Jump to content
Sunday 21 July 2024
svampbob

Koppla kylkompressor

Recommended Posts

Hej!

Frågan är som följer:

Har 2 st Isotherm med Secop BD35F kompresssorer. De sitter monterade ca 4-4,5 m från säkringsskåpet och jag drog 6 m2 kabel i tron att det skulle funka.

Men det gjorde det såklart inte. Underspänning och jag måste göra om. Räcker det med att dra fram 10 m2 till en plus och jordplint intill kompressorerna och sista 20 cm även det med 10 m2, eller måste jag dra separata 10 m2:are till varje kompressor. Jag har kabel, men det är skönare att dra fram 2 st än 4. Kanske någon med basala kunskaper i ellära kan räkna ut. Eller kanske något än nu bättre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev svampbob:

Hej!

Frågan är som följer:

Har 2 st Isotherm med Secop BD35F kompresssorer. De sitter monterade ca 4-4,5 m från säkringsskåpet och jag drog 6 m2 kabel i tron att det skulle funka.

Men det gjorde det såklart inte. Underspänning och jag måste göra om. Räcker det med att dra fram 10 m2 till en plus och jordplint intill kompressorerna och sista 20 cm även det med 10 m2, eller måste jag dra separata 10 m2:are till varje kompressor. Jag har kabel, men det är skönare att dra fram 2 st än 4. Kanske någon med basala kunskaper i ellära kan räkna ut. Eller kanske något än nu bättre. 

Man tycker ju att det borde räcka, har du mätt spänningen såväl direkt på batteriet som vid kompressorn?
Det är ju annars lätt att misstänka att ditt batteri/batteribank är på dekis och inte orkar leverera tillräckligt med ström, då blir det ett ordentligt spänningsfall. 
Annars vet jag att olika kylskåp å, kylboxar och aggregat är könsliga för spänningsfall, elektroniken tycks vara rätt så kräsen.
 

Jag hade delvis samma problem med en kylbox fram på efternatten dag tre efter laddning, den gjorde fruktlösa startdörsök men kom inte igång. Solcellerna ger ju inte speciellt mycket vid 03-tiden heller... Så jag drog fram 4mm2 x 2 och kopplade det som en fast installation och skippade mindre bra kontaktdon av cigarettändarmodell, då dessa blev varma var det ju där det mesta effektförlusten och spänningsfallet var. Nu förefaller det fungera.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteribanken är ok. Hade 13,17v vid säkringsskåpet och 13,13 vid kompressorn. Så spänningsfallet ligger inom det acceptabla. När det inte ville starta, utan bara gjorde mkt korta startförsök, drog jag en kortare 6m2 till startbatteriet, och den startade direkt. Båda 2. Då hade jag 12,7 på startbatteriet. Så jag antog att arean var för klen. Det ligger på gränsen enligt Skyllermarks Elguide. Enklast kanske är att dra separata plus och gemensamjord. Då kan jag fortfarande ha säkringarna samlade i säkringsskåpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev svampbob:

Batteribanken är ok. Hade 13,17v vid säkringsskåpet och 13,13 vid kompressorn. Så spänningsfallet ligger inom det acceptabla. När det inte ville starta, utan bara gjorde mkt korta startförsök, drog jag en kortare 6m2 till startbatteriet, och den startade direkt. Båda 2. Då hade jag 12,7 på startbatteriet. Så jag antog att arean var för klen. Det ligger på gränsen enligt Skyllermarks Elguide. Enklast kanske är att dra separata plus och gemensamjord. Då kan jag fortfarande ha säkringarna samlade i säkringsskåpet.

Jag läser nu noggrannare, ser att du har två kompressorer, då kommer problemet i en annan dager.

 

Om du drar fram dubbla pluskablar måste du även dubblera minuskabeln, eller dubbla dess ledningarea. Exakt lika mycket ström som går ut till förbrukaren i pluskabeln, exakt lika mycket återvänder till batteriet i minuskabeln. Eller jag kanske missuppfattade dig där med gemensamjorden? Sedan är jord och minus inte alltid samma sak.

Se även över så att du inte har onödiga skarvar, eller oxid i någon säkringshållare och liknade punkter där det kan uppkomma problem.

 

Men det var då samma för mig och min kylbox som inte startade, utan gjorde startförsök, och drog då mer ström än om den hade startat ordentligt. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en stålbåt med 2-poligt system. Inget är jordat i skrov eller motor utan -från batteri. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Först - Ta allt vad Skyllermark skriver med en nypa salt. Deras affärsidé är att få dig att tro att ju grövre och groteskare, desto bättre. Alltid. Och det groteska, överdimensionerade och framförallt överprissatta är just det de säljer och lever på att du köper. Av dem.

 

Rätt kabeldimension är en helt annan sak. Om du bara visste vilka klena kablar det är i t ex en bil, men där har man sett till att det är just rätt kabelarea utan att göra avkall på funktionen, då koppar är dyrt. Men kontaktdonen är i allmänhet istället vattentäta och korrosionssäkra.

 

Sedan, om man räknar på det, så skall du vid "worst case" dvs båda kompressorerna igång (10A totalt, även om de troligen drar något mindre) ha ett spänningsfall i kablaget på "bara" 0,283V. Detta räknat på 10m kabel (2x5m, både plus och minus) och 6mm². Det skall inte underspänningsskyddet lösa ut på, ens om batteriet är halvdant.

 

Således är det inte kabelarean som är din största bov. Men det faktum att det funkade när du kopplade en sladd direkt tyder ju ändå på underspänning.

Jag hade istället riktat fokus mot kopplingspunkter och inte minst säkringarna/säkringshållarna. Har du t ex något annat än moderna flatstift så byt ut dem.

 

Att många blir frälsta och hjälpta av Skyllermarks idéer beror oftast inte på att man bytt till deras groteska kabelareor, utan att bytet även påtvingat en genomgång av just kopplingspunkter. Det är här som åldringen sker, och oftast här som tidigare ägare och tidens tand påverkat mest.

Men det är också enklast att åtgärda. Behöver inte vara guldpläterat och dyrt, men rent och snyggt, bra klämt (eller lött), åtdraget och ev. med lite kontaktfett för att förebygga korrosion. Har själv använt "hemmagjorda" strömskenor av mässingsstav (15x15 och 19x3), och i förra båten var det fortfarande i nyskick efter 20 år.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontaktpunkt var ordet för dagen.

 

Hade anslutit minus på ett dåligt sätt. Gjorde om / rätt och dom startade utan knot.

 

Saken är den att jag håller på och gör om hela elsystemet. Köpte båten för 5 år sedan i Damnark, som jag numera kallar det. Har bytt ut fr o m generator till strömbrytaren vid förbrukarna. Alltså generatorer ( Balmar  2-pol), batterier, bms:er, solpaneler, säkringshållare, strömskenor, inverter ( Victron Quattro) etc.

Tänkte ta förbrukardelen kommande vinter.

Tack för tipsen! ( det börjar bli svettigt i motorrummet, dags å sluta mecka)

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...