Jump to content
Wednesday 27 October 2021
Maris

Volvo penta BB70

Recommended Posts

Nu en fr√•ga igen!ūü§¶‚Äć‚ôāÔłŹ

Varför pressas det ut olja vid oljepåfyllnings locket vid körnimg på 3/4 gaspådrag eller mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antingen är vevhusfällan tät, om det sitter en sån på BB70 eller så är det kompressionstryck vilket betyder att kolvringar i bästa fall är slut eller också kolvar.

Har motorn stått still länge, som flera år? Då skulle möjligen kolvringarna ha satt sig?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svaret!

BB70 är Volvos B16 motorblock som marinkoverterats ! Motorn i sig har renoverats med borrade cylindrar och nya kolvar+ringar och nya lager i motorn. Kan vevhus ventilationen vara problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

√Ąr den nyrenoverad?

Då är den väl inte riktigt inkörd än?

 Jag antar att vevhusventilationen är rengjord om motorn är renoverad men du kan ju dubbelkolla.

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

√ó
√ó
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy