Jump to content
Sunday 26 June 2022
Pit

Ryds 568 GTI propellvalg

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan dele propell valg erfaringer på dette oppsettet?

 

Har en Ryds 568 GTI med Mercury Optimax 115  ( 2010 mod.)

Det er montert en 13 1/4×21 Turning point express,  på motoren i dag. Denne propellen er nok litt for stor, da den har noe dårlig akselerasjon.  Toppfarten er 37,2 knopp (gps måling) , ved 5200 rpm.

 

Ønsket er størst mulig toppfart.

Setter stor pris på alt av erfaringer rundt dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Det första du behöver göra är att kolla optimalt max varvtalsområde för din motor. Utan det kommer du inte vidare.

 

Efter det kan du se om du möjligen behöver försöka få upp toppvartalet en aning mot idag. En justering uppåt nås genom en minskning av stigning på propellern.

 

Att hitta den optimala balansen mellan dimeter och stigning verkar vara en blandning av vetenskap och subjektiv smak och där finns det definitivt andra som har mer erfarenhet än mig. Men om du skriver att toppfart ät det viktigaste så är normalt baksidan av det myntet lite sämre acceleration och generellt så söker du förmodligen en propeller med lite mindre diameter och högre stigning, som samtidigt släpper upp motorn i det varvtal den get maximal effekt.

 

Finns oxå en hel del sidor på nätet med företag som kan hjälpa dig att optimera utefter duna behov.

 

Till sist; jag är verkligen ingen expert på området men det ät min bild och andra får gärna kommentera.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Graniten, takk så mye for innspillet.

 

Max rpm. er 5750. Det vil si at den kan øke med 500 rpm.

 

Har sjekket litt rundt, og fått anbefalingen 13 1/4 x 19 stål propell. Men ingen har nevt det med å gå ned på diameteren, som du gjør. Er med på tanken, og hadde vert interesant å fått vite litt mere om virkningen.

 

En annen ting er jo utformingen av propellen, det er jo en jungel der ute:). Cuppet propell vs ballistic propell, osv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Pit:

Hei Graniten, takk så mye for innspillet.

 

Max rpm. er 5750. Det vil si at den kan øke med 500 rpm.

 

Har sjekket litt rundt, og fått anbefalingen 13 1/4 x 19 stål propell. Men ingen har nevt det med å gå ned på diameteren, som du gjør. Er med på tanken, og hadde vert interesant å fått vite litt mere om virkningen.

 

En annen ting er jo utformingen av propellen, det er jo en jungel der ute:). Cuppet propell vs ballistic propell, osv.

 

Det låter som ett bra val. Menade inte direkt att du skulle ner i diameter (ledsen om jag var otydlig) utan bara att proppar för hög fart ofta är av mindre diameter och högre stigning. Precis som din nuvarande och nya kan anses vara.

 

Har själv en Ryds 628 med Honda 115 där ÅF monterat en fyrbladig 15,5x17 där proppen tappade greppet vid fullt gaspådrag och varvtalet  i fullfart hamnade uppemot 6000rpm. Båten kändes inte alls trevlig och harmonisk i gång och karaktär. Men när jag sedan bad dem byta så satte de istället på en Honda original trebladig 14,5x19 vilket för mig ger en perfekt blandning mellan acceleration och toppfart och dessutom inte varvar mer än runt 5300-5500rpm vilket i mitt tycke ger en mycket trevligare karaktär på båten. Men det är jag och smaken  är bekant som baken…

 

Lycka till med din nya propeller, tror det blir bra!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/12/2021 at 4:21 PM, touchwood said:

 

En lång tråd med mycket info.

 

 

Mye bra info der, og så langt jeg kan se så er  BALLISTIC XHS 3 - 13 3/8 x 19 det optimale. Med toppfart som mål. Noen innspill?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy