Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kabusan

Inom eller utombordare?

Rekommendera Poster

Står i begrepp att köpa min andra båt. Ska vara en hyttbåt ca 6 m. Fördelar och nackdelar med utom-respektive inombordare? Jag är inte speciellt motorkunnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar inombordare:

- Låg stöldrisk

- Tystare båt-åka

 

Fördelar utombordare

- Lätt att byta när den pajar

 

(…andra får fylla på…)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare fördel, enklare göra service på motorn när båten ligger i vattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare, älskar diesel och gångvärme.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger i en välbevakad hamn, kan du välja fritt. I annat fall, köp en inombordare så får du ha den kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns lättare att meka med inombordare.

 

Priset per hästkraft är något lägre för inombordaren.

 

Vikten hamnar lite mera gynsamt ned inombordare, men den tar ju plats i båten.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Wildeside:

Inombordare fördel, enklare göra service på motorn när båten ligger i vattnet.

 

11 timmar sedan skrev Rammsee:

Inombordare, älskar diesel och gångvärme.

 

 

FÖLRDEL DIESEL och inombordare!!

 

Bensin i motorbåt blir inte alltid bra, ok, risken är ju mindre om man har bensinmotorn på utsidan av båten. men bränsletanken/tankarna har man ju inombords. 

 

Om man gillar att bada, eller har för vana att plocka upp nödställda ur vattnet, är det ju lättare att göra det då det inte sitter någon eller några motorer i vägen akteröver.

 

Å andra sidan får man ju mer plats till mer stuvutrymme eller boendeutrymme då det inte finns någon inombordare.

 

Stöldrisken av utombordare har ju redan nämnts, men tål att upprepas, särskilt nu som gränserna öppnas igen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare ger lägre försäkringspremie och gör plats för en härlig badbrygga. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterdäcket får lite olika design med inom- respektive utombordare, eftersom utombordare inte behöver något motorrum. På en 6 m båt kan det göra en del för utrymmet, så titta på lite olika båtar med både inom- och utombordare så ser du vad som passar dig bäst. Underhållsmässigt är det väl lite samma lika enligt tidigare inlägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden har ju svängt tydligt mot utombordare de senaste åren, och även större båtar utrustas med utombordare.

 

Många av fördelarna med inombordare har listats, här kommer en viktig fördel med utombordare.

 

I många fall vinner en utombordare vad gäller prestanda. Skälen är flera, bland annat bättre viktdistribution, en 90-gradersvinkel mindre än med drev. Men framför allt är det nog gångläget/trimvinkeln som gör skillnad. Du kan oftast få upp mycket mer av växelhuset i luften med en utombordare och det har stor betydelse för både fart och förbrukning. 
 

Tittar man på moderna DC upp till 10 meter så ser man att utombordsversionerna klarar sig med rejält mycket mindre effekt för samma fart. Om båten ens finns i inombordsversion, vill säga. Ofta kan det handla om 30% mer effektbehov för inombordare för samma prestanda.

 

 

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Frippe68:

Du kan oftast få upp mycket mer av växelhuset i luften med en utombordare och det har stor betydelse för både fart och förbrukning. 

Dessutom blir det ju väldigt billigt att paddla omkring med en båt som saknar motor och växelhuset gör inget motstånd alls, inte i Sverige i alla fall. 😄

 

Det är skit att man inte får ha grejorna ifred, men lite sämre driftekonomi med en motor som finns skulle jag välja alla dagar i veckan istället för bättre driftekonomi mad en motor som kanske inte finns.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är skit att man inte får ha grejorna ifred,

 

Ja det är det verkligen, det stjäls på löpande band i det här landet, båtmotorer, vattenskotrar, lyxbilar, instrumentpaneler, krockkuddar, mm. mm. år efter år efter år efter år och våra politiker gör inte ett jävla skit för att stoppa det, vems sida står dom egentligen på ???

När vanligt folk har stora problem med att få ha sina grejor ifred och skurkarna verkar ha fri lejd till allting...

 

Lite undersökningar, lite utredningar, lite bla bla bla, sedan händer ändå ingenting konkret för att stoppa det, min båtförsäkring gick från 3 700:- till 7 300:- på fem år, det är alltid vi svenska folket som får ta smällarna och det blir bara värre och värre, och hur ser det ut om fem år.....

 

Det går ju inte att äga någonting fint längre då blir du av med det eller plundrat eller uppeldat.

 

Sverige har blivit ett laglöst jävla pissland.

 

Sålde båten då det blev för dyrt att ha den.

Sålde "fina" bilen innan någon eldade upp den.

 

Äger ingenting längre men behöver heller inte oroa mig för om det är min bil som brinner på utsidan...

 

Hade man kunnat stoppa allt stjälande så hade man kunnat ha en Utombordare om det hade varit önskvärt, till en bra mycket lägre försäkringspremie och inte riskerat att få semestern förstörd.

Men under dom omständigheterna vi har nu så är det inte riskfritt tyvärr.

Och detta får man ta med i beräkningen, som redan påtalats.

 

(Ursäkta om jag spårar ur lite här men jag blir så jäkla frustrerad ibland)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja det är det verkligen, det stjäls på löpande band i det här landet, båtmotorer, vattenskotrar, lyxbilar, instrumentpaneler, krockkuddar, mm. mm. år efter år efter år efter år och våra politiker gör inte ett jävla skit för att stoppa det, vems sida står dom egentligen på ???

När vanligt folk har stora problem med att få ha sina grejor ifred och skurkarna verkar ha fri lejd till allting...

 

Lite undersökningar, lite utredningar, lite bla bla bla, sedan händer ändå ingenting konkret för att stoppa det, min båtförsäkring gick från 3 700:- till 7 300:- på fem år, det är alltid vi svenska folket som får ta smällarna och det blir bara värre och värre, och hur ser det ut om fem år.....

 

Det går ju inte att äga någonting fint längre då blir du av med det eller plundrat eller uppeldat.

 

Sverige har blivit ett laglöst jävla pissland.

 

Sålde båten då det blev för dyrt att ha den.

Sålde "fina" bilen innan någon eldade upp den.

 

Äger ingenting längre men behöver heller inte oroa mig för om det är min bil som brinner på utsidan...

 

Hade man kunnat stoppa allt stjälande så hade man kunnat ha en Utombordare om det hade varit önskvärt, till en bra mycket lägre försäkringspremie och inte riskerat att få semestern förstörd.

Men under dom omständigheterna vi har nu så är det inte riskfritt tyvärr.

Och detta får man ta med i beräkningen, som redan påtalats.

 

(Ursäkta om jag spårar ur lite här men jag blir så jäkla frustrerad ibland)

 

Enkel sammanfattning. Utökad tullveksamhet kostar staten pengar. Stulna saker kostar försäkringstagare pengar och genererar momsintäkter när de återställs. Dumt att ta död på en kassako genom att öka sina egna utgifter. Det regeringar inte verkar fatta är att staten är vi medborgare och deras ansvar är att skydda oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja det är det verkligen, det stjäls på löpande band i det här landet, båtmotorer, vattenskotrar, lyxbilar, instrumentpaneler, krockkuddar, mm. mm. år efter år efter år efter år och våra politiker gör inte ett jävla skit för att stoppa det, vems sida står dom egentligen på ???

När vanligt folk har stora problem med att få ha sina grejor ifred och skurkarna verkar ha fri lejd till allting...

 

Lite undersökningar, lite utredningar, lite bla bla bla, sedan händer ändå ingenting konkret för att stoppa det, min båtförsäkring gick från 3 700:- till 7 300:- på fem år, det är alltid vi svenska folket som får ta smällarna och det blir bara värre och värre, och hur ser det ut om fem år.....

 

Det går ju inte att äga någonting fint längre då blir du av med det eller plundrat eller uppeldat.

 

Sverige har blivit ett laglöst jävla pissland.

 

Sålde båten då det blev för dyrt att ha den.

Sålde "fina" bilen innan någon eldade upp den.

 

Äger ingenting längre men behöver heller inte oroa mig för om det är min bil som brinner på utsidan...

 

Hade man kunnat stoppa allt stjälande så hade man kunnat ha en Utombordare om det hade varit önskvärt, till en bra mycket lägre försäkringspremie och inte riskerat att få semestern förstörd.

Men under dom omständigheterna vi har nu så är det inte riskfritt tyvärr.

Och detta får man ta med i beräkningen, som redan påtalats.

 

(Ursäkta om jag spårar ur lite här men jag blir så jäkla frustrerad ibland)

 

Undra hur ts blir hjälpt med detta inlägg... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft utombordare , många vänner har inombordare. Några intressanta jämförelser går att göra. 

Inombordaren får bättre badbrygga, kanske kan anses vara lite snyggare men det tar väldigt mycket plats ombord , speciellt på mindre båt. Då är det värdefulla stuvutrynmen istället. 

Kan konstatera att inombordare kräver betydligt mera underhållsarbeten. Och det är svårt att komma åt liggandes på mage. Dessutom kräver driven en del arbete med bälgar och svåråtkomliga styrningar.  Jag står på en pall när båten är upptagen och servar motorn samma dag som den tas upp, sen gör jag inget mera förrens nästa års upptagning. Byta impellern tar ju typ halvtimma var tredje år. Enda mecket är ju kamremen var femte år. Tror inte jag lägger lika mycket tid på min utombordare på fem år som kompisarna läger på sina inombordare och drev på ett år. 

Skulle oturen vara fram och maskinen rasar så är det hejdlöst mycket jobb på en inombordare. Utombordaren sitter med fyra skruvar och ett gäng vajrar. En verkstad byter ju utombordare på en förmiddag. Tyvärr enkelt för tjuvarna med, det är en nackdel. Å andra sidan har jag haft utombordsbåtar i 20 år och aldrig fått någon stulen. Peppar peppar. 

Båda typerna låter rejält i hög fart, men vågar nästan påstå att utombordare är tystare. I alla fall på förarplatsen. 

Man kan fälla upp utombordare så man kommer in i grundare vikar.

Ligger du i havet slipper du problem med beväxtning på drev och propeller med utombordare då den är upphissad ur vattnet. 

Utomborden går billigare än motsvarande båt med inombordare med bensin, 

Utombordsbåten blir oftare roligare att köra då den blir allertare i reaktionerna. Inombordare och drev är ju tyngre. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-15 vid 00:11 skrev Rammsee:

Inombordare, älskar diesel och gångvärme.

 

 

Som alternativ till gångvärme så kan man ju köra värmaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill flika in att byta en inombordare (om man inte ändrar motortyp, Dvs en V8 ersätter en V8 etc) är en rätt enkel operation. En väl utrustad verkstad bör klara det på 4h. Visst, utombordare är enklare att byta men att lyfta i och ur en inombordare / byta ett drev är inte så komplicerat.

 

Det kan lätt skilja 10k i försäkring mellan en nyare utom och inombordare. Inombordare med drev har lite mer underhållskostnader dock pga bälgar m.m

 

värt att komma ihåg är att dreven är stöldbegärliga och bör plockas av under vintern ifall det är ett nyare drev. Då kan man passa på att smörja upp delarna också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är synd att det inte finns dieselutombordare!

-Ja det finns väl en och annan sådan, men dessa tycks vara avsedda för ”speciella marknader” och saluförs inte här hos oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker att det är en bra frågeställning och är intresserad av andras reflektioner om utombordare. Själv har jag inombordare. Visst har jag lyckats få tät bränslesystemet men jag vet att mångas droppar lite diesel och lukten verkar vara svår att bli av med. Att serva en inombordare när man endast kommer åt 30% av komponenterna utan att lyfta ut motorn på en 27-fotare är feltänkt från början. Man kan bara blunda och hoppas att allt håller ihop säsongen ut. Ett jäkla oljud är det också, åtminstone från en dinosaurie á 80-talet. Varje komp låter som ett åsknedslag haha. En elutombordare på ~3-5kw vore nog optimalt. En sån bör man kunna lyfta av för att minska stöldrisken om man är borta en tid från båten.

Redigerad av protesterandemoose

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Betydligt lättare och billigare service på en utombordare, och på en såpass liten båt som 6m så gör det massor på utrymmet, en så liten båt med inombordare har oftast ett väldigt trångt och svårmeckat motorrum.

Ang stöldrisken så finns det ju väldigt bra motorlås och till en 6m båt pratar vi ju om typ en 100 hästare som man inte bara hakar av och bär iväg med hur som helst. 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man går tillbaka till TS originalfråga: jag undrar om man ska styra hela sitt båtval efter inom- eller utombordare. Båda har sina för/nackdelar men inga som är helt avgörande väl? Jag har ägt både gammal inombordare och ny utombordare. För mig skulle det snarare hänga på motorns ålder och skötsel, oavsett typ. Önskar jag hade vetat mer om det när jag köpte min första båt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-14 vid 23:02 skrev Peter_K:

Fördelar inombordare:

- Låg stöldrisk

- Tystare båt-åka

 

Fördelar utombordare

- Lätt att byta när den pajar

 

(…andra får fylla på…)

Ang tystare..

 

För några år sedan var jag på Parkers varv i Polen och fick prova samma skrov på 9m med både inom och utombordare.

 

Utombordarna var i just detta fall otroligt mycket tystare.

 

Jag kan säga att jag åkte dit med inställningen att inombordare var ett bättre val ljudmässigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Vill flika in att byta en inombordare (om man inte ändrar motortyp, Dvs en V8 ersätter en V8 etc) är en rätt enkel operation. En väl utrustad verkstad bör klara det på 4h. Visst, utombordare är enklare att byta men att lyfta i och ur en inombordare / byta ett drev är inte så komplicerat.

 

Det kan lätt skilja 10k i försäkring mellan en nyare utom och inombordare. Inombordare med drev har lite mer underhållskostnader dock pga bälgar m.m

 

värt att komma ihåg är att dreven är stöldbegärliga och bör plockas av under vintern ifall det är ett nyare drev. Då kan man passa på att smörja upp delarna också.

Det finns säkert inombordsbåtar där det är enkelt att byta motor men vet också båtar där det inte går att få ut motorn annat än börja kapa i båten, som sen måste plastas snyggt. Vet också de som fått såga ut i skottet till motorrummet för att kunna utföra reparationer. Måttligt kul. 

 

Ja dreven ska nog plockas av liksom att det kan vara bra att plocka av växelhuset på en utombordare för att minska stöldrisken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev M__G:

Det finns säkert inombordsbåtar där det är enkelt att byta motor men vet också båtar där det inte går att få ut motorn annat än börja kapa i båten, som sen måste plastas snyggt. Vet också de som fått såga ut i skottet till motorrummet för att kunna utföra reparationer. Måttligt kul. 

 

Ja dreven ska nog plockas av liksom att det kan vara bra att plocka av växelhuset på en utombordare för att minska stöldrisken. 

👍, det är en bra poäng. Ett kriterium jag skulle ha vid köp av båt med inombordare är att det går att komma åt hela motorn samt kunna lyfta ur den utan att behöva demontera delar på båten. Vissa modeller är utmärkta och har stora motorluckor, andra är hopplösa och att ens byta olja blir en utmaning. 
 

Min nuvarande båt har inombordare med stor motorlucka och alla delar av motorn är enkelt åtkomliga, jag uppskattar att jag slipper oroa mig för att hitta båten utan motor samt att kostnaden för både motorn och delar är relativt låg.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev M__G:

Undra hur ts blir hjälpt med detta inlägg... 

 

16 timmar sedan skrev touchwood:

Sålde båten då det blev för dyrt att ha den.

Sålde "fina" bilen innan någon eldade upp den.

Köp ingen båt, för du har ändå inte råd att ha den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är synd att det inte finns dieselutombordare!

-Ja det finns väl en och annan sådan, men dessa tycks vara avsedda för ”speciella marknader” och saluförs inte här hos oss.

Lustigt att du tar upp just det.

OXE är en svensk dieselutombordare, men jag vet inte hur lätt det är att köpa en OXE i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Lustigt att du tar upp just det.

OXE är en svensk dieselutombordare, men jag vet inte hur lätt det är att köpa en OXE i Sverige.

Det var en av dem jag tänkte på. Yanmar hade en ett tag också, eller om det bara var en experimentell motor i liten serie.

Vill minnas att försvarsmakten har testat sådana, men om de köpt några vete 17.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Köp ingen båt, för du har ändå inte råd att ha den.

 

Vi får väl se...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev M__G:

 

Man kan fälla upp utombordare så man kommer in i grundare vikar.

Ligger du i havet slipper du problem med beväxtning på drev och propeller med utombordare då den är upphissad ur vattnet. 

 

Det är otroligt lätt att sno en propeller som är upphissad ur vattnet. Drev går också att hissa, men det gör man inte för då skruvar någon bort delar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var en av dem jag tänkte på. Yanmar hade en ett tag också, eller om det bara var en experimentell motor i liten serie.

Vill minnas att försvarsmakten har testat sådana, men om de köpt några vete 17.

COX dieselutombordare säljs av en firma här i Kungsbacka och deras demobåt ligger i vår marina. Det är en ordentlig pjäs... däremot är det mycket som skiljer mot Svenska OXE som t ex har remdrift istället för drivaxel. Men en ordentlig bjässe är det...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...