Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

Ni med flybridge

Rekommendera Poster

Hej

har precis bytt vår daycruiser till en Sealine F380 så blev en flybridge för oss. 

Nu i början blir det mycket bara ligga i hamnen och pilla lite med båten. 

Hur gör ni andra flybridgeägare med kapellen uppe på flybridge? Jag har 3 stycken, ett för förarsätet, ett för soffan och ett enkelt för bordet. Det är ju rätt trevligt att ha dem alla borta när hela familjen är med men det är ett jäkla jobb ta av och på varje gång man är i båten.  Skaffade en stängd båt lite för komma bort från kapellen:-) men ja nu blir det ju rätt mycket jobb med dessa ändå.

Hur gör ni andra FB ägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte fått svar från någon FB ägare än så hoppar jag in med mina observationer. 
Det verkar som om alla har ett pyssel för att ta bort och sen på skydden från FB. Vet inte om fulltäckande skydd är bättre/lättare än deltäckande men det beror nog på hur dessa kapell fästs.

Att inte täcka över under tex pollensäsong kan ju betyda att grejerna blir ganska rejält smutsiga men även andra tider blir det ju skit på dem.
Ser också de som täcker över natten och de som inte gör det. 
Slutsats: att täcka av och på är en av de smällar man får ta med FB-båt! 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också precis blivit med flybridge, en Bayliner 2858.

Vi har ett hamnkapell som täcker hela flybridgen. Det spänns mot rutan och med spännband akterut. Sen sätter man upp en pinne under kapellet för att få bra form för avrinning.

 

Jag har ingen bättre bild än nedan just nu. 

20210713_165912.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R5a.jpg.924a96f902b728d02feea280a757a8c6.jpg

 

För en del år sedan hade jag en båt med många kvadratmeter kapellduk, det var bara besvär och klart omysigt att vistas under en normalsommar när det regnar och blåser var och varannan dag.

 

Så det blev båten på bilden, en pråm med glasskiosk på. Ingen jobbig kapellduk..

Jo förresten, det syns inte på bilden, men över den yttre förhöjda styrplatsen, som båtens konstruktör kallar för "flybridge" finns det en bit kapell som skydd. Det utgör även ett bra regnskydd akteröver där man kan ta av sig och hänga upp regnkläderna. Även på min båt finns det en teleskopisk "pinne" att sträcka upp detta kapell/skydd med underifrån.

 

Jag tar i princip aldrig bort detta kapell, det sitter nästan alltid på plats, jag har kört från denna upplyfta position tre gånger under de sex säsonger jag ägt båten. Det blir dragit, och tro det eller ej, men uppsikten framåt försämras, ja närgränsen flyttas framåt ganska långt, taket skymmer en hel del. Sedan kan man inte gå in i hamn sittandes där uppe, det tar för lång tid att komma ned på däck för att fendra ut och bära av.

 

Senare årsmodeller, eller versioner av denna båt fick ett helt vertikalt aktre skott, och den yttre styrplatsen rationaliserades bort.

Annars är jag väldigt nöjd med den båten, eller jag är inte missnöjd med den lilla kapellduken, eller den yttre styrplatsen, bra att ha, om den skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev MickeWic:

Hej

har precis bytt vår daycruiser till en Sealine F380 så blev en flybridge för oss. 

Nu i början blir det mycket bara ligga i hamnen och pilla lite med båten. 

Hur gör ni andra flybridgeägare med kapellen uppe på flybridge? Jag har 3 stycken, ett för förarsätet, ett för soffan och ett enkelt för bordet. Det är ju rätt trevligt att ha dem alla borta när hela familjen är med men det är ett jäkla jobb ta av och på varje gång man är i båten.  Skaffade en stängd båt lite för komma bort från kapellen:-) men ja nu blir det ju rätt mycket jobb med dessa ändå.

Hur gör ni andra FB ägare?

Vi har heltäckande kapell på vår Storebro och när vi är ute med båten så lägger jag bara över kapellet för att skydda utrustningen på natten. Blir det regn så knäpper jag ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40F935C4-9D10-49DC-98C3-1E6AF33ABC69.thumb.jpeg.29bb121d6b23d022dad540ede5d7d7b4.jpeg

 

Här är en bättre bild. Här syns ”kapellet” eller skyddet bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...