Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Drar mycket bränsle och har tappat fart

Rekommendera Poster

2021-10-05 vid 09:35 skrev Georg_Ohm:

"Snäckorna" kanske var havstulpaner?

Du är inte ensam att ha problem med sådana, om det satt flera sådana på drevet är det lätt att tro att dom bildat kolonisationer även på andra ställen på botens botten. men dum brukar komma senare på säsongen, juli-augusti på ett ungefär.

Störst bromsande och bränsleökande effekt orsakar havstulpanerna då de sätter sig på propellern.

Själv tror jag att jag i kombination av detta har en turbo som inte mäktar med att snurra som den skall, men sådan saknar du.

Japp, havstulpaner så klart! 😁

 

Hade ett gäng på propellerna också faktiskt. Var inte ute mycket i år, men vill minnas att vi var ute nån sväng innan Juli, så det borde varit innan havstulpanerna växer på.

Funderar på om det kanske är förgasaren som behöver kollas över. Ska kolla ovanstående videor och se om jag kan lära mig något. Nu är ju båten uppe, så kanske mer testkörning får göras i vår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara tunt lager med sjögräs på botten, även liten mängd som man knappt tänker på kan ha extremt stor betydelse. Hitta en borsttvätt och kör båten genom den. Sjögräset växer till tidigt på sommaren.
 

Hade en 70 hk utombordare som vid första turen för sol och bad  bara toppade 3500 varv, fan tänkte jag och relaterade problemet till att motorn legat under vattnet några år tidigare och det titt som tätt dök upp elektronik relaterade spöken. Av tristess så passade jag på att skrubba botten med en rotborste eftersom vi inte hade någon biocidfärg. Döm att jag blev förvånad när den varvade 4500 på vägen hem och kändes helt frisk, sedan dess inga fler problem med motorn. Så enda anledningen jag kan komma på är att det var det lilla sjögräs som fanns som var boven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det kan vara tunt lager med sjögräs på botten, även liten mängd som man knappt tänker på kan ha extremt stor betydelse. Hitta en borsttvätt och kör båten genom den. Sjögräset växer till tidigt på sommaren.
 

Hade en 70 hk utombordare som vid första turen för sol och bad  bara toppade 3500 varv, fan tänkte jag och relaterade problemet till att motorn legat under vattnet några år tidigare och det titt som tätt dök upp elektronik relaterade spöken. Av tristess så passade jag på att skrubba botten med en rotborste eftersom vi inte hade någon biocidfärg. Döm att jag blev förvånad när den varvade 4500 på vägen hem och kändes helt frisk, sedan dess inga fler problem med motorn. Så enda anledningen jag kan komma på är att det var det lilla sjögräs som fanns som var boven.

Hmm, intressant. Våra problem började samtidigt som vi bytte bottenfärg (till Biltemas självpolerande) och även om det inte växte några havstulpaner så var det nog lite mer grön sörja än tidigare... Dock fokuserade jag mest på tulpanerna och trodde färgen var ok. Innan dess körde vi med International Cruiser One. Kanske ska återgå till den i vår, samt byta drev och propellerfärg, för där växer det ju massor varje år. Där använder vi International Trilux, men har fått höra nu att den inte är så bra. Jotuns ska tydligen vara mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Helleman:

Där använder vi International Trilux, men har fått höra nu att den inte är så bra. Jotuns ska tydligen vara mycket bättre.

Jag använder Jotuns och den funkar mycket bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Freez:

Jag använder Jotuns och den funkar mycket bra.

Kom på att en kille på båtklubben använde samma som jag, dvs Trillux, men när han hade nederdelen kvar av drevet tog sprayburken slut. Han fick låna Jotun av en annan kille för att kunna avsluta målningen av drevet och när han sen tog upp båten så var det massor med goja och en del tulpaner på ovandelen av drevet medans underdelen var helt rent! 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite tur är det där problemet ligger. Jag blev i alla fall chockad när min gick avsevärt mycket bättre efter en bottentvätt, för mängden grönt slem var inte på en nivå där man höjde på ögonbrynen och tänkte shit va mycket.

 

Håller tummarna att det är någon sån skitgrej och inte motorn som är ditt problem. Synd bara att det är så långt kvar till våren och svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Boanjohan:

Med lite tur är det där problemet ligger. Jag blev i alla fall chockad när min gick avsevärt mycket bättre efter en bottentvätt, för mängden grönt slem var inte på en nivå där man höjde på ögonbrynen och tänkte shit va mycket.

 

Håller tummarna att det är någon sån skitgrej och inte motorn som är ditt problem. Synd bara att det är så långt kvar till våren och svaret.

Eller hur? 😁

Ja bara att hålla tummarna. Ska passa på att se över förgasaren ändå. Vet inte hur mycket jag vågar greja med den, men ska läsa på. I värsta fall får jag ta loss den och lämna in för justering/rengöring.

Har svårt att tro att det skulle vara ett problem med övriga motorn då den går så himla fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterkonserverade i lördags och höll ett extra öga på choken när jag varmkörde motorn. Luckan var stängd när motorn startades men efter kanske 2 min på tomgång så var den nästan helt öppen och strax därefter helt öppen, så den verkar iaf öppna som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på om förgasaren kan behöva en rengöring?

Jag har ju aldrig sett någon extra rök från motorn, men å andra sidan är ju avgasutblåset under vattnet. Däremot har jag tyckt att det blivit mer svart beläggning i vattnet när jag kört motorn på land med en drevsäck. Denna svarta beläggning i vattnet måste ju komma från avgaserna och kanske skulle kunna jämställas med svartrök, eller?

Läste på CRC:s hemsida att deras förgasarrengörare kan råda bot på detta. Vad tror ni om den teorin? Ska sägas att när jag bytte tändstift i våras så var det ganska svarta, inte överdrivet sotiga, men något  svarta snarare än brunaktiga vilket väl är hur de ska se ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...