Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nickeputt

Motortimmar blinkar på panel till KAD43

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det är något annat ”kul”.

Vanligen blir siffrorna blekare och svårlästa, inte som hos dig tydliga men konstiga blinkade tecken.

Det är ett känt problem att den där displayen förlorar kontakten med elektroniken, du har haft tur som fått en display som fungerat enda tills nu.

www.drevdelar.se har nya displayer, och dom finns även att köpa från exempelvis AliExpress.

Det är litet pilligt men inte direkt svårt att byta displayen, tro det eller ej, men man får skruva isär varvräknaren.

Antalet motortimmar försvinner inte när man byter displayen då minnet ligger i en krets på varvräknarens kretskort.

Någonstans på detta forum skrev jag en beskrivning om hur det gick till, det var väl fem-sex år sedan. Men det finns även en beskrivning hos Drevdelar.se.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är något annat ”kul”.

Vanligen blir siffrorna blekare och svårlästa, inte som hos dig tydliga men konstiga blinkade tecken.

Det är ett känt problem att den där displayen förlorar kontakten med elektroniken, du har haft tur som fått en display som fungerat enda tills nu.

www.drevdelar.se har nya displayer, och dom finns även att köpa från exempelvis AliExpress.

Det är litet pilligt men inte direkt svårt att byta displayen, tro set eller ej, men man får skruva isär varvräknaren.

Antalet motortimmar försvinner inte då minnet ligger i en krets på varvräknarens kretskort.

Någonstans på detta forum skrev jag en beskrivning om hur det gick till, det var väl fem-sex år sedan. Men det finns även en beskrivning hos Drevdelar.se.

Tusen tack för snabbt svar!

Hittade ditt inlägg när jag googlade men hade hoppats på nån enkel lösning.😉

Nå det är väl bara att beställa ny display och ta fram urmakarverktygen och pilla dit en ny display.👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev nickeputt:

Tusen tack för snabbt svar!

Hittade ditt inlägg när jag googlade men hade hoppats på nån enkel lösning.😉

Nå det är väl bara att beställa ny display och ta fram urmakarverktygen och pilla dit en ny display.👍

 

Så bra då, ja små instrumentskruvmejslar och någon liten tång och en liten skiftnyckel eller hylsa behövs. Däremot behöver du ju inte löda. 
En enklare lösning och även en mycket dyrare, är att köpa en ny varvräknare, och då börjar ju den räkna timmar på noll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på att @Georg_Ohms förslag hjälper dig. Okontakt, ledsen display o.s.v. ger helt riktigt bleka tecken och tappade segment, ibland flimmer och slumpmässiga blinkningar.

 

Men du verkar ha en mer avsiktlig blinkning och en display som annars är tydlig. Displayen i sig har ingen intelligens för denna blinkning, så upprinnelsen till den är nog snarare tidigare i kedjan.

 

Mitt råd är att forska vidare lite, alt. invänta fler svar innan du bestämmer dig för att beställa och byta själva displayen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag är inte helt säker på att @Georg_Ohms förslag hjälper dig. Okontakt, ledsen display o.s.v. ger helt riktigt bleka tecken och tappade segment, ibland flimmer och slumpmässiga blinkningar.

 

Men du verkar ha en mer avsiktlig blinkning och en display som annars är tydlig. Displayen i sig har ingen intelligens för denna blinkning, så upprinnelsen till den är nog snarare tidigare i kedjan.

 

Mitt råd är att forska vidare lite, alt. invänta fler svar innan du bestämmer dig för att beställa och byta själva displayen.

Ja, jag var inne litet på det.

Att ett och annat segment försvinner och gör timantalet delvis oläsligt kan bero på dålig kontakt mellan elektroniken och LCD-displayen. Det man ser av siffrorna är ju att dom är tydliga, när displayen börjar ge med sig bleknar siffrorna bort för att sedan försvinna helt.

Så vitt jag kommer ihåg skall inte felmeddelanden meddelas med blinkningar:blink: på denna modellen, men du får lusläsa manualen. Möjligen har @kossor någon erfarenhet av detta fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en KAD 43 och haft samma problem tills igår. 

Lösningen var att ta isär kontakterna i svarta lådan på motorn och spreja med CRC Electronic cleaner. Kan vara värt att spreja på övriga kontakter mellan instrument och motor också. 

Jag var egentligen ute efter ett annat problem med voltmätaren som visar för låg spänning samt tempmätaren för hög (läste mig till att det är vanligt vid spänningsfall i kablaget). 

 

Nu funkar allt som det ska och oväntat så lyser tim-displayen klart och tydligt också :) 

Jag har ny lcd-display liggandes som jag inte har användning för om någon är intresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Klas_L:

Jag har också en KAD 43 och haft samma problem tills igår. 

Lösningen var att ta isär kontakterna i svarta lådan på motorn och spreja med CRC Electronic cleaner. Kan vara värt att spreja på övriga kontakter mellan instrument och motor också. 

Jag var egentligen ute efter ett annat problem med voltmätaren som visar för låg spänning samt tempmätaren för hög (läste mig till att det är vanligt vid spänningsfall i kablaget). 

 

Nu funkar allt som det ska och oväntat så lyser tim-displayen klart och tydligt också :) 

Jag har ny lcd-display liggandes som jag inte har användning för om någon är intresserad.

Vad jag själv erfarit och vad som sagts av andra båtägare irl, som har VP motorer med denna ”svarta låda” så är detta ett rätt så vanligt fel. I mitt fall var det den runda multikontakten som inte satt i ordentligt, om jag nu inte berättat det tidigare....🤗

 

Många gånger måste man ju sätta ned foten och kliva på motorn, och då är det himla lätt att komma åt den kontakten eller kabeln med foten.
Så kliv på ”det gröna av metall” och var försiktig ”med det svarta av plast”!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är detta inte "svarta lådan" på en KAD43 utan instrumentet/varvräknarens lcd display som krånglar. Väldigt vanligt och den går och byta, kanske hjälper det med kontaktspray på rätt ställe i varvräknaren men jag tror det är svårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...