Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sailzman

Help! VP Md 5! Går inte att starta!

Rekommendera Poster

Hej! Vred nyckel igår och  motorn gick runt. Tänkte byta bränsle filtrar först. Nu har jag gjort det men när vrider nyckeln den bara klickar. Bateri är ok. Provar vrida hjulen med nyckeln manuellt men det gåt inte heller! Vart den skulle fastna? 

Tack!!! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tidigare ägaren säger att den kunde inte strarta men den gick runt iafall! 

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Sailzman:

Kan det vara startmotorn? 

Eftersom det gick att dra runt motorn med startmotorn innan du bytte bränslefilter föreslår jag att du laddar batteriet och sedan provar igen.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara dålig kontakt i batterifrånskiljaren

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningslåset?

Den där jävla säkringen som ser ut så här (min spökade, glappade)?

758D1EF1-69ED-4BBF-A38F-AC1617FF0161.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bateriarna är ganska fräsha och finns solpanel som visar att dom typ laddas ocv voltmeter står på 12V!

IMG-20210712-WA0040.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Tändningslåset?

Den där jävla säkringen som ser ut så här (min spökade, glappade)?

758D1EF1-69ED-4BBF-A38F-AC1617FF0161.jpeg

Ja, finns en sånt precis utanför motorn, man hur ser man att den är trasig? Finns på biltema eller bara båtaffär? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu kommer den viktigast frågan! Om vi glömmer baterierna, värför är det så att om man provar vrida själva hjulet med hand eller skiftnyckel, den rör sig bara ett par millimeter?! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Ja, finns en sånt precis utanför motorn, man hur ser man att den är trasig? 

Enklast är ju att mäta med en multimeter. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Men nu kommer den viktigast frågan! Om vi glömmer baterierna, värför är det så att om man provar vrida själva hjulet med hand eller skiftnyckel, den rör sig bara ett par millimeter?! 

Kan det vara startmotorns drev som kilat fast sig svänghjulet? Prova att vrida åt andra hållet eller lossa startmotorn lite

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Sailzman:

Kan det vara startmotorn? 

Ja, det kan vara startmotorns solenoid som inte orkar dra, då klickar det bara, eller snarare "klonkar".

11 timmar sedan skrev McLasse:

Eftersom det gick att dra runt motorn med startmotorn innan du bytte bränslefilter föreslår jag att du laddar batteriet och sedan provar igen.

Dåliga batterier som är nyligen laddade kan ge bra spänning, men när man sedan belastar dem orkar dom inte leverera någon ström.

Mät med voltmeter över startbatteriets poler samtidigt som du gör startförsök så får du se.

10 timmar sedan skrev excel319:

Kan vara dålig kontakt i batterifrånskiljaren

Även dålig kontakt vid polskorna, släpper igenom små strömmar, men inte den stora strömmen startmotorn behöver.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Bateriarna är ganska fräsha och finns solpanel som visar att dom typ laddas ocv voltmeter står på 12V!

IMG-20210712-WA0040.jpeg

Om du tänkt göra fler startförsök och den högra mätaren visar spänningen på startbatteriet bör du ladda eller i alla fall koppla ihop start och förbrukning med startkablar.

Solceller är normalt bara kopplade till förbrukningsbatterierna och ej till startbatteriet.

Om den högra mätaren visar rätt har du under 12V i det/de batterier som är kopplade dit. Vill du behålla det de batterierna i framtiden bör du ladda annars tar de skada av att ligga med så låg spänning.

 

När du mäter säkringen med multimeter @Peter_K visade bild på tycker jag du skall passa på att mäta spänningen även på startbatteriet. Spänningen bör ligga på 12,6-12,7V.

 

Varför motorn ej går att dra runt är en annan fråga. Visst gick den att dra runt precis innan du bytte bränslefiltret? Är det längesedan eller helt nyligen?

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Bateriarna är ganska fräsha och finns solpanel som visar att dom typ laddas ocv voltmeter står på 12V!

IMG-20210712-WA0040.jpeg

Får jag också påtala att den högra mätaren snarare står på strax under 12 volt. Beroende på var du mäter (hur nära batteriet) kan det betyda att batteriet är tomt. 
 

274F0D53-2538-41E8-A4A4-869FDC006BCF.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fattade jag rätt att du bara kan rucka svänghjulet några mm när du vrider för hand? 

 

Då har en eller flera kolvringar rostat fast. 

 

Motorn ska gå att vrida för hand. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Hybro:

Fattade jag rätt att du bara kan rucka svänghjulet några mm när du vrider för hand? 

 

Då har en eller flera kolvringar rostat fast. 

 

Motorn ska gå att vrida för hand. 

 

 

Ja, det stämmer! Om vi glömmer baterierna då svänghjulet skulle ändå gå runt, men det gör han inte alls! Verkar att kolven har fastnat! Om starmotorn skulle fastna då kunde man ändå vrida långsamt till en sida... 

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev McLasse:

Om du tänkt göra fler startförsök och den högra mätaren visar spänningen på startbatteriet bör du ladda eller i alla fall koppla ihop start och förbrukning med startkablar.

Solceller är normalt bara kopplade till förbrukningsbatterierna och ej till startbatteriet.

Om den högra mätaren visar rätt har du under 12V i det/de batterier som är kopplade dit. Vill du behålla det de batterierna i framtiden bör du ladda annars tar de skada av att ligga med så låg spänning.

 

När du mäter säkringen med multimeter @Peter_K visade bild på tycker jag du skall passa på att mäta spänningen även på startbatteriet. Spänningen bör ligga på 12,6-12,7V.

 

Varför motorn ej går att dra runt är en annan fråga. Visst gick den att dra runt precis innan du bytte bränslefiltret? Är det längesedan eller helt nyligen?

 

 

Förra ägaren säger att den gick runt, och jag provade bara kolla villka nycklar passar och då kändes att den vred en bit, men kanske nej. Iafall just svänghjulet sitter fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Sailzman:

Förra ägaren säger att den gick runt, och jag provade bara kolla villka nycklar passar och då kändes att den vred en bit, men kanske nej. Iafall just svänghjulet sitter fast. 

Då tolkar jag det som att motorn stått stilla en period innan den gick runt sist.

 

Är det som @Hybro undrar om svänghjulet går att röra någon millimeter fram och tillbaka eller om det är bom stopp, sitter helt fast, när du försöker vrida på det?

Fast den här biten kan andra mycket bättre än vad jag kan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev McLasse:

Då tolkar jag det som att motorn stått stilla en period innan den gick runt sist.

 

Är det som @Hybro undrar om svänghjulet går att röra någon millimeter fram och tillbaka eller om det är bom stopp, sitter helt fast, när du försöker vrida på det?

Fast den här biten kan andra mycket bättre än vad jag kan.

Tack alla för hjälpen! Tog ut spridaren och sprejade lite olja och bromscleaner i cylindern. Då provade vrida svänghjulet med båda händerna hit o dit och till slutet den kom runt! Lämnat motorn ifred med lite dieseln i cylinder tills spridaren kommer från service! 

Start bateri kommer hem och laddas over natten. 

Redigerad av Sailzman
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Sailzman:

Tack alla för hjälpen! Tog ut spridaren och sprejade lite olja och bromscleaner i cylindern. Då provade vrida svänghjulet med båda händerna hit o dit och till slutet den kom runt! Lämnat motorn ifred med lite dieseln i cylinder tills spridaren kommer från service! 

Start bateri kommer hem och laddas over natten. 

Det kan vara mycket tungt att vrida motorn för hand mot kompet.

 

När du tog ut spridarna så får du heller inget komp, och då (liksom om man tar ur tändstiften ur en bensinare) skall den gå att dra runt ganska lätt. Men det viktigaste är att den nu går runt, och det är inte fel det du gjort.

 

Däremot bör du - som nämnts ovan - hålla koll på batterispänningen samtidigt som du startar den när det är dags för det. Bara för att det är "laddat" är det - som redan nämnts - inte säkert det orkar motorn utan batteriet är slut/förstört. Har du en laddare som indikerar laddning/fulladdning och ditt batteri är så dåligt som det verkar enligt voltmetern, skall den inte indikera "fullt" förrän absolut tidigast efter 10h eller mer. 

Indikerar den "fullt" redan inom ett par timmar så är det tecken på att batteriet inte tar åt sig laddning längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sailzman:

Kan inget i el, men duger den som start bateri? 

Om det är ett batteri du redan har och inte vill/orkar/har råd att köpa ett startbatteri funkar det nog. Din motor är inte så stor så...ja, du får helt enkelt testa.

Fritidsbatterierna är egentligen inte gjorda för att ta ut de stora strömmar som blir vid motorstart. De trivs bäst att ligga och småfisa några ampere till div småförbrukare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev McLasse:

Om det är ett batteri du redan har och inte vill/orkar/har råd att köpa ett startbatteri funkar det nog. Din motor är inte så stor så...ja, du får helt enkelt testa.

Fritidsbatterierna är egentligen inte gjorda för att ta ut de stora strömmar som blir vid motorstart. De trivs bäst att ligga och småfisa några ampere till div småförbrukare.

Ja, det här tänkte jag om. Fritidsbateriet är ingen starbatteriet. Vilken skall man köoa på Biltema då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Enklast är ju att mäta med en multimeter. 

Kan du skicka länken?  Ar dum i el grejer... :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Sailzman:

Vilken skall man köoa på Biltema då? 

Jag hade köpt det här startbatteriet.

 

33 minuter sedan skrev Sailzman:

Kan du skicka länken?

Hade jag inte redan haft en skulle jag köpa den här från Biltema.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MEN, för din motor bör som sagt det där batteriet fungera. Det är t.o.m. en kallstartström på drygt 400A, och visst är rena startbatterier kanske lite bättre men det där skall räcka.

 

Så kolla först om det är friskt och tar emot laddning innan du springer åstad och köper ett nytt/annat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Sailzman:

Kan inget i el, men duger den som start bateri? 

 

1 timme sedan skrev Sailzman:

Ja, det här tänkte jag om. Fritidsbateriet är ingen starbatteriet. Vilken skall man köoa på Biltema då? 

 

47 minuter sedan skrev IngemarE:

MEN, för din motor bör som sagt det där batteriet fungera. Det är t.o.m. en kallstartström på drygt 400A, och visst är rena startbatterier kanske lite bättre men det där skall räcka.

 

Så kolla först om det är friskt och tar emot laddning innan du springer åstad och köper ett nytt/annat.

I princip finns det två huvudtyper av batterier att ha i fritidsbåten, och då talar jag om traditionella bly/syrabatterier.

Det är startbatterier som kan leverera stora strömmar under förhållandevis kort tid.

Så finns det förbrukarbatterier som kan leverera mindre strömmar under längre tid, och som tål urladdning bättre.

 

AGM-batterier har kommit på senare år, dom är bra som startbatterier, sedan finns det olika ”fritidsbatterier” som i princip är bra som förbrukarbatterier.

Men som sagts, till din motor duger nästan vad som helst, bara det kan leverera tillräckligt mycket  ström till startmotorn.

 

Där jag misstänker nämligen att det batteriet du försökt starta med inte håller måttet, det kan vara förbrukat, men klart om motorn inte går att dra runt duger nog inte något startbatteri överhuvudtaget.

 

Men det är viktigt att ha bra batterier ombord, det finns ingenting som är så irriterande som att bli strömlös i en naturhamn och värre, inte kunna starta motorn.

 

Batterikapaciteten mäts i amperetimmar, Ah, ju fler man har desto bättre.

I teorin är det så att med ett batteri på 100 Ah kan du driva en förbrukare som drar 1 ampere i 100 timmar, i teorin, i verkligheten är det annorlunda, dessutom skall man helst inte ladda ur batteriet mer än till 50%.


Men när du får tillbaka spridarna så dra runt motorn för hand några varv, sedan provar du att starta med startmotorn, om nu den, eller rättare sagt solenoiden, bara säger klick har du med största sannolikhet inte nog med kraft i startbatteriet. Klart solenoiden och/eller startmotorn kan vara trasig också, men det är vanligare med trötta batterier.

Men om startmotorn drar runt motorn utan större besvär behöver du ju inte oroa dig.

 

Du lär ju få lufta bränslesystemet också, om du inte vet hur man gör det, får du säkerligen mängder med tips här på forumet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Klart solenoiden och/eller startmotorn kan vara trasig också, men det är vanligare med trötta batterier.

Som redan nämnts är motorbatteriet - om det är det högra - redan rejält "trött" då det håller en spänning under 12V. Minst måste det alltså laddas.

Men med lite tur räcker det med det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...