Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Peter66

2 solcellspaneler

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skall montera 2 st 50w paneler på targan p ga platsbrist.

Har läst mycket om det som står i forumet men tolkar lite olika...

Skickar ut en fråga, är rätt okunnig själv om el.

Har ett startbatteri 75 ah, 3 förbrukning 115 ah styck.

Finns äldre laddare från landström.

Hur kopplar jag dessa, serie eller parallell?

Skall det finnas något"backspjäll"?

Tips på bättre regulator? Finns ingen laddare med inbyggd regulator?

Antar att de kopplas diagonalt på förbrukarbanken

med säkring mellan reg. och plus på batteriet?

Något övrigt att tänka på?

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EP Ever gör några bra MPPT-regulatorer. Ska du inte skaffa fler paneler så räcker en 10A-regulator. 
Tex den här: https://www.batteributik.se/product/1468/epsolar-tracer-regulator-1210an-mppt--10a-1224v (finns säkert både billigare och bättre men som exempel).
Regulatorn kopplar du mot plus och minus på din förbrukarbank med en säkring emellan på plus-kabeln. Jag gillar ”dvärgbrytare” för då kan man enkelt bryta strömmen. 
Du bör också ha säkringar mellan panelerna och regulatorn. Samma där, helst automatsäkringar typ dvärgbrytare. Sätt bägge panelernas plus in i regulatorn. Vissa förespråkar en diod mellan men det har inte jag.

Att koppla diagonalt är kanske lite överkurs. Har själv landströmsladdaren kopplad diagonalt men regulatorn ligger ”rakt”.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för svar.

Är som sagt rätt grön på el.

Har du exempel på dvärgbrytare för 12V?

Sätter jag båda pluskablarna från panelerna i samma ingång på regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter66:

Tips på bättre regulator?

Jag har Victron SmartSolar 100/20 och är mycket nöjd. Statistik och inställningar sker via bluetooth och victron connect-appen.

I mitt tycke mycket regulator för pengarna, dryga 1500 spänn.

 

Jag har shottkydioder på panelernas plusledning innan de kopplas ihop och går vidare till brytaren/säkringen innan regulatorn.

 

@ChristerN har fått med det mesta. Säkringen mellan batterierna och regulatorn skall sitta vid batterierna.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter66:

Har du exempel på dvärgbrytare för 12V?

Jag använder Schneider iC60n-serien.

 

5 minuter sedan skrev Peter66:

Sätter jag båda pluskablarna från panelerna i samma ingång på regulatorn?

Japp, och minus ledningarna till minus ingången på regulatorn.

 

Jag använder den här kopplingsdosan för schottkydioderna och hopkoppling av panelerna. Därifrån dras en plus och en minuskabel till regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter66:

Tack för svar då börjar det klarna .

Peter

Jag har visserligen seriekopplat mina båda 100W-paneler, detta främst för att underlätta en besvärlig kabeldragning, min MPPT-regulator tål rätt så hög inspänning. Risken med seriekoppling är ju den att om en av dem skuggas drabbar det hela installationen, om en av dina parallellkopplade paneler skuggas laddar den andra på som om inget hade hänt.
Säkring har jag förstås men ingen schottydiod.

Och dessa paneler laddar hos mig bara förbrukarbanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, kom på en fundering till.

Finns det någon risk att det laddar för mycket?

 

Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter66:

Tack, kom på en fundering till.

Finns det någon risk att det laddar för mycket?

 

Peter

Nix, det är en av de saker regulatorn tar hand om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter66:

Tack, kom på en fundering till.

Finns det någon risk att det laddar för mycket?

 

Peter

 

1 timme sedan skrev McLasse:

Nix, det är en av de saker regulatorn tar hand om.

Sedan förbrukar du ju en del el under tiden panelerna laddar, eller hur? Du kanske har ett kylskåp ombord..? 
Ett batteri kan aldrig bli mer än fulladdat, och det är egentligen solcellspanelerna som trycker in de där sista procenten. Med den gamla tidens oreglerade laddare kunde man förstöra batterierna, men vi lever i en annan tid, både på gott och ont, mest på gott.

 

Skaffa även en ”batteritankmätare” som håller reda på batteriets inkomster och utgifter och hjälper dig att hålla dig till kalkylen. Det finns flera olika, Nasa BM1 är lätt att förstå sig på.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter66:

Tack för svar då börjar det klarna .

Peter

Ja det kanske låter enkelt, men vänta tills vi förklarat...😎

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla info. Skall

troligen installera i helgen så då kanske det kommer mer...

Är tacksam för detta forumet och ni som delar med er.

 

Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Skaffa även en ”batteritankmätare” som håller reda på batteriets inkomster och utgifter och hjälper dig att hålla dig till kalkylen. Det finns flera olika, Nasa BM1 är lätt att förstå sig på.

En mycket bra idé. Jag trodde jag hade koll innan jag skaffade vår men jag förstår nu att det hade jag inte alls.

 

Jag har en victron smartshunt på 500A och tycker den funkar bra. Den har ingen extern display utan man behöver koppla upp mot appen victron connect.

Knappt 1400 kronor på Amazon.se.

 

Det finns som sagt andra fabrikat som andra är nöjda med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter66:

Finns äldre laddare från landström.

Missade att plocka upp detta. Om ”äldre” är en stor tung klump råder jag dig att byta ut den. Någon tusenlapp för en bra laddare (vet faktiskt inte vad de kostar nu så jag kan ha fel om priset) är billigt om din nuvarande kokar sönder batterier för flera tusen. Ganska vanligt på ”äldre” laddare. 
(Bytte fö min 10 år gamla Ctek mot en dyr Victron i våras. Gillar möjligheten att ställa in max spänning och lite annat, men jag är rätt nördig…)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

En mycket bra idé. Jag trodde jag hade koll innan jag skaffade vår men jag förstår nu att det hade jag inte alls.

Aha! Så kände jag också när jag för ca 20 år sedan skaffade min första tankmätare för batterierna! Jag tänkte flera gånger att Oj är det så här!

Skulle jag ersätta den jag har idag hade det blivit en Victron Smart men jag skulle nog vilja ha displayen ändå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Missade att plocka upp detta. Om ”äldre” är en stor tung klump råder jag dig att byta ut den. Någon tusenlapp för en bra laddare (vet faktiskt inte vad de kostar nu så jag kan ha fel om priset) är billigt om din nuvarande kokar sönder batterier för flera tusen. Ganska vanligt på ”äldre” laddare. 
(Bytte fö min 10 år gamla Ctek mot en dyr Victron i våras. Gillar möjligheten att ställa in max spänning och lite annat, men jag är rätt nördig…)

Man kan väl lägga hur mycket pengar som helst på moderna laddare.

Men jag kan väl få kontra med att säga att man kan komma undan med litet drygt en femhundring. ..

Jag köpte en sådan som i länken i vintras, jag har den visserligen i garaget, men den förefaller fungera väldigt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa grej blir att skaffa ny laddare.

Finns olika lägen i den jag har, den sköter buffring, float mm själv, men nytt är alltid nytt.

Behöver nog uppgradera hela elsystemet… 💸

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan väl lägga hur mycket pengar som helst på moderna laddare.

Men jag kan väl få kontra med att säga att man kan komma undan med litet drygt en femhundring. ..

Jag köpte en sådan som i länken i vintras, jag har den visserligen i garaget, men den förefaller fungera väldigt bra.

Jo, säkert. Vet en som har en likadan som också är nöjd. 
Men… Specen säger upp till 160 Ah batteribank. TS har 345 Ah i sin förbrukarbank och med så stor bank riskerar man att laddaren mosar på med för hög spänning för länge. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-13 vid 16:20 skrev McLasse:

Jag använder Schneider iC60n-serien.

 

Japp, och minus ledningarna till minus ingången på regulatorn.

 

Jag använder den här kopplingsdosan för schottkydioderna och hopkoppling av panelerna. Därifrån dras en plus och en minuskabel till regulatorn.

Har jag uppfattat din förklaring korrekt? Ska nämligen installera 2 solpaneler i vinter :) 

2_solpaneler.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Swadop:

Har jag uppfattat din förklaring korrekt? Ska nämligen installera 2 solpaneler i vinter :) 

2_solpaneler.jpg

Japp!

 

6A säkringarna vid solcellerna har du ingen egentlig nytta av eftersom kortslutningsströmmen och strömmen vid belastning på solcellerna ligger för nära varandra.

Om du vill kunna se vad de olika panelerna levererar enskilt kan det vara intressant att kunna bryta bort enskilda paneler. Å andra sidan kan man täcka över en panel och få samma effekt.

 

Eftersom du parallellkopplar panelerna har du av samma anledning heller ingen nytta av 10A säkringen innan regulatorn.

I stället för 10A säkringen har jag en tvåpolig dvärgbrytare för att kunna bryta matningen från solcellerna. Tillsammans med en säkring på utgången efter regulatorn kan jag då göra regulatorn strömlös.

Eftersom jag har fler laddningskällor kopplade parallellt på en gemensam, lite grövre, kabel till batteriet har jag valt att göra så. Det underlättar vid felsökning samt att jag kan stänga av de regulatorer som inte behövs vid underhållsbehandling vintertid.

Den lite grövre kabeln som går till batterierna är givetvis avsäkrad nära batterierna.

 

Jag använder de här schottkydioderna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev McLasse:

Japp!

Då har jag reviderat min ritning :D

 

6A säkringarna och 10A säkringen är borta och har ersatts av en 2-polig dvärgbrytare innan batteriet för att kunna bryta.

 

  1. Men efter dvärgbrytaren, ska det kompletteras med en smältsäkring på 10A där eller löser dvärgbrytaren ut vid 12V spänning? 
  2. Den ena solpanelen är tänkt att vara portabel, har det någon inverkan om man kopplar bort den? (tänker på dioderna)

2_solpaneler_reviderad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Swadop:

6A säkringarna och 10A säkringen är borta och har ersatts av en 2-polig dvärgbrytare innan batteriet för att kunna bryta.

 

  1. Men efter dvärgbrytaren, ska det kompletteras med en smältsäkring på 10A

Solpaneler-Regulator
Jag har en tvåpolig dvärgbrytare mellan solpanelerna och regulatorn. Min sitter strax innan regulatorn. Här hade jag satt minst 16A vid 210W solceller.
Den dvärgbrytaren kommer enbart att ha en, manuellt, brytande funktion.

Jag köpte 32A tvåpoliga brytare för det ändamålet eftersom de, av någon anledning, var sjukt mycket billigare än 16A-varianten.

 

Regulator-Batterier
Jag har en enpolig dvärgbrytare mellan regulator och batterierna. Den sitter strax efter regulatorn. Här hade jag satt 16A eftersom jag tycker 10A egentligen är för lite med tanke på vad dina solceller gemensamt kan leverera.

Kabeln mellan regulatorn och batterierna är även avsäkrad med en för kabeln lämplig säkring. Den säkringen sitter i den änden av kabeln som är nära batterierna.

 

15 timmar sedan skrev Swadop:

löser dvärgbrytaren ut vid 12V spänning? 

Dvärgbrytare löser på ström. Spänningen är, i vår båtvärld, egentligen ointressant.
Viktigt är att man tittar på dokumentationen för den valda dvärgbrytaren så man håller sig inom de angivna gränserna.
Eftersom likström är svårare att bryta än växelström har jag tittat på att de är specade för likström och de gränser som är satta där. Alla är inte specade för likström eller så har jag inte tittat ordentligt.

 

15 timmar sedan skrev Swadop:

2. Den ena solpanelen är tänkt att vara portabel, har det någon inverkan om man kopplar bort den? (tänker på dioderna)

Nej, med min begränsade kunskap, spelar det ingen roll.

En lämplig kontakt på ett lättåtkomligt ställe är att föredra så det blir smidigt att koppla in/ur solcellspanelen.

En lämplig kontakt i mitt tycke är en som klarar miljön den sitter i, strömmen och att man inte kan förväxla plus och minus när man vill koppla in den portabla panelen.

 

 

Jag inser när jag läser igenom det jag skrivit att jag får det att låta som att jag är en riktig fena på det här. Så är inte fallet utan jag är en glad amatör som läst och fått hjälp, framförallt av mycket kunnigt folk på det här forumet.

Det jag skrivit är så som jag tolkat, förstått och dragit slutsatser av det jag läst.

Det är intresserant med kunskap. Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan. 😁

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mej veterligt skall det Ej finnas någon brytning mellan regulator och batteri

om man läser manualer så står det att man skall koppla kablarna mellan regulator och batteri innan man kopplar in solcellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Fogden:

Mej veterligt skall det Ej finnas någon brytning mellan regulator och batteri

om man läser manualer så står det att man skall koppla kablarna mellan regulator och batteri innan man kopplar in solcellen

Ska och ska…

Jag har dvärgbrytare/säkringar mellan både batteriet och regulatorn såväl som mellan regulatorn och panelerna. 
Kopplar ihop det med alla brytare av. Kollar att det är rätt. Slår på brytaren mellan regulator och batteri och slår sedan på brytaren mellan regulator och panelerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fogden:

Mej veterligt skall det Ej finnas någon brytning mellan regulator och batteri

om man läser manualer så står det att man skall koppla kablarna mellan regulator och batteri innan man kopplar in solcellen

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Slår på brytaren mellan regulator och batteri och slår sedan på brytaren mellan regulator och panelerna.

...och i omvänd ordning när man vill göra regulatorn strömlös.

 

 

En regulator är en batteriladdare. Finns inget batteri inkopplat vet den inte vad som händer och hur den skall bete sig.

 

Som jag förstått när jag läst om det, om victronregulatorer, fluktuerar spänningen ganska mycket utan ett batteri inkopplat. Tydligen kan man även få kraftig överspänning.

Har man förbrukare inkopplade mellan regulatorn och brytaren kan de ta skada. Men varför skall man ha det?

 

Jag har inte förstått att regulatorn tar skada, den får bara fnatt.

 

Första gången man startar en regulator skall den starta på spänning från batteriet för att den skall kunna ställa in sig med rätt systemspänning. Missar man det får man ställa in regulatorn manuellt.

I alla fall har mina regulatorer jag haft/har funkat på det viset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...