Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Burton666

Utrustning för framåtriktat ekolod och plotta egna sjökort ?

Rekommendera Poster

Efter att ha varit ute några dagar med nya båten och kört på så många stenar att jag måste lämna in den på reparation så har jag kommit fram till att jag behöver skaffa ett riktigt ekolod och då helst med ett framåtseende ekolod. För att komma ut från ån där jag har båten så måste jag färdas ca 2.5km för att komma ut i dalälven/havet. Vattendjupet i den första stäckan ligger på ca 1.5-2.5m och det finns gott om sten. Hade jag insett hur mycket sten det ligger här så hade jag alltid kört med upptiltad motor men jag trodde i min enfald att jag hade koll på vart stenarna låg. 
Så nu skulle jag behöva uppgradera den 10 år gamla plottern/ekolodet till någon nyare modell där jag har chans att se stenarna innan jag kör på dessa.

 

Men efter att ha letat runt så har jag bara hittat två givare Panoptix PS51 för runt 15 000:- och en Forwardscan Simrad/B&G för runt 8000:-

Finns det någon annan jag har missat (som är billigare) ? Jag skulle även vilja kunna plotta upp egna sjökort så jag alltid ser exakt djup när jag är ute och åker fungerar detta även med simrad-plotters ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vattendjupet är så litet lär du få en förvarning på max 2 meter, så att lyckas stanna blir svårt... problemet är ju vinkeln som den läser av gör att det inte blir så mycket framåt med små djup. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Och vatten-nivån i ån varierar också med årstiden.... Där du kunde åka igår så kanske inte idag...

Du behöver "jet boat"....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin Striker 4cv Plus just för att rita egna "sjökort" när jag lägger i båten i nya vatten och där det saknas sjökort. Funkar super.

Dock ingen framåtriktad givare men jag har den i fören.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...