Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sailzman

Help! VP Md 5! Går inte att starta!

Rekommendera Poster

31 minuter sedan skrev IngemarE:

Som redan nämnts är motorbatteriet - om det är det högra - redan rejält "trött" då det håller en spänning under 12V. Minst måste det alltså laddas.

Men med lite tur räcker det med det.

Jo det var det jag också såg när jag zoomade in i den bilden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man med båten i sjön, kör länge på startmotorn, utan att motorn startar måste man stänga vattenintaget. Annars kommer avgasslangen att fyllas med vatten, och till slut kommer vatten att tränga in genom avgasventilen, och kolven kan rosta fast. Samma kan hända om vacuumventilen inte fungerar.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Rollen:

Om man med båten i sjön, kör länge på startmotorn, utan att motorn startar måste man stänga vattenintaget. Annars kommer avgasslangen att fyllas med vatten, och till slut kommer vatten att tränga in genom avgasventilen, och kolven kan rosta fast. Samma kan hända om vacuumventilen inte fungerar.

Möjligt att förra ägaren hade provat starta för många gånger utan att lyckas och hänt precis vad du menar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har haft tillbaka spridaren och provar starta. Avluftat bränslesistemet men märker en konstig sak. När provar avlyfta spridarens retursläng då där finns trycket men från slängen från högtryck pumpen kommer bara en små dropp då och då! Trycket från returen måste komma från spidaren och inte tvärtom! 

Kan det vara att lågtryckpump är trasig och det räcker inte tillräckligt bränsle för högtryckpupm? 

 

20210716_171009.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja, ja....

 

Hur funkar då en dieselmotor av dessa årgångar? 

Inget gaspjäll, typ rakt öppet rör in till topplocket, insugsventil. 

 

Varvtalet styrs av mängd diesel som sprutas in via insprutaren rakt in i cylindern. 

 

Står gasreglaget i läge tomgång är det inte många droppar som sprutas in som dimma, varannan gång kolven kommer i topp. Nu skrev jag om just en enda specifik cylinder. 

Visst, vid halvgas, några fler droppar. 

Du hade väl inte tänkt dig en stråle som från en trädgpårdsslang, med fullt öppen kran? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridaren i bilden ovan verkar av allt att döma, aldrig varit demonterad. 

Stämmer detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Kan det vara att lågtryckpump är trasig och det räcker inte tillräckligt bränsle för högtryckpupm? 

Om lågtryckpumpen/matarpumpen är trasig kommer det inte mycket diesel när du luftar, det är inte ett ovanligt fel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, ja, ja....

 

Hur funkar då en dieselmotor av dessa årgångar? 

Inget gaspjäll, typ rakt öppet rör in till topplocket, insugsventil. 

 

Varvtalet styrs av mängd diesel som sprutas in via insprutaren rakt in i cylindern. 

 

Står gasreglaget i läge tomgång är det inte många droppar som sprutas in som dimma, varannan gång kolven kommer i topp. Nu skrev jag om just en enda specifik cylinder. 

Visst, vid halvgas, några fler droppar. 

Du hade väl inte tänkt dig en stråle som från en trädgpårdsslang, med fullt öppen kran? 

 

 

Jag fattar att det kan vara så att den droppar lite (max gas) men varför i returen finns trycket? 

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Spridaren i bilden ovan verkar av allt att döma, aldrig varit demonterad. 

Stämmer detta? 

Ja, innan mig det var länge sedan när någon hade rört den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom returen är kopplad till finfiltret är det självklart att det forsar ut bränsle när du pumpar.

Du ska inte lossa returröret bara tryckröret och där kommer det stötvis med bränsle när du kör med startmotorn.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev sanktanna:

Eftersom returen är kopplad till finfiltret är det självklart att det forsar ut bränsle när du pumpar.

Du ska inte lossa returröret bara tryckröret och där kommer det stötvis med bränsle när du kör med startmotorn.

Ingemar

Nej, returen är kopplad till mätarpumpen och inte till finfiltret. I princip i returen behövs inget trycket eller låg tryck! En grej till! Det går inte att pumpa och avlufta. Den verkar ligger i friläge. Det kan vara så att om valvet trycker på pumpen, men har vridit runt svänghjulet och det hjälper inte.

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fel av mig, men det blir samma sak.

Då är väl pumpen trasig.

Ingemar

Redigerad av sanktanna
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista nyheter! När provar starta öppnar man mutter vid spridaren och den spridar utt bränsle ganska mycket i takt med motorn, men när stänger muttern händer ingenting. Inte ens en mindre detonation. Samtidigt det går inte att avlufta manuellt med mätarpumpen för att den ligger i "friläge". Vart är felet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig kompression? Ta bort luftrenaren, ta en oljekanna med böjlig pip och pumpa in några tag olja i insuget när du kör runt motorn med startmotorn. Då startar den troligen om det kommer bränsle som du skriver.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu får ni lugna ner er lite... 

 

Antar att båten ligger i sjön. 

 

Vad tror Ni händer då om man gör otaliga startförsök? 

Se trådens början, motorn gick ju runt fint. 

Så plötslig rostade nån kolvring fast i loppet. 

 

Vad är generalfelet? 

 

Vaffe bidde de så? 

 

Och värre lär det bli om inte motorn startar.... Trots alla goda råd. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar för givet att båtägaren har stängt vattenintaget eftersom det rådet gavs tidigare. Om man kan köra runt motorn med starten för att se att det kommer bränsle vid tryckröret så kan det inte vara just något vatten i förbränningsrummet. Och sen är det så att dieselmotorer INTE har några tändstift och alltså inget elektriskt tändsystem. Det är inte ovanligt att MD 5:an har dålig komp och svårstartad då den är encylindrig.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batteriet är dåligt laddat, orkar inte leverera tillräckligt mycket ström till både startmotorn och tändsystemet, och det är tändsystemet som är känsligt för spänningsfall och får då inte tillräckligt för att kunna leverera gnistor till tändstiften.

Batteriet är ny och den är diesel! 😅

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sanktanna:

Jag tar för givet att båtägaren har stängt vattenintaget eftersom det rådet gavs tidigare. Om man kan köra runt motorn med starten för att se att det kommer bränsle vid tryckröret så kan det inte vara just något vatten i förbränningsrummet. Och sen är det så att dieselmotorer INTE har några tändstift och alltså inget elektriskt tändsystem. Det är inte ovanligt att MD 5:an har dålig komp och svårstartad då den är encylindrig.

Ingemar

Ja, jag har stängt vattenintaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som nämde ett tag sen, glykolnivå är ganska låg och efter påfyllning den sjönk igen. Vart tåg vägen den? Det verkar att finns en spricka nånstans i toppen eller locket. När vrider man svänghlulet men hand känns inte så stor motstånd när kolven är uppe. 

Verkar att kommer skruva ner topplock idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev sanktanna:

Dålig kompression? Ta bort luftrenaren, ta en oljekanna med böjlig pip och pumpa in några tag olja i insuget när du kör runt motorn med startmotorn. Då startar den troligen om det kommer bränsle som du skriver.

Ingemar

Då snarast spreja en startgas.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Sailzman:

Sista nyheter! När provar starta öppnar man mutter vid spridaren och den spridar utt bränsle ganska mycket i takt med motorn, men när stänger muttern händer ingenting. Inte ens en mindre detonation. Samtidigt det går inte att avlufta manuellt med mätarpumpen för att den ligger i "friläge". Vart är felet? 

Matarpumpen ger diesel till högtryckspumpen en gång per vevaxelvarv. 

Det är en nock på den roterande axeln, som ger rörelsen till pumpen. 

 

Står då nocken i läge för pumpslag, så går det inte att pumpa manuellt. Vrid vevaxeln lite, så går det att pumpa för hand. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns kompression, så kan det vara som då att främst avgasventil, fastnat i öppet läge.

 

Hur kan jag anta detta? 

Ja nån kolvring hade tydligen rostat fast. 

Detta kan då bero på att avgasslangen fyllts med vatten, när man gång på gång försökt starta motorn. 

Vatten som då runnit in bakvägen, och då kanske även orsakat rost på avgasventilernas skaft. 

 

Lyft på ventilkåpan, ventilkåporna och kolla, att ventilerna rör sig, när motorn dras runt. 

 

Kan även vara rost på ventilsäten, som gör att de inte tätar mot ventil tallriken. 

 

Kompressionsprov!

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Matarpumpen ger diesel till högtryckspumpen en gång per vevaxelvarv. 

Det är en nock på den roterande axeln, som ger rörelsen till pumpen. 

 

Står då nocken i läge för pumpslag, så går det inte att pumpa manuellt. Vrid vevaxeln lite, så går det att pumpa för hand. 

Provat vrida så många gånger som helst men det går inte helt enkelt att få den i manuellt läge! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Om det inte finns kompression, så kan det vara som då att främst avgasventil, fastnat i öppet läge.

 

Hur kan jag anta detta? 

Ja nån kolvring hade tydligen rostat fast. 

Detta kan då bero på att avgasslangen fyllts med vatten, när man gång på gång försökt starta motorn. 

Vatten som då runnit in bakvägen, och då kanske även orsakat rost på avgasventilernas skaft. 

 

Lyft på ventilkåpan, ventilkåporna och kolla, att ventilerna rör sig, när motorn dras runt. 

 

Kan även vara rost på ventilsäten, som gör att de inte tätar mot ventil tallriken. 

 

Kompressionsprov!

 

Skulle köpa en kompressi mätare men det är inte så enkelt! På biltema finns bara för bensin motorn. 

Jag gillar meningen med ventilerna. Jag kommer att öppna toppen over ventilerna flr att se vad händer med ventilerna först! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen rost under kåpan! När båda ventilerna är stängda känns liten luft mellan ventilen och rockern som den ska och då betyder att vetlilerna sitter på plats! 

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom insprutaren är iordninggjord och det kommer bränsle dit så får du säkert igång motorn om du gör som jag skrev tidigare. Använd absolut INTE startgas!

Ingemar

Redigerad av sanktanna
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batteriet är dåligt laddat, orkar inte leverera tillräckligt mycket ström till både startmotorn och tändsystemet, och det är tändsystemet som är känsligt för spänningsfall och får då inte tillräckligt för att kunna leverera gnistor till tändstiften.

 

Hoppsan... Det är alltså en nyare variant av bensinmotor med spridare?

 

Och på viket sätt är spridaren iordninggjord? Enligt bilden ovan ser den inte ut att ha varit lossad de senast 15 åren. 

 

Se nu till att stäng av kylvattnet till

motorn innan fler startförsök görs. 

Så fort motorn tänder till öppnas kran för kylvatten. Detta klara impellern. 

 

Tappa även ur det mesta av vattnet i avgasslang och vattensasamlare, så du inte riskerar att få in det i motorn, typ bakvägen via avgasventilerna. Gissar att detstår många liter där nu. 

Enklast är att lossa slang vid vattensamlare, som vissa ovetandes kallar ljuddämpare. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Sailzman:

Ingen rost under kåpan! När båda ventilerna är stängda känns liten luft mellan ventilen och rockern som den ska och då betyder att vetlilerna sitter på plats! 

När båda vipporna kan vicka med "luft" emellan samtidigt, så passa då på justera ventilspelen m h a bladmått. Se manualen. Bör ligga någonstans mellan 0.2 - 0.4 mm. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batteriet är dåligt laddat, orkar inte leverera tillräckligt mycket ström till både startmotorn och tändsystemet, och det är tändsystemet som är känsligt för spänningsfall och får då inte tillräckligt för att kunna leverera gnistor till tändstiften.

Ett inlägg som dessvärre hamnade i fel tråd, en tråd som handlade om (bensindriven) utombordare, sorry!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...