Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har som kanske syns på profilbilden, en plastbåt (Ockelbo) med överbyggnad av mahogny. Taket och däcket täckt med glasfiber. 

 

Den har stått länge utan att få kärlek just vad gäller överbyggnaden. Har länge tänkt bygga en ny sådan, varpå jag mest brytt mig om resten av båten. 

 

I samband med att jag nyligen beslutade mig för att slipa och lacka den med några lager, så testade jag även att smeta i brun akrylfog för utomhusbruk i de stora sprickor som uppstått i skarvarna nära fönstren under åren.. det var tätt för en sommar, men efter en vinter då läcker den återigen när det regnar.

 

Någon som har något tips på vad man kan täta hyfsat osynligt med? Ca 1 cm sprickor, mest kring skarvar nära fönstren.. något som håller sig bättre (fäster bättre) än brun utefog?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lagomroligkille:

Hej!

 

Jag har som kanske syns på profilbilden, en plastbåt (Ockelbo) med överbyggnad av mahogny. Taket och däcket täckt med glasfiber. 

 

Den har stått länge utan att få kärlek just vad gäller överbyggnaden. Har länge tänkt bygga en ny sådan, varpå jag mest brytt mig om resten av båten. 

 

I samband med att jag nyligen beslutade mig för att slipa och lacka den med några lager, så testade jag även att smeta i brun akrylfog för utomhusbruk i de stora sprickor som uppstått i skarvarna nära fönstren under åren.. det var tätt för en sommar, men efter en vinter då läcker den återigen när det regnar.

 

Någon som har något tips på vad man kan täta hyfsat osynligt med? Ca 1 cm sprickor, mest kring skarvar nära fönstren.. något som håller sig bättre (fäster bättre) än brun utefog?

 

 

Gärna bilder på sprickorna. Är det plywood skarvar? Vilket träslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska ta bilder nästa gång jag åker ner till havet. Såg att jag skrivit fel, ska förstås stå ca en mm breda springor (inte cm)! 

 

Det är solid mahogny, ca 2-3 cm tjock. Sprickorna/springorna är mest i skarvarna runt rutorna. Tänk dig att man bygger en ram runt ett fönster med gummilist, med fyra mahognyplankor. De skarvar som blir då vid ändträt har rört sig när det blivit fuktigt samt torkat.

 

Brun sikaflex? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev lagomroligkille:

Hej!

Ska ta bilder nästa gång jag åker ner till havet. Såg att jag skrivit fel, ska förstås stå ca en mm breda springor (inte cm)! 

 

Det är solid mahogny, ca 2-3 cm tjock. Sprickorna/springorna är mest i skarvarna runt rutorna. Tänk dig att man bygger en ram runt ett fönster med gummilist, med fyra mahognyplankor. De skarvar som blir då vid ändträt har rört sig när det blivit fuktigt samt torkat.

 

Brun sikaflex? 

Svårt att få skarvarna täta men en bra början är att minska rörelsen i virket genom att mätta det med en blandning av rå linolja/terpentin 50/50. Därefter skulle jag täta med Ettan i skarvarna och lacka med en båtlack av traditionell typ som inte blir för hård utan följer ev. rörelser.

Sikaflex fäster nog inte så bra på linoljat virke. Tur att det var en felskrivning ang. måttet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Svårt att få skarvarna täta men en bra början är att minska rörelsen i virket genom att mätta det med en blandning av rå linolja/terpentin 50/50. Därefter skulle jag täta med Ettan i skarvarna och lacka med en båtlack av traditionell typ som inte blir för hård utan följer ev. rörelser.

Sikaflex fäster nog inte så bra på linoljat virke. Tur att det var en felskrivning ang. måttet:)

Tack för tipset! Efter slipning smetade jag på "Honduras" olja från Biltema. Så den är nog ganska mättad. Men har faktiskt rå linolja hemma, så kan testa.

 

Ettan ska jag testa! Ser ut att vara en självklarhet för alla träbåtsägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lagomroligkille:

Efter slipning smetade jag på "Honduras" olja från Biltema.

Vad är det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad är det..?

Mahognybets

 

Bets med hög UV-stabiltet. Innehåller kinesisk träolja och järnoxidpigment. Främst avsedd för mahogny, men lämplig även för teak. Förstärker träets lyster och djup. Framhäver mahognyns karakteristiska röda ton. Baserad på Grundolja Marin A vilket gör ytterligare grundning överflödig. Slutbehandla med Båtlack 30-552, Inredningslack 30-554 eller Träolja Marine B 30-551. 330 ml.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bets ger inte tillräckligt med olja för att få fuktstabilt trä, det är riklig oljning som gäller. Har du otur har dock oljan i betsen lagt sig ovanpå allt trä, vilket motverkar att få in ny olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Bets ger inte tillräckligt med olja för att få fuktstabilt trä, det är riklig oljning som gäller. Har du otur har dock oljan i betsen lagt sig ovanpå allt trä, vilket motverkar att få in ny olja. 

Tyckte det lät så bra med kinesiska träoljan i.. Ja du ser, man ska alltid läsa på lite till. - Vilket jag gjort nu, ett år senare. 😩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon jätte katastrof eftersom Feltema rekommenderar slutbehandling med bla deras Träolja Marine

"Slutbehandla med Båtlack 30-552, Inredningslack 30-554 eller Träolja Marine B 30-551. 330 ml"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...