Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
pattedala

Skuren MD21

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte ny propeller till årets säsong av Arken Teknik, en som de rekommenderade. 

Hann med 20h gångtid och precis gått på min 5v långa semester. 

När vi 15min utanför Harstena råkar ut för de som inte får hända, motorhaveri. 

 

Motorn har gått som en klocka, alltid startat utan problem och servat enligt bok med VPs egna filter och vätskor. 

Ändå kan det ske på några minuter. 

Snackade med dem Arken Teknik och får bara till svar att det inte är något som orsakats av den nya propellern och erbjöd sig istället att skicka offert på ny motor - tack för den.... Men blir de ny motor blir de från någon annan... 

 

Skutan gick fint och ingen värmepåslag när oljetryckslampan börjar lysa, varpå jag drar ner gasen för att strypa motor. Men kom inte under 1000rpm ens innan motorn nyper och självdör.

 

Sliter upp durken o ser en märklig syn, oljefiltret har skjutit/släppt och sprutat ut 4,5l olja. 

Oljefiltret gick gängpaj och gick inte att få dit igen.

 

Dagen efter när man kunde testa med nytt filter o ny olja så orkar inte startmotor dra runt, testar o dra vevhuset manuellt men sitter stenhårt..

 

Jag är ingen mekare, men antar att den nypt så block o kolvar är körda. 

 

Antar att det bästa är att försöka få tag i en bättre begagnad md21b, skulle det kanske tom passa med en md21a utan större konstigheter? 

Redigerad av pattedala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia. Byte av propeller kan inte ha något att göra med ditt haveri. Till MD 21 finns det två olika oljefilter beroende på modell och monterar man fel kan gängan vara så glapp att filtret kan lossna.

Ingemar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trösta dig med att en MD21 ändå är rätt gammal och snart ändå hade behövt bytas ut.

MD21 kommer ursprungligen från Peugeot och införlivades med Volvo under deras ”franska äventyr” på 1970-talet.

 

Men det finns säkerligen begagnade att köpa än idag, det var fler tillverkare än Volvo-Penta som marinkonverterade denna motor, dessutom satt den i många bilar, traktorer och andra fordon.

 

Men det finns säkerligen bättre marinmotorer än MD21 som inte ens när den var ny var någon hit precis. Det är en gjutjärnsmotor med topplock av aluminium, järn och aluminium vidgar sig och krymper på olika sätt då dom blir varma och sedan svalnar. Om en sådan motor drabbas av varmgång har sannolikt topplocket tagit stryk.

 

Så mitt råd är att bita i det sura äpplet och be inte bara din verkstad om en offert på motorbyte med installation, utan fråga runt på olika ställen. Det är bättre att gråta nu när bankkontot töms, än senare när du kanske i ordets alla betydelser, sitter i sjön med ännu en havererad motor.

Sedan, för att strö salt i såren, är det kanske inte så himla lätt att få tag i en verkstad och mekaniker som kan byta maskin nu mitt i semesterperioden....

 

Men sedan kan su ju säkerligen få sin skurna motor renoverad också, om nu det är mödan värt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt finns de två en för A och en för B... Och självklart väljer man rätt för sin motor, sitter den inte på så blir de svårt att köra överhuvudtaget....... 


 

Hade jag velat köpa en splitt ny motor hade jag gjort det. Tömma sina konton sen är upp till var och en vad man prioriterar här i livet :)

Själv tömmer jag gärna kontot när jag hittar nästa båt jag vill ha, inte en ny skruttmotor till en gammal 80 talare. 

 

Det jag frågar är om de går att sätta in A istället för B motor i samma båt med S drev. Så tar tacksamt emot svar på det, annars behöver man inte svara. 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Md21 har väl lösa cylinderfoder så blocket borde vara ok. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...