarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...