Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JohnMalmo

Propeller Volvo penta 270

Rekommendera Poster

Hej!

Nybliven båtägare.

 

Har ett problem..

Propellern har lossnat, även muttern och propellerkon.

Har en Volvo penta 270, inombordare.

Finns det någon här med bra tips? Vilken propeller man ska köpa och även kon och övrigt.

Och tips hur man skruvar på.

hoppas på svar 🙂

76365B0C-9CED-4C66-B129-0CBE45BC58EE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG.

För att vi ska kunna hjälpa dig vidare behöver vi veta vilken båtmodell du har samt vad det är för motor och detta är för att båtens storlek och vikt samt motorns effekt avgör propellervalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En örnvik 570 dc.

Motorn är en volvo V8 om jag har förstått det rätt.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JohnMalmo:

130hk

Nja, inte en V8 på 130hk 🤔

Då låter det mer som en 4:a eller 6:a?

Har du nån bild på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag ej..

tror dock jag har fått hjälp via Hansenmarine.

Ny propeller, muttrar,  distansbricka.

 

Måste båten dras upp eller kan man göra det i vattnet? Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet så dra upp båten, det är ju lite tråkigt om du tappar något vid en brygga och ska behöva dyka efter det sen.

Men min kompis bytte propellrar på sitt DP-E nyligen i vattnet liggandes på magen på badbyggan :) så visst går det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tänka till innan!

Tex spänna en presenning under båten/drevet i fall man tappar något när man skruvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-12 vid 20:31 skrev Wildeside:

Man kan tänka till innan!

Tex spänna en presenning under båten/drevet i fall man tappar något när man skruvar.

Hej "Wildeside" !

 

Förstår att du skriver i all välmening men dessa typer av kommentarer kanske inte tillför TS direkt något i nuläget dessutom framgår det inte om hen tappat proppen pga av eget skruvande eller föregåendes ägares handhavandefel, skriv gärna en "sticky" om lämpligt tillvägagångssätt för att hantera proppbyte eller impellerbyte mm i sjön istället.

 

Ta detta på rätt sätt men vissa kommentarer på detta forumet känns inte rätt speciellt svårt för nya iom att det inte sker i  irl

 

@JohnMalmo lycka till med jobbet torde vara "lätt åtgärdat" svåra är att reda upp lämplig propp och kona samt var dessa införskaffas

 

Ha en god dag å må neptun vara oss nådiga

 

// CApAhab

Redigerad av CapAhab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev CapAhab:

Hej "Wildeside" !

 

Förstår att du skriver i all välmening men dessa typer av kommentarer kanske inte tillför TS direkt något i nuläget dessutom fråmgår det inte om hen tappat proppen pga av eget skruvande eller föregåendes ägares handhavandefel, skriv gärna en "sticky" om lämpligt tillvägagångssätt för att hantera proppbyte eller impellerbyte mm i sjön sitället.

 

ta detta på rätt sätt men vissa kommentarer på detta forumet känns inte rätt speciellt svårt för nya iom att det inte sker i  irl

 

ha en god dag å må neptun vara oss nådiga

 

// CApAhab

Mitt inlägg va i all välmening!

Men i dagens samhälle kan man fXXX inte uttala sig i varken all väl mening eller i någon annan mening utan att någon ska vrida o vända på det till hin håle tar hem en, så att man har fått till det så att någon kan bli kränkt eller något annat.

Jag tyckte det iaf har med TS fråga att göra och kan hjälpa honom/henne att lösa sitt problem.

Ber om ursäkt skulle självklart skrivit hen för att inte åter igen kränka någon stackare.

 

JohnMalmo skrev

 

"Har ett problem..

Propellern har lossnat, även muttern och propellerkon.

Har en Volvo penta 270, inombordare.

Finns det någon här med bra tips? Vilken propeller man ska köpa och även kon och övrigt.

Och tips hur man skruvar på."

 

 

"Nej det har jag ej..

tror dock jag har fått hjälp via Hansenmarine.

Ny propeller, muttrar,  distansbricka.

Måste båten dras upp eller kan man göra det i vattnet?"

 

Inte konstigt att allt fler inte orkar skriva i det här forumet längre eller något annat forum för den delen heller  eftersom det alltid ska vara någon paragraf ryttare eller moral polis ska lägga sig i diskussionen och definitivt inte föra TS fråge ställning framåt mot en lösning.

En fråga till dej!

Vad i dit inlägg hjälpte TS i sitt problem.

Kanske du som ska skriva en "sticky" hur man på lämpligt sätt skriver ett inlägg för att inte kränka/såra någon.

Om du undrar så är jag varken sur eller arg när jag skriver det här inläggen(kanske lite kränkt😂), så tänk själv på hur du skriver dina inlägg och framför allt fundera på om ditt inlägg är relevant för TS 

 

 

Redigerad av Wildeside
Ska gå om grund skolan och lära mej skriva/stava men säg inget kanske blir kränkt då!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inte kränkt eller tog illa upp.

tackar för hjälpen här.

Dock kan jag ju inte fälla upp drevet/propellern högre upp än bifogad bild.

Kan man ändå skruva på när den är under ytan? Svårt å förstå tanken med pressening då.

Men återigen tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev JohnMalmo:

Blev inte kränkt eller tog illa upp.

tackar för hjälpen här.

Dock kan jag ju inte fälla upp drevet/propellern högre upp än bifogad bild.

Kan man ändå skruva på när den är under ytan? Svårt å förstå tanken med pressening då.

Men återigen tack för hjälpen

Köp en mask och snorkel så är det inga problem at skruva dit proppen.

Inte så här års iaf när det är varmt i vattnet.

Spänn upp en presenning i vattnet under drevet så att den fångar upp eventuella verktyg/delar som du kanske tappar när du hänger dit proppen.

På så sätt slipper du leta på botten efter grejorna.

Vet av erfarenhet (Jobbar som dykare)att det fungerar och att man tappar grejor allt som oftast när man skruvar med något under vattnet eller i vatten ytan, ett annat bra knep är att binda fast ett snöre i verktygen/delar(om det är möjligt) och fästa runt handleden.

En sån här press duger

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/presenningar-och-rep/presenningar/presenning-343021/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägg någon liten tyngd i mitten av pressen så formar den sig bättre så att grejorna glider ner i mitten av pressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...