Jump to content
Friday 02 June 2023
Helleman

Drar mycket bränsle och har tappat fart

Recommended Posts

Hej!
 

Senaste säsongerna har jag märkt att min båt börjat dra mycket mer bränsle samtidigt som den tappat i fart. Dessutom drar den som minst bensin på maxvarv (förutom mot när man ligger och puttrar i 5 knop så klart)...

 

Tidigare år har jag mätt upp föbrukningen till 1,7-2,0 liter/distans beroende på hur gynsamma förhållandena är. Jag har en Garmin flödesmätare kopplad till min plotter.

Förbrukningen är då uppmätt kring 23 knop. Den maxade då på 32 knop, kommer inte ihåg föbrukningen mer än att den blev högre på maxfart, kan minnas att det låg på 2,7 kanske. Varvtal kommer jag tyvärr inte ihåg.

Nu ligger förbrukningen i 23 knop på 2,7 liter/distans, varvtalet någonstans 3800rpm, ökar jag till 25 knop minskar det till 2,5 liter/distans och kör jag max kommer jag upp i 27,5 knop och då drar den 2,3 liter/distans och varvtalet ligger på 4200rpm.

Jag har ingen påväxt på båten ännu.

Båten är en Flipper 717 och det sitter en VP aq205 i, dvs V6 bensin på 205hk. Dock har jag en 4-ports Holleyförgasare som ska ge 10% till. Motorn går jättebra och startar direkt. Stabil tomgång och inga hack eller så. Nya stift för säsongen. Motorn är från 2007 och går väldigt få timmar per säsong, kanske max 10 timmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara en automatchoke som inte funkar som den skall, som öppnar spjället fullt på maxvarv?
Annars kan man ju misstänka att du numera har mer last ombord och att besättningen kanske inte direket har blivit magrare...🤔

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Luftflödet?

Ja se om den går bättre med öppen motorlucka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det vara en automatchoke som inte funkar som den skall, som öppnar spjället fullt på maxvarv?
Annars kan man ju misstänka att du numera har mer last ombord och att besättningen kanske inte direket har blivit magrare...🤔

Ja barnen har ju blivit större, men fortfarande ganska lätta, och jag har INTE blivit tyngre! 😂

men just automatchoken har jag tänkt att kolla faktiskt. Har funderat på om den får för lite luft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja se om den går bättre med öppen motorlucka. 

Bra tips!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast en choke som har hängt sig gör ju att motorn går kass, om den går alls. En motor kan inte gå bra och dra mer bara så där. Felet mådde finnas i att något går tyngre eller inte genererar effekt som det ska. Dock så motsäger ju effekt/förbrukning på maxfart detta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det  kan vara flödesmätaren som inte fungerar som den ska...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Fast en choke som har hängt sig gör ju att motorn går kass, om den går alls. En motor kan inte gå bra och dra mer bara så där. Felet mådde finnas i att något går tyngre eller inte genererar effekt som det ska. Dock så motsäger ju effekt/förbrukning på maxfart detta...

Jo, så är det, ändock har jag mekat med bilmotorer där choken, särskilt när det gäller dubbelförgasare eller flerportsförknasare, har levt ett eget liv och delvis strypt luftflödet vid mellanvarvtal.

Senast var det på en enkel, enkelförgasare, en Solex PICT-3 där det var en del mekanisk tröghet i chokespjlällets axel som gjorde at spjället stängdes när det skulle det, men det öppnade väldigt väldigt långsamt och segt.

Så även om det kan kännas osannolikt kan det ju vara värt för trådskaparen att kolla om choken funkar som den skall.

 

Vidare då är det luftflödet, som redan föreslagits, vill minnas att det var någon här på forumet för några år sedan hade problem med att det inte kom in tillräckligt med luft/syre i motorrummet, då luftintaget på något sätt hade blivit blockerat.

Det är ju rätt så mycket syre som måste få komma in, det är ju relaterat till motorns cylindervolym och dess varvtal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kom på en sak till, ganska elemäntär.

Har du luftfilter eller bara flamdämpare? Hursomhelst kan det ju vara ett igensatt luftfilter, eller motsvarande nät i flamdämparen.

 

Litet långsökt det också, men när bytte du senast kolvuppstötarfjädrarna? 🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var det jag menade med luftflöde, igensatt filter.

Björkfrön brukar ta sig in överallt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det var det jag menade med luftflöde, igensatt filter.

Björkfrön brukar ta sig in överallt.

Jag har en gång hjälpt en kille som hade Rattus norvigicus, eller om det var Rattus rattus, boendes i båten över vintern.

Inget vidare trevligt iallafall, som hade byggt ett mysigt bo i luftrenaren så den hade sannolikt varit helt tät, vidare hade dom gnagt på kabelisolering litet varstans. Så jag fick ägna några dagar med att bygga delvis nytt elsystem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Eld-:

Det  kan vara flödesmätaren som inte fungerar som den ska...

Tanken har slagit mig där också, men hittills verkar det stämma med mängden bränsle jag petar i båten. Dessutom kvarstår att jag tappat maxfart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kom på en sak till, ganska elemäntär.

Har du luftfilter eller bara flamdämpare? Hursomhelst kan det ju vara ett igensatt luftfilter, eller motsvarande nät i flamdämparen.

 

Litet långsökt det också, men när bytte du senast kolvuppstötarfjädrarna? 🤣

Jag har flamdämpare. Kanske att jag inte gjort rent den sen i fjol faktiskt! Det får bli första grejen, att blåsa rent den.

Tips på hur den ska rengöras annat än att spruta på sprit och torka och blåsa med tryckluft?

 

Kolvuppstötarfjädrar??? Du busar, eller hur? 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Helleman:

Jag har flamdämpare. Kanske att jag inte gjort rent den sen i fjol faktiskt! Det får bli första grejen, att blåsa rent den.

Tips på hur den ska rengöras annat än att spruta på sprit och torka och blåsa med tryckluft?

 

Kolvuppstötarfjädrar??? Du busar, eller hur? 😊

Det låter ju bra, att tvätta och blåsa ur flamdämparen.

 

Explosionen som blir i förbränningsrummet trycker ju ned kolven, men någonting måste ju i rimlighetens namn också trycka upp den, eller hur... 😄

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Helleman:

Jag har flamdämpare. Kanske att jag inte gjort rent den sen i fjol faktiskt! Det får bli första grejen, att blåsa rent den.

Tips på hur den ska rengöras annat än att spruta på sprit och torka och blåsa med tryckluft?

 

Kolvuppstötarfjädrar??? Du busar, eller hur? 😊

Förgasarrengöring kan du använda för att ”blås ur” nätet i flamdämparen. Det löser upp en del av oljegegga etc. Sen spolar du av med rikligt med vatten, blås av med tryckluft och lägg sedan undan så den får torka helt.

Edited by johan_sjobjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle plocka ut tändstiften och jämföra dem sinsemellan, borde synas om en cylinder funkar sämre. Motorn kanske går ok på tomgång men en dålig tändkabel eller tändstift gör att det inte funkar lika bra på högre varv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Förgasarrengöring kan du använda för att ”blås ur” nätet i flamdämparen. Det löser upp en del av oljegegga etc. Sen spolar du av med rikligt med vatten, blås av med tryckluft och lägg sedan undan så den får torka helt.

Ett annat medel som är användbart är; Bromsskivespray, vi har ju vanligtvis inga bromsskivor ombord, men denna spray innehåller isopropanolalkohol, och den löser upp en hel del kladdiga saker som gammal olja och liknande.

edit:

Nu ser jag att man köpa sådan alkohol i miljövänligare sprayflaska, och som sagt den är bra, löser ju även upp kladdiga oljerester som hundar, barn och barnbarn trampat i på klipporna, dessvärre flyter det iland klumpar med sådan skit emellanåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går motorn på alla cylindrar?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ett annat medel som är användbart är; Bromsskivespray, vi har ju vanligtvis inga bromsskivor ombord, men denna spray innehåller isopropanolalkohol, och den löser upp en hel del kladdiga saker som gammal olja och liknande.

edit:

Nu ser jag att man köpa sådan alkohol i miljövänligare sprayflaska, och som sagt den är bra, löser ju även upp kladdiga oljerester som hundar, barn och barnbarn trampat i på klipporna, dessvärre flyter det iland klumpar med sådan skit emellanåt.

Det var isopropanol jag syftade på när jag skrev ”sprit”. Jag har det när jag rengör insmorda prylar när jag servar min mountainbike. Tar bort allt och lämnar inte kvar rester av lösningsmedel. Då kör jag på det. 👍

 

Vad gäller returen av kolven så kommer ju den upp av att övriga cylindrar tänder. Var finns det en fjäder menar du?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Faderullan:

Jag skulle plocka ut tändstiften och jämföra dem sinsemellan, borde synas om en cylinder funkar sämre. Motorn kanske går ok på tomgång men en dålig tändkabel eller tändstift gör att det inte funkar lika bra på högre varv. 

Bytte stift inför säsongen och några var lite fuktigare än de andra och något sotiga/svarta. Såg ganska ok ut, men de var ju inte så där ljusbruna som jag fått för mig att de ska se ut.

Ska sägas att motorn går fint utan misständningar i hela varvtalsregistret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Helleman:

Vad gäller returen av kolven så kommer ju den upp av att övriga cylindrar tänder. Var finns det en fjäder menar du?

Din första analys var rätt, han skojar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Mackey:

Din första analys var rätt, han skojar.

Hahaha, ok, jag är för lättlurad...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Helleman:

Det var isopropanol jag syftade på när jag skrev ”sprit”. Jag har det när jag rengör insmorda prylar när jag servar min mountainbike. Tar bort allt och lämnar inte kvar rester av lösningsmedel. Då kör jag på det. 👍

 

Vad gäller returen av kolven så kommer ju den upp av att övriga cylindrar tänder. Var finns det en fjäder menar du?

Vad bra!

Övriga lösningsmedel, särskilt lacknafta kladdar bara till det mera tycker jag.

 

En av SVTs bättre, kanske den bästa julkalendern var "Herkules Jonssons storverk" 1969.

Här förekom det en del namn på olika motorkomponenter som var bra att känna till;

 "överliggande kramaxel och kalasvev och bubbla förknasare"

Det sades dock ingenting om kolvuppstötarfjädrarna.... nä man klarar sig bra utan sådana 🤣.

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra!

Övriga lösningsmedel, särskilt lacknafta kladdar bara till det mera tycker jag.

 

En av SVTs bättre, kanske den bästa julkalendern var "Herkules Jonssons storverk" 1969.

Här förekom det en del namn på olika motorkomponenter som var bra att känna till;

 "överliggande kramaxel och kalasvev och bubbla förknasare"

Det sades dock ingenting om kolvuppstötarfjädrarna.... nä man klarar sig bra utan sådana 🤣.

 

😂😂😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen uppdatering: gjorde rent flamdämparen ordentligt, men sen när jag skulle ta ut båten på semestern kom jag knappt upp i plan. Visade sig att jag hade ordentligt med snäckor på drevet.

Skrapade bort det mesta och var sen tillbaka på maxfart 27 knop och förbrukning på 2,6-2,7l/distans. Fortfarande samma tendens att den drar mindre på maxfart...

Tankade och konstaterade att uppmätt förbrukning stämmer bra överens med verkligheten.

Kom inte till att testa att köra med motorrumsluckan öppen eller kolla choken. För mycket annat på schemat och i huvudet...

 

Funderar på om flera lager av gammal färg kan påverka negativt? Brukar bara spola av och rolla på ny bottenfärg varje år.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Helleman:

.

 

Funderar på om flera lager av gammal färg kan påverka negativt? Brukar bara spola av och rolla på ny bottenfärg varje år.

Ja om det inte är en slät yta får det samma negativa effekt som beväxning. Men det borde inte bli en stor skillnad från 1 år till ett annat. Snarare något som byggs upp / blir sämre för var år som går.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja om det inte är en slät yta får det samma negativa effekt som beväxning. Men det borde inte bli en stor skillnad från 1 år till ett annat. Snarare något som byggs upp / blir sämre för var år som går.

 

Mmm... Och ytan är dessutom väldigt slät och fin när vi målat den. Var mer en tanke som dök upp, ifall jag varit för slö och nu får sota för det. 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-11 vid 10:20 skrev Helleman:

Dock har jag en 4-ports Holleyförgasare som ska ge 10% till.

Kanske behöver förgasaren en rejäl översyn/justering tex tillskottsventilen? Bifogar ett mecka själv klipp, https://www.youtube.com/watch?v=OZ03RSvUA2s

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Helleman:

Sen uppdatering: gjorde rent flamdämparen ordentligt, men sen när jag skulle ta ut båten på semestern kom jag knappt upp i plan. Visade sig att jag hade ordentligt med snäckor på drevet.

Skrapade bort det mesta och var sen tillbaka på maxfart 27 knop och förbrukning på 2,6-2,7l/distans. Fortfarande samma tendens att den drar mindre på maxfart...

Tankade och konstaterade att uppmätt förbrukning stämmer bra överens med verkligheten.

Kom inte till att testa att köra med motorrumsluckan öppen eller kolla choken. För mycket annat på schemat och i huvudet...

 

Funderar på om flera lager av gammal färg kan påverka negativt? Brukar bara spola av och rolla på ny bottenfärg varje år.

"Snäckorna" kanske var havstulpaner?

Du är inte ensam att ha problem med sådana, om det satt flera sådana på drevet är det lätt att tro att dom bildat kolonisationer även på andra ställen på botens botten. men dum brukar komma senare på säsongen, juli-augusti på ett ungefär.

Störst bromsande och bränsleökande effekt orsakar havstulpanerna då de sätter sig på propellern.

Själv tror jag att jag i kombination av detta har en turbo som inte mäktar med att snurra som den skall, men sådan saknar du.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...