Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
goetheiby

byte topplockspackning md11c

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nu rivit av toppen och hittade en spricka i packningen mellan kylkanal och cylindrar (?) Kan det resultera i vatten i oljan?

När jag lossade topplocket så lossnade även det blocket som cylindern sitter i. Behöver den packningen bytas då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gummitätningar under cylindern. Om du inte lyfter upp den så klarar dom sig nog.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

På något mystiskt sätt blev det gängpaj på en av topplocksbultarna när jag lossade topplocket.. otrolig störande och konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sanktanna:

Det är gummitätningar under cylindern. Om du inte lyfter upp den så klarar dom sig nog.

Ingemar

Är du helt säker på det ?

 

Måste väl vara en "stum" packning i cylinderfoten eftersom det är topplocksbultarna som håller ihop det. Har t.o.m. för mig att de finns i olika tjocklekar för att s.a.s. shimsa upp och kompensera om man har planat topp eller cylinder. I alla fall var det så på serien innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev IngemarE:

Är du helt säker på det ?

Jag vet hur det är! MD2A och B har shimspackningar i två tjocklekar. MD11 har våta foder och då är det plåtshims och gummitätningar. Om skruvgängan har skurit så får du nog byta skruven och muttern. Får du inte tag på en ny mutter så ta bort plastlåsningen på en begagnad eftersom det är den som ställer till problemet.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat begagnade. Men hur ska jag täta runt muttern och låsa muttern under ventilkåpan om jag inte använder plastbrickan? Med silikonpackning och låsbricka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de gamla muttrarna numera är ersatta av en vanlig mutter med en planbricka så brukar jag linda om gängtejp och det har fungerat så det kan du nog göra med en gammal också.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vad är det jag behöver göra med ventiler när jag återmontetar viparmar och stötstänger osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att stötstängerna är raka och rätt monterade. Justera ventilspelet. Glöm inte knapparna på ventiländarna. Se  till att vipparmstället sitter rakt så att ingen stång går emot någonstans.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur justerar man ventilspelet på bästa sätt? Med bladmått men hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du drar runt svänghjulet tills ventilerna vippar, markera på hjulet och dra runt ett varv. Justera 0,25 på in och 0,30 på ut.

Gör motsvarande på andra cylindern.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

Jag skruvade ihop allt enligt ovan och när jag skulle starta gick den liksom runt trögt, som om den hade mer motstånd än vanligt. Jag gick ner och snurrade den för hand utan problem sen startade den men den blev varm snabbt och det rök avgaser ut ur expansionskärlet till kylvattnet.. 

Jag förstår inte vad det är för fel och hur det har gått till..hur kan det komma avgaser ut genom kylvattnet och vad har jag gjort fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har läckage mellan förbränningsrummen och kylkanal. Antingen felmonterad topplockspackning eller skev topp så packningen inte tätar eller en spricka i topp eller block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu när du säger det så kollade jag på en bild på packningen och ser att det finns ett hål i den som inte är centrerat och som jag mycket väl kan ha gått på fel sida för att jag jag trodde att den var symmetrisk..

Det lär jag kolla imorn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det var så att du har vänt avgaspackningen fel?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev goetheiby:

Ja, det är också mycket möjligt.. börjar bli pinsamt

Du är inte ens i närheten av pinsamt än. 😀

Redigerad av McLasse
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skruvat isär allt igen och det var packning till avgaslimpa som satt fel, båda två! Tack och lov hade sopbilen inte tömt än så jag kunde återanvända den gamla som var rätt fräsch. motorn går fint nu men oljan är något grumlig grå.. kan det va gammal olja som blandats med den nya eller är det säkert att det kommer in nytt vatten? 

Sen håller jämn temp iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser alltså oljan ut efter att jag fick in vatten i motorn genom cylindrar igår och har bytt oljan och sköljt ur det oljefiltret som satt. Är det rimligt att den skulle bli så grå av gammalt vatten som fanns kvar i motorn? Oljan är inte majonnäs utan alltså mer som konsistens av vanlig motorolja fast grå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte byta olja och filter imorn igen men hur ofta ska jag  göra Det innan jag kan dra slutsatsen att detkommer in nytt vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa ur oljan, töm filtret. Häll i bara så mycket olja att du ser det på stickan, sätt tillbaka det gamla filtret och kör en stund. Gör om samma sak att par gånger till. Vid sista oljebyte monterar du ett nytt filter.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Oljan är bytt och motorn tuffar på som den ska. Glad sommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...