Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sailzman

Help! VP Md 5! Går inte att starta!

Rekommendera Poster

21 timmar sedan skrev Sailzman:

Sista nyheter! När provar starta öppnar man mutter vid spridaren och den spridar utt bränsle ganska mycket i takt med motorn, men när stänger muttern händer ingenting. Inte ens en mindre detonation. Samtidigt det går inte att avlufta manuellt med mätarpumpen för att den ligger i "friläge". Vart är felet? 

Mängd bränsle och hur högt trycket är, är olika saker. 

Det ska till ett relativt högt tryck innan spridare öppnar. 

 

Har du gasreglaget i typ halv gas, när du luftar? 

På tomgång eller med stoppen utdraget, lär det inte bli något större tryck, då du luftar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Hybro:

När båda vipporna kan vicka med "luft" emellan samtidigt, så passa då på justera ventilspelen m h a bladmått. Se manualen. Bör ligga någonstans mellan 0.2 - 0.4 mm. 

Tack, det ska jag, men tror inte att det är osrak till att den startar inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Hybro:

 

Hoppsan... Det är alltså en nyare variant av bensinmotor med spridare?

 

Och på viket sätt är spridaren iordninggjord? Enligt bilden ovan ser den inte ut att ha varit lossad de senast 15 åren. 

 

Se nu till att stäng av kylvattnet till

motorn innan fler startförsök görs. 

Så fort motorn tänder till öppnas kran för kylvatten. Detta klara impellern. 

 

Tappa även ur det mesta av vattnet i avgasslang och vattensasamlare, så du inte riskerar att få in det i motorn, typ bakvägen via avgasventilerna. Gissar att detstår många liter där nu. 

Enklast är att lossa slang vid vattensamlare, som vissa ovetandes kallar ljuddämpare. 

 

 

Spridaren är testat nyss på service. Ser ut kanske i bilderna sämre som är i verkligheten😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Eftersom insprutaren är iordninggjord och det kommer bränsle dit så får du säkert igång motorn om du gör som jag skrev tidigare. Använd absolut INTE startgas!

Ingemar

Hmm, vad är fel med startgas? Provat faktiskt starta utan trucka ner gas reglage men 😐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev sanktanna:

Du förstör motorn med startgas!

Ingemar

Nja. Man kan använda startgas till en äldre dieselmotor, men måste göra det med försiktighet. CRC säljer t o m sin startgas som fungerande till både bensin- och dieselmotorer. 
https://www.mekonomen.se/crc-motor-starter-aerosol-250-ml-crc-14043546

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev sanktanna:

Du förstör motorn med startgas!

Ingemar

Åh, jag fattat fel. Ok, ingen startgas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har tröttnat lite med den motorn men....

Som sagt mätarupm ligger i "neutral" läge och det går inte få den igång genom att vrida svänghjul och i min uppfattning är det så att systemet är fullt med trycket. Som sagt mätarpump orkar inte att trycka mer om den har nått tryckgräns. Kan det vara kvar luft i systemet trotts att den sprider utt bränsle rikligt innan spridaren? (avluftat vid högtryckpump och ser inga bubblar) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Hej igen! Har tröttnat lite med den motorn men....

Som sagt mätarupm ligger i "neutral" läge och det går inte få den igång genom att vrida svänghjul och i min uppfattning är det så att systemet är fullt med trycket. Som sagt mätarpump orkar inte att trycka mer om den har nått tryckgräns. Kan det vara kvar luft i systemet trotts att den sprider utt bränsle rikligt innan spridaren? (avluftat vid högtryckpump och ser inga bubblar) 

Om du öppnar på luftningsställena så skall det komma ut diesel (och luft). I och med att du öppnar så släpper du ju på trycket i bränslesystemet, och då skall du kunna pumpa manuellt. Det skall komma ett rejält sprut. 
Gör det inte det är matarpumpen trasig, och behöver bytas. Det är inte ett ovanligt fel på dessa motorer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom kylväska cirkulerat i avgasröret. Sonder rostat. Det är därför glikolnivå försvann. 

Som sagt till alla som har problem med start! Är inte rädda att öppna topplocket! Ni forkortar era gissningar direkt och kan lösa problemet direkt! 

Tack för allas råd! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där toppen såg lite trött ut… blir det verkligen tätt så du får kompression? Lägger in en bild på hur min såg ut när jag plockade isär motorn, som jämförelse. 

44B53630-A717-4228-AE89-E305C297B357.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Sailzman:

Dessutom kylväska cirkulerat i avgasröret. Sonder rostat. Det är därför glikolnivå försvann. 

Nä, det tror jag inte. 
Avgaskröken är ju sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Den där toppen såg lite trött ut… blir det verkligen tätt så du får kompression? Lägger in en bild på hur min såg ut när jag plockade isär motorn, som jämförelse. 

44B53630-A717-4228-AE89-E305C297B357.jpeg

Vad var det fel med motorn med så rent topplock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nä, det tror jag inte. 
Avgaskröken är ju sjövattenkyld.

Kanske har skrivit fel, men mekgubbe sa att "avgas kylare kass". Fattar inte riktig vart är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Sailzman:

Vad var det fel med motorn med så rent topplock?

Felet visade sig vara en trasig högtryckspump, men eftersom rådet är att de inte kan gå sönder så kollade jag allt annat. Jag hade fått vatten i oljan pga läckande impellerpump, vilket gjorde att högtryckspumpen kärvade ihop. 
 

Bilden på toppen var tagen efter en lätt avslipning/grovrengöring med scotsh-brite, vill jag minnas - det är så här motorn ska se ut invändigt. Lägger också in en bild på hur ventilerna såg ut före inslipning. 

0B96A570-0236-45BD-8988-FDA018379767.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Sailzman:

Kanske har skrivit fel, men mekgubbe sa att "avgas kylare kass". Fattar inte riktig vart är det.

Inte jag heller. 
Avgaserna kyls med sjövatten som sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Lägger också in en bild på hur ventilerna såg ut före inslipning. 

…och efter; slipat med pasta och ”indianpinne”, dvs inget finlir direkt. 

26745FD8-34BE-49F0-B86D-92ACDED80E85.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

…och efter; slipat med pasta och ”indianpinne”, dvs inget finlir direkt. 

Ha, ha!

Indianpinne var bra, har jag inte hört förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mackey:

Ha, ha!

Indianpinne var bra, har jag inte hört förut.

Oj, och jag sa det inte på skoj ens, utan det är vad jag lärt mig att de stora grabbarna säger.
Och Google håller med 😁

5233611F-76F1-475C-B919-5FE68B0C7E7C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Felet visade sig vara en trasig högtryckspump, men eftersom rådet är att de inte kan gå sönder så kollade jag allt annat. Jag hade fått vatten i oljan pga läckande impellerpump, vilket gjorde att högtryckspumpen kärvade ihop. 
 

Bilden på toppen var tagen efter en lätt avslipning/grovrengöring med scotsh-brite, vill jag minnas - det är så här motorn ska se ut invändigt. Lägger också in en bild på hur ventilerna såg ut före inslipning. 

0B96A570-0236-45BD-8988-FDA018379767.jpeg

Hmm, hur visade sig problemet med högtryckspumpen?

Den motorn också har haft in vatten. Måste man kanske avvakta efter en sånt kommande problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Sailzman:

Hmm, hur visade sig problemet med högtryckspumpen?

Den motorn också har haft in vatten. Måste man kanske avvakta efter en sånt kommande problem...

Det visade sig genom att motorn inte startade… den var helt död. Jag luftade till förbannelse, jag bytte filter, jag fixade spridaren, jag plockade av toppen och renoverade den (slipade in ventiler, bytte packningar mm) - allt för att alla sa att högtryckspumpen inte kan gå sönder, men till slut var det ju bara den kvar. Lämnade in den på El o Diesel i Högdalen som renoverade den (inte billigt, men nödvändigt), och sedan fick jag igång motorn. 
 

Men. I ditt fall skulle jag nog börja med att se till att ventilerna tätar och rör sig som de ska, din topp ser lite ledsen ut. Jag kunde också låna en kompressionsmätare och kolla av att jag hade tillräckligt med komp efter jag skruvat ihop allt. Fördelen med allt fixet och de c:a 10.000 kr jag la på dieselklumpen är att jag nu vet att motorn är sjysst, och att jag har lärt mig en jäkla massa. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Fördelen med allt fixet och de c:a 10.000 kr jag la på dieselklumpen är att jag nu vet att motorn är sjysst, och att jag har lärt mig en jäkla massa. 

Om jag inte minns fel så lärde du dig en del nya svordommar också...

 

Indianpinne måste förklaras i bild för de som inte använt ventilslippinnar.

 

1284204483_Screenshot_20210731-223251_SamsungInternet.jpg.065dbc6d623881d0761e171a7afe799a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Om jag inte minns fel så lärde du dig en del nya svordommar också...

Så är det. Det var ett helvete.
Jag tycker genuint illa om att skruva på motorer i form av felsökning och reparation, gillar mer att underhålla och att segla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...