Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
t0bias

Elproblem

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har dubbla batterier kopplade, ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri.

I vinter plockade jag bort de bägge batterierna och när jag nu återmonterat dem fungerar ingenting (GPS, belysning, kylskåp, stereo etc.), någon idé på vad jag kan ha gjort fel?

motorn går ström, så inga problem med den delen, den startar och går fint.

 

Mvh

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev t0bias:

Hej,

 

jag har dubbla batterier kopplade, ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri.

I vinter plockade jag bort de bägge batterierna och när jag nu återmonterat dem fungerar ingenting (GPS, belysning, kylskåp, stereo etc.), någon idé på vad jag kan ha gjort fel?

motorn går ström, så inga problem med den delen, den startar och går fint.

 

Mvh

Tobias

Hej!

Ja det kan ju finnas väldigt många olika orsaker till varför förbrukarbatteriet förlorat kontakten med elsystemet.

Här är några tänkbara orsaker. Jag tolkar dig som om startbatteriet är ok och korrekt anslutet till motorn/startmotorn.

  • Huvudstömbrytaren (=batterifrånskiljaren) är den påslagen? och hel?
  • Batteriets kabelskor, polskorna, är dom ordentligt fastdragna och fria från oxid och annat smuts?
  • Huvudsäkringen?
  • Har batteriminus kontakt med elsystemets minus?
  • Batteristatus? dåliga, fast ändå nyladdade batterier kan ge bra spänning, men så fort man belastar dem ger dom ingen ström och spänningen faller snabbt.
  • Inkommande kabel till säkringsdosan? (som är gemensam för de förbrukare du nämner).
  • Inkommande kabel till minusskenan/minusplinten.

Men då ingenting fungerar borde felet ligga nära batteriet, innan kablarna delar sig till de olika förbrukarna. Det kan vara inkommande kabel till säkringsdosan som är oansluten. Glöm inte kolla minussidan, samma där så nära batteriet som möjligt, borde felet finnas.

 

Men eftersom du haft ur batterierna och återmonterat dem är det ju lätt att tro att det är något fel där, du har väl kopplat plus och minus rätt?

 

Det är väl sedan bra om du införskaffar en enkel multimeter och mäter dig fram från batteriet vidare i elsystemet för att se i viken punkt spänningen försvinner.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Ja det kan ju finnas väldigt många olika orsaker till varför förbrukarbatteriet förlorat kontakten med elsystemet.

Här är några tänkbara orsaker. Jag tolkar dig som om startbatteriet är ok och korrekt anslutet till motorn/startmotorn.

  • Huvudstömbrytaren (=batterifrånskiljaren) är den påslagen? och hel?
  • Batteriets kabelskor, polskorna, är dom ordentligt fastdragna och fria från oxid och annat smuts?
  • Huvudsäkringen?
  • Har batteriminus kontakt med elsystemets minus?
  • Batteristatus? dåliga, fast ändå nyladdade batterier kan ge bra spänning, men så fort man belastar dem ger dom ingen ström och spänningen faller snabbt.
  • Inkommande kabel till säkringsdosan? (som är gemensam för de förbrukare du nämner).
  • Inkommande kabel till minusskenan/minusplinten.

Men då ingenting fungerar borde felet ligga nära batteriet, innan kablarna delar sig till de olika förbrukarna. Det kan vara inkommande kabel till säkringsdosan som är oansluten. Glöm inte kolla minussidan, samma där så nära batteriet som möjligt, borde felet finnas.

 

Men eftersom du haft ur batterierna och återmonterat dem är det ju lätt att tro att det är något fel där, du har väl kopplat plus och minus rätt?

 

Det är väl sedan bra om du införskaffar en enkel multimeter och mäter dig fram från batteriet vidare i elsystemet för att se i viken punkt spänningen försvinner.

Hej,

 

vad blir konsekvenserna av ett trasigt skiljerelä?

 

mvh

Tobias

6DB6D91F-747B-473D-89CE-6C2D41236E63.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev t0bias:

Hej,

 

vad blir konsekvenserna av ett trasigt skiljerelä?

 

mvh

Tobias

6DB6D91F-747B-473D-89CE-6C2D41236E63.jpeg

Att bara det primära batteriet laddas, vilket det nu är.

Det finns en röd lysdiod på skiljerelät som lyser då spänningen från generatorn är 13,3 volt och där utöver.


Långsökt, men om nu du använt båten och förbrukat ström med kylskåp och annat och skiljerelät är trasigt (vilket är ovanligt) eller felkopplat, så har ju förbrukarbatteriet laddats ut helt. Då lär vare sig navigatorn eller kylskåpet starta. Min erfarenhet är att kylskåp och boxar kan vara känsliga för spänningsfall.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt strömmen över batteriets poler?

Nästa steg blir att följa pluskabeln och mäta nästa kontaktpunkt osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev FIATX19:

Har du mätt strömmen över batteriets poler?

Nästa steg blir att följa pluskabeln och mäta nästa kontaktpunkt osv.

Det är klart bättre att mäta spänningen över polerna.

Ström passerar först när man kopplar in någonting till batteret.

😇

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...