Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Skiljerelä: Ljudnivå? Möjligt att enkelrikta?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Snart ska vi montera solpanelerna på båten. Då blir det 2 x 100 W.
Förbrukarbanken är på 4 x 75 Ah och sen finns det ett startbatteri på 75 Ah. I dag är de sammankopplade via skiljedioder så att när generatorn laddar är det tänkt att både start och förbrukning laddas.

Min tanke är att göra om detta så att vi i stället har ett skiljerelä. Men då dök en uppgift upp om att skiljerelän låter en del när de arbetar. Gissningsvis hör man switchningsfrekvensen eller liknande. Är det så? Nu tänker jag i första hand på det populära skiljerelät som Biltema säljer, men även mer generellt.

 

Om det nu låter, så är min alternativa tanke att sammankopplingen bara sker när motorn går (för då stör inte eventuellt ljud från skiljerelät!) och generatorn laddar, men att solpanelerna enbart laddar förbrukningsbanken. Går det att koppla ett skiljerelä så att det blir "enkelriktat", dvs bara sammankopplar när spänningen går över tröskelvärdet på ena sidan? Kanske med hjälp av en diod eller flera i serie för att ge spänningsfall.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig är Biltemas skiljerelä ”enkelriktat” by design. Missljud uppstår bara om reläet snabbt öppnar och sluter, kan nog undvikas genom att öka varvtalet ett tag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela tanken med skiljerelä ar väl just att man kopplar ihop förbrukningsbatterierna med startbatteriet och generatorn just när motorn går och man har gott om laddström. Det är i alla fall så BT:s elektroniska relä funkar och även så vanliga enkla relän som kopplas till generatorn funkar.

 

Vill man ladda startbatteriet med solceller?

Nej, troligen inte.

Ett startbatteri räcker ofta för att starta båten hela säsongen utan att man laddar det, men sedan har man ju kanske en del förbrukare som går på just startbatteriet så viss laddning behövs och det räcker med den laddning man får vid motorgång.

 

Vi har ett 10 Ah MC-batteri som startbatteri och det funkar utan annan laddning än vid motorgång.

Startkablar finns som nödlösning, men har bara behövt användas en gång när startbatteriet blivit helt urladdat av okänd anledning.

 

Det finns också, eller fanns i alla fall, olika lösningar där alla batterier var hopkopplade till spänningen nådde ett lägstavärde. Fördelen är att alla batterier deltar som förbrukningsbatterier och då blir den totala urladdningen mindre. Jag tror inte det är relevant om man ändå har massor av batterikapacitet och 200 W solpaneler.

 

Om man vill kunna ladda från solpanelerna till startbatteriet så kan man ju använda två BT-reläer, ett år vardera hållet så att säga.

 

Nej, BT:s relä låter inte nämnvärt.

Det står i bruksanvisningen att det kan ticka eller klicka i rätt hög frekvens så...

I teorin låter det, men motorn låter mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljereläts ljudvolym behöver du inte bekymra dig om!

Det säger "klick".... Precis som vilket annat relä som helst. 

 

Men om du vill höra relät ordentligt så montera det uppepå en klanglåda, och om du inte monterar det på något ljudisolerande material finns det en en liten chans, om du hör väldigt bra, att du hör klicket nån gång ibland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev speljakt:

Om jag inte missminner mig är Biltemas skiljerelä ”enkelriktat” by design. Missljud uppstår bara om reläet snabbt öppnar och sluter, kan nog undvikas genom att öka varvtalet ett tag.

Ok? Jag fattade det som att det sammankopplar båda sidor, i båda riktningar, när spänningen på nån av sidorna är över tröskelvärdet. Men den gör det bara på ena sidan, alltså?

Nåt mekaniskt relä är det väl knappast, utan jag gissar att det bara heter relä av "gammal vana". Sannolikt sitter det nån form av snabbt switchande elektronik i det, typ som PWM-laddare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hela tanken med skiljerelä ar väl just att man kopplar ihop förbrukningsbatterierna med startbatteriet och generatorn just när motorn går och man har gott om laddström. Det är i alla fall så BT:s elektroniska relä funkar och även så vanliga enkla relän som kopplas till generatorn funkar.

 

Vill man ladda startbatteriet med solceller?

Nej, troligen inte.

Ett startbatteri räcker ofta för att starta båten hela säsongen utan att man laddar det, men sedan har man ju kanske en del förbrukare som går på just startbatteriet så viss laddning behövs och det räcker med den laddning man får vid motorgång.

 


Det var inget önskemål att ladda startbatteriet med solpaneler, utan jag trodde det var en ofrånkomlig konsekvens av att skiljerelät sammankopplar batteribankarna över en viss spänning, oavsett sida.
Nä, om den verkligen är så smart att den bara bryr sig om ena sidan, som då är generator/landströmsladdare-sidan, så är det ju finfint. Men det framgår inte att den funkar så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Betänk att om du tar bort diodera så blir utspänningen 0.7 V högre från generatorn än vad du har i dag. 

 

Är det bra för dina batterier? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minutes ago, raol said:

Ok? Jag fattade det som att det sammankopplar båda sidor, i båda riktningar, när spänningen på nån av sidorna är över tröskelvärdet. Men den gör det bara på ena sidan, alltså?

Nåt mekaniskt relä är det väl knappast, utan jag gissar att det bara heter relä av "gammal vana". Sannolikt sitter det nån form av snabbt switchande elektronik i det, typ som PWM-laddare.

 

Jo det är ett mekaniskt relä.

Styrningen av det bygger något slags elektronisk krets som känner av de spänningsnivåer där reläet öppnar respektive sluter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Hybro:

Betänk att om du tar bort diodera så blir utspänningen 0.7 V högre från generatorn än vad du har i dag. 

 

Är det bra för dina batterier? 

Just nu är det ingen laddning alls från generatorn. Vi håller på att felsöka. Den ger 15+ V på de egna polerna, men startbatteriet sjunker från 12.8 V med motorn av till 12.3 V med motorn på. Problemet är bara att det finns dussintals kablar, omärkta och i regnbågens alla färger, och allt är draget genom nästintill oåtkomliga och ologiska ställen. Tyvärr är det väl normalt på en 37 år gammal båt med flera ägare som bara lagt till saker år efter år. Har jag ork nästa år ska jag dra om ALLT och göra det korrekt. Dimensionera korrekt, avsäkra korrekt, nya kablar, kopplingsplintar, säkringar, osv.

Men en frisk konfiguration bör ge en generatorspänning på 14.2-14.4 V, som nog hamnar ner mot 14.1 V när det nått fram till förbrukarbanken. Det är helt ok, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev speljakt:

Jo det är ett mekaniskt relä.

Styrningen av det bygger något slags elektronisk krets som känner av de spänningsnivåer där reläet öppnar respektive sluter.

Ok, men då borde det väl bara klicka några få gånger per dygn, dvs när solpanelerna ger laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, raol said:

Ok, men då borde det väl bara klicka några få gånger per dygn, dvs när solpanelerna ger laddning.

Eftersom reläet är ”enkelriktat” bryr det sig inte om solpanelernas laddning av förbrukningsbanken. Det reagerar endast på generatorns laddning av startbatteriet, d v s i normalfallet sluter det så snart motorn startats.

Så kallat relätjatter, ett brummande ljud, kan uppstå om förbrukningsbanken är så djupt urladdad att spänningen efter ihopkoppling faller under öppna-nivån. Det kan i regel avhjälpas genom att öka varvtalet (mer ström = högre spänning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev speljakt:

Eftersom reläet är ”enkelriktat” bryr det sig inte om solpanelernas laddning av förbrukningsbanken. Det reagerar endast på generatorns laddning av startbatteriet, d v s i normalfallet sluter det så snart motorn startats.

Så kallat relätjatter, ett brummande ljud, kan uppstå om förbrukningsbanken är så djupt urladdad att spänningen efter ihopkoppling faller under öppna-nivån. Det kan i regel avhjälpas genom att öka varvtalet (mer ström = högre spänning).

Jojo, men ljud när motorn går är ju helt oproblematiskt. Frågan om ljud var om den hade ett konstant ljud och då med utgångspunkten att den öppnar oavsett vilken sida som spänningen höjs på. Om den verkligen är enkelriktad är ljudet en ickefråga. Ingen kommer att ligga och vila eller sova med motorn igång! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relätjatter är säkert en ickefråga ur störningssynpunkt, men det sliter på reläet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev speljakt:

Relätjatter är säkert en ickefråga ur störningssynpunkt, men det sliter på reläet.

Mm, jag kan tänka mig det. Men enligt manualen har reläet en "hysteres" i form av en ganska stor skillnad mellan inkopplingsspänning och urkopplingsspänning, och dessutom en riktigt låg inkopplingsspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög hysteres minskar risken för relätjatter. Låg inkopplingsspänning innebär väl rimligen det motsatta.

I praktiken handlar det nog inte bara om reläets prestanda, utan också om generatorns kapacitet samt skillnaden mellan batteribankarnas storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev speljakt:

Låg inkopplingsspänning innebär väl rimligen det motsatta.

Nä, det innebär ju i detta fallet att hela hysteresintervallet ligger bra långt under de "dippar" man kan tänka sig att generatorn har. 13.3 V i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tycks ha helt olika uppfattning om hur relätjatter uppkommer. Föreslår att vi släpper ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev speljakt:

Vi tycks ha helt olika uppfattning om hur relätjatter uppkommer. Föreslår att vi släpper ämnet.

Nja, jag vill förstå vad du menar. Så som jag uppfattat att apparaten fungerar är att så länge spänningen den ser från generatorn är över urkopplingsspänningen, så förblir reläet påslaget/ihopkopplat. Är inte det korrekt? Om då den spänningsinställningen är väldigt låg tolkar jag det som att marginalen för "spänningsfall" i generatorn är stor och risken för att urkoppling sker är låg. Ju lägre den är, desto lägre risk för att reläet hamnar i en in/urkopplingscykel, väl?

 

Har jag missförstått vill jag gärna förstå hur! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Så som jag uppfattat att apparaten fungerar är att så länge spänningen den ser från generatorn är över urkopplingsspänningen, så förblir reläet påslaget/ihopkopplat. Är inte det korrekt?

Nej, det är inte korrekt. 
Så länge spänningen över den plus- och minus-kabel som är (oftast) kopplad mot start batteriet överstiger viss spänning så sluter relät.

Vad spänningen är över generatorn struntar relät i även om den ofta är nära den som startbatteriet har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej, det är inte korrekt. 
Så länge spänningen över den plus- och minus-kabel som är (oftast) kopplad mot start batteriet överstiger viss spänning så sluter relät.

Vad spänningen är över generatorn struntar relät i även om den ofta är nära den som startbatteriet har. 

Ok, men i praktiken blir det samma sak. Några tiondelar lägre spänning kanske. Men oavsett vilket så tycker jag att det verkar bättre med så låg spänningsgräns som möjligt, eftersom det ökar marginalerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

Nä, det innebär ju i detta fallet att hela hysteresintervallet ligger bra långt under de "dippar" man kan tänka sig att generatorn har. 13.3 V i detta fallet.

 

11 timmar sedan skrev speljakt:

Vi tycks ha helt olika uppfattning om hur relätjatter uppkommer. Föreslår att vi släpper ämnet.

Sklijerelät kopplar i hop batterierna när spänningen i elsystemet är 13,3 volt, sedan kopplar det isär vid 12,8, det är då generatorn inte laddar någonting mer.

För att förklara enkelt är hysteresens intervall mellan till och frånkoppling, alltså mellan 13,3 och 12,8 volt.

 

Jag har nu två sådan skiljerelän i drift, dom sitter monterade efter varje solcelsregulator, efter generatorn sitter Skyllermarks variant av sådant relä.

Om jag befinner mig under durken där dessa och större delen av elsystemet finns kan jag höra ett "klick" då skliljerelät slår till eller ifrån, men det är inget oljud som stör. Om du avser att montera det efter generatorn kommer ju motorljudet att överrösta detta rätt så diskreta klickande.

 

Om nu hysteresintervallet hade varit tajtare hade knattrandet blivit mer påtagligt.

Alla har vi väl experimenterat med att koppla ett reläs manöverspole över sin egen brytande kontakt, då kan man snacka om tjatter, det bir även en del skräp i form av induktioner som fortplantar sig i elsystemet, och det vill man ju inte ha, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ett Biltema-relä, det är monterat i förpiken ihop med batterierna. Ett start, två förbrukningsbatterier. Solpaneler som laddar förbrukningsbanken, en generator som laddar startbatteriet, och när startbatteriet är fulladdat av generatorn klickar det till i reläet, och förbrukningsbatterierna laddar. När man stängt av motorn så tar det en liten stund, så klickar det till i reläet igen och batterierna är separerade. 
Dvs, reläet funkar som det är tänkt. 
 

Den enda gången jag haft störande av/på-klickningar var när ena förbrukningsbatteriet pajat (visade det sig) pga djupurladdning (slarv). 
Det var under motorgång det betedde sig så. 
 

Jag störs alltså inte alls av klick-ljud från reläet då det ljudet dränks av motorns ljud.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

och när startbatteriet är fulladdat av generatorn klickar det till i reläet, och förbrukningsbatterierna laddar.

Om jag nu ska vara lite besserwisser så är det inte så relät fungerar (och det vet du säkert @Peter_K). Det slår till (kopplar ihop) när SPÄNNNGEN är över en viss nivå. Inte när startbatteriet är ”fulladdat”.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland skall man inte fundera så mycket på hur saker och ting fungerar och vad som kan bli till ett problem, då blir det bara värre. Om alla handlade, agerade och inte tänkte sig imaginära problem hade detta forum varit rätt dött och innehållslöst.

 

Så fixa en fet kabel från B+ på generatorn till startbatteriets pluspol, om det inte redan finns en sådan.

Drag en lika fet kabel därifrån till skiljereläts ena skruvanslutning, den med den röda prickan på. 
Därefter en fet kabel från anslutningen utan prick till batteriplus på förbrukarbatteriet, den lilla sladdriga svarta silikonisolerade minuskabeln skarvas och dras med en klen ledning till lämplig minusanslutning ombord, den är bara till reläts elektronik.

Lättare än så är det inte!

 

Det är ju klart lämpligt att placera skiljerelät i direkt anslutning till batterierna, eller rättare sagt, det är klart olämpligt och opraktiskt att placera det annorstädes. Och det kommer då bort i från dina örons räckvidd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Om jag nu ska vara lite besserwisser så är det inte så relät fungerar (och det vet du säkert @Peter_K). Det slår till (kopplar ihop) när SPÄNNNGEN är över en viss nivå. Inte när startbatteriet är ”fulladdat”.

Det får man vara 🙂 

Fel av mig, bra att det blev rättat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...