Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Måste solcellen kopplas nära batterierna?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag håller på att koppla in en ny 80w solcell och ny regulator.  Ska ersätta den gamla 25w-panelen och regulator. Och även montera dvärgbrytare som säkring.

 

Jag ser att den gamla regulatorn ej är kopplad direkt till batterierna utan till några kopplings-skenor en bit bort dit även mycket annat är anslutet.

 

Jag vill helst koppla som det gamla för enkelhetens skull.

 

Behöver jag verkligen koppla in regulatorn direkt nära batterierna? Finns det någon nackdel att koppla den till en skena en bit bort?

 

 

Var sätter jag min dvärgbrytare? Innan eller efter kopplings-skenan där regulatorn kommer att kopplas in?

 

 

 

 

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är vad jag menar. Min gamla regulator är kopplad hit och inte direkt till batterierna.

 

Det finns också redan nåt som heter huvudsäkring så jag kanske kan skippa min inköpta dvärgbrytare?

 

Jag vill inte riskera att koppla fel så att nuvarande skiljerelä slutar att fungera.

 

IMG_20200224_103656.thumb.jpg.60e21f56473b74fc2072d5ef9ff572e4.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Skuten:

Jag håller på att koppla in en ny 80w solcell och ny regulator.  Ska ersätta den gamla 25w-panelen och regulator. Och även montera dvärgbrytare som säkring.

 

Jag ser att den gamla regulatorn ej är kopplad direkt till batterierna utan till några kopplings-skenor en bit bort dit även mycket annat är anslutet.

 

Jag vill helst koppla som det gamla för enkelhetens skull.

 

Behöver jag verkligen koppla in regulatorn direkt nära batterierna? Finns det någon nackdel att koppla den till en skena en bit bort?

 

 

Var sätter jag min dvärgbrytare? Innan eller efter kopplings-skenan där regulatorn kommer att kopplas in?

Det spelar ingen roll vilken väg elen tar till batterierna, men du bör undvika allt för många skarvar och klena ledare för at inte få spänningsfall på vägen. Kolla upp så att allt ser bra ut mellan batterierna och kopplingsskenorna.

 

Om du kopplar in dig direkt på batterierna eller på en skena en bit bort som matas från batterierna påverkar inte något (tex. skiljerelä), så bäst tycker jag är att ansluta på batterierna.

 

Säkringar är till för att skydda kabeln, så de ska sitta på den kabel som ska skyddas, dvs. mellan kopplingsskenan och solcellsregulatorn och så nära kopplingsskenan som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

....så bäst tycker jag är att ansluta på batterierna.

 

Säkringar är till för att skydda kabeln, så de ska sitta på den kabel som ska skyddas, dvs. mellan kopplingsskenan och solcellsregulatorn och så nära kopplingsskenan som möjligt.

Jag är tvärtom allergisk mot att använda batterierna som kopplingspunkter, men det är nog mer en smaksak än påverkar funktionen 😉.

På min nya båt hade dessutom varvet gjort båda delarna (verkar ha dragit till det som var närmast), så det blev rejäl "städning". Nu har jag riktigt grova kablar till batterierna (90mm², men bara de) som landar i en rejäl skena, där det sedan fördelas upp.

 

Och som @Mackey skriver, säkras av också beroende på efterföljande kablars dimensioner. För tänk på att säkringen skall sitta nära den strömkälla som kan blåsa på mest, även om strömmen "normalt" går åt andra hållet. Om du ansluter solpanelerna på batterisidan om huvudbrytaren (vanligt och praktiskt, laddar då även om resten är avstängt) så är det alltså nära batterierna säkringen skall sitta.

 

Man kan alltså göra anslutningarna på olika sätt, men gemensamt för ett bra elsystem är att det är lättförståeligt och väldimensionerat, där är vi helt överens. Gärna dokumenterat på en ritning också. Och uppmärkt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag är tvärtom allergisk mot att använda batterierna som kopplingspunkter, men det är nog mer en smaksak än påverkar funktionen 😉.

På min nya båt hade dessutom varvet gjort båda delarna (verkar ha dragit till det som var närmast), så det blev rejäl "städning". Nu har jag riktigt grova kablar till batterierna (90mm², men bara de) som landar i en rejäl skena, där det sedan fördelas upp.

Nej, jag tycker inte hellet att polskorna ska vara koppleripunkter. ;)

Har man skenor anslutna till batterierna med rejäla kablar är ju det bäst.

 

Är man osäker på hur det ser ut tycker jag att solcellsregulatorn, lika väl som generatorn, ska anslutas till batterierna.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag anser att man inte skall ha några extra kablar på polskorna, men när

det gäller kabeln från solcellsregulatorn går denna direkt till batteriets pluspol, där det även finns en 15A säkring. Minuskabeln från regulatorn och laddare sitter däremot på den sekundära sidan av shunten till ”batteritankmätaren” så att den kan hålla reda på såväl inkomster som utgifter. I mitt fall var det rätt så självklart att koppla direkt på batteripus då det annars hade blivit en ”omhmväg” och genom kablar med tvivelaktiga dimensioner. Jag har 4mm2 x 2 till mina stora paneler och 2,5mm2 till den lilla.

 

Jag anser då att man skall ta vara på minsta lilla milliampere från panelerna, inte låta dessa fastna i någon elektrisk resistiv flaskhals. Alltså väl tilltagna och skarvfria kablar, det blir väl en elektrisk motorväg från panelerna via regulatorn till batteribanken. Den enda skarven som finns på vägen är den vid hängsäkringen vid batteriplus.

 

För att då vara övertydlig så bryts inte solcellsladdningen av batterifrånskiljaren, alltså laddar det på även när denna är bruten/avskiljd.

 

Även jag har städat i elsystemet efter föregående ägares koppleriövningar. Det blev en kasse full med kablar, säkringsdosor och ett och annat relä som jag inte fann någon mening med. Allt elektriskt fungerade dessutom efter saneringen. Man det finns ett och annat skatebo eller ormbo av olika sorters kablar kvar att röja i.

 

Men gör solcellsinstallationen så enkel och rak som möjligt, inga konstigheter eller omvägar, den skall gå att enkelt felsöka till sjöss. Och det är aldrig fel att överdimensionera kablarna litet granna.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...