Jump to content
Thursday 09 December 2021
raol

Fattigmans-AC i båten med havsvatten?

Recommended Posts

Jag har länge förundrats över att man inte i högre grad använder "naturlig" kyla i olika sammanhang. T ex är det ju halva året i varma Göteborg kylskåpskallt eller kallare, så under den tiden av året skulle en kyl som har möjligheten att använda utomhusluft som alternativkylning spara en hel del energi. I ännu kallare delar av landet skulle det funka under större delen av året.

 

Båtarna blir ju oerhört varma inuti under sommaren, och det är svårt att få ner tempen enkelt. Samtidigt är båtarna omgivna av iskallt havsvatten. Åtminstone här på västkusten blir det sällan varmare än 18-19 grader, men även om det nån gång kryper över 20, så är det fortfarande mycket kallare än 25-30 som det är inne i båten. Varför då inte dra nytta av det kalla vattnet och pumpa in det genom radiatorer med tysta fläktar på, för att kyla luften i båten. Pump och fläkt drar inte så mycket för det som behövs, kanske några tiotals watt. Jag tänker mig en radiator med enkla slangar kopplade, och tysta datorfläktar på, och sen en dränkbar pump som hänger utanför båten och kör det kalla vattnet in till radiatorn, sen en slang ut. Under radiatorn ett tråg för att samla upp eventuellt kondensvatten, men jag tror inte det blir så pass kallt att det kondenserar.
1500-2000 kr borde det kunna hamna på för ett komplett paket, baserat på vad likvärdiga komponenter för datorer kostar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kondens lär det bli. 
Daggpunkten ligger omkring 20 grader sommardagar, och luften inne i en båt är fuktigare än ute. Men det går som du skriver att hantera. Jag tror också du behöver något annat än en radiator, du behöver något med lameller för att då ut kylan i båten om den inte skall vara jättestor, tänk en kylare på en bil, och helst skall den ju vara rostfri då du pumpar saltvatten genom den. Slangarna bör hänga ner några meter också för att du inte bara skall ta det varma ytvattnet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har två aerotemprar liggande. 

Visserligen för 400 V. 

 

Men cellpaketen är så att säga effektiva. Kanske vore något. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Labbade en hel del med exakt detta på min förra båt. Åker ju en hel del i Vättern, och kallt vatten finns det ju gott om här 😉.

 

Problemet är att det inte är tillräckligt kallt, alternativt att det behövs betydligt mer än "tysta fläktar" för att flytta den luftmängd som behöver tempväxlas för att kyla ner kanske +30°C inne till t ex +24°C. För även om vattnet "bara" är +18°C är det ofta alldeles för liten skillnad upp till rumstempen.

 

AC:n i en bil kyler ner luften till bara ett par tre plusgrader, och sedan är det grymt ös i fläkten. Detta i kombination med en luftvolym i kupén som är bara en bråkdel av båtens gör att det blir effektivt.

 

Mitt labbande resulterade i att jag istället köpte ett AC-aggregat avsett för ändamålet (från det soliga Florida), givetvis energiväxlat till sjövattnet. Det var dock inte tillräckligt effektivt, en hel del beroende på att det var en 60Hz-modell som dock även såldes på 50Hz-marknaderna men utan justering för den lägre effektiviteten på kompressorer m.m. som blir resultatet.

Slutresultatet blev en hemma-AC från NetonNet (kylmedium= propangas) som jag i besvikelse över den "fina" båt-AC:n slaktade och byggde om till vattenväxlat och till samma format som den tidigare inköpta. Men med en halv gång till så mycket effekt. Fick faktiskt ett COP på en bit över 3, trots "hemmabygge"-varning. Skall dock vara ärlig och erkänna att jag har en kompis som jobbat som kyltekniker, som bidrog med mycket expertkunskap om arbetspunkter och förångningstryck, kapillärrörslängd m.m.

 

Så visst kylde den. Men trots kyleffekt på flera kW, en utblåslufttemp på under +10°C och ett blås som en hårfön tog det lååång tid innan den fick ner salongens temp från +30°C till kanske +24°C.

 

Slutsats:

För att kyla mindre utrymmen som inte har speciellt mycket fönster (=sovutrymmen) med ett par grader, kan möjligen principen med havs/sjövatten i konvektorer och fläktar fungera. Men absolut inte mer. Tyvärr.

 

Edit:  Det finns kylskåp som använder vattnet, t.o.m. ganska vanligt.

Och kondens - ja, det kan du räkna med. I mitt fall när det öste på som mest nästan rann det mer än droppade ur kondensgenomföringen i skrovsidan (kondensen fångades upp i ett dränerat tråg som hela AC:n stod i).

Edit 2: Fabriks-AC:ns montering i båten finns på min hemsida, välj "Dagbok" (870-bygget) och sedan 2018. Dock är hembyggena inte dokumenterade här....

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller bygger man bilar båtar på annat sätt så de håller sig svala, verikala rutor, dubbeltak med luftspalt material som från början är torrt, luftväxling på högsta punkter så toppvärmen går ut mm. Byggde om min båt så som jag byggt ökenbilen båda svala, när det är för varmt ute kan man lägga sig i båten och ta en tupplur eller i bilen båda håller sig svala.   

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Produkten som diskuteras finns redan att köpa som ett färdigt kit.

Hittar dock inte länken nu, ska kika vidare.

 

Men det var en enkel princip med en sänkbar kollektor och sen cirkulation genom en konvektor med en fläkt.

 

Drog riktigt lite ström vill jag minnas, återkommer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://boatsclima.com/
 

Hittar inte länken nu, måste ligga på gamla burken som jag inte kommer åt just nu.

 

Denna är dock liknande, den andra var 12v och hade en bättre kollektor än bara en slang.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Jacques:

https://boatsclima.com/
 

Hittar inte länken nu, måste ligga på gamla burken som jag inte kommer åt just nu.

 

Denna är dock liknande, den andra var 12v och hade en bättre kollektor än bara en slang.

 

 

 

Mja, men den där är mycket mer komplex än det jag menar. Den har en värmepump i sig. Jag menar att man enbart pumpar kallt vatten genom en radiator och assisterar värmeupptaget med fläktar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev raol:

Mja, men den där är mycket mer komplex än det jag menar. Den har en värmepump i sig. Jag menar att man enbart pumpar kallt vatten genom en radiator och assisterar värmeupptaget med fläktar.

Absolut, den ursprungliga jag vill länka till är just så enkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Labbade en hel del med exakt detta på min förra båt. Åker ju en hel del i Vättern, och kallt vatten finns det ju gott om här 😉.

 

Problemet är att det inte är tillräckligt kallt, alternativt att det behövs betydligt mer än "tysta fläktar" för att flytta den luftmängd som behöver tempväxlas för att kyla ner kanske +30°C inne till t ex +24°C. För även om vattnet "bara" är +18°C är det ofta alldeles för liten skillnad upp till rumstempen.

 

AC:n i en bil kyler ner luften till bara ett par tre plusgrader, och sedan är det grymt ös i fläkten. Detta i kombination med en luftvolym i kupén som är bara en bråkdel av båtens gör att det blir effektivt

Hmm, men en bil är ju ett växthus med väldigt stora glasytor som släpper in ljus, och svarta ytor inuti som effektivt omvandlar ljuset till värme. Där blir uppvärmningseffekten av solljus extrem, så där krävs det hög kyleffekt för att kompensera för det, men ändå tar det bara tiotalet minuter för aggregatet att kyla ner bilen till ca 19-20 grader, från 40-50. En segelbåt, i alla fall en som vår, har kanske 1/3 kvadratmeter fönsteryta, som dessutom är tonad för att dämpa ljusinsläppet. Min tanke är att det kan ta några timmar, och det är från kanske 30 grader i stället för bilens bastutemperaturer. Dagtid är man ju ute på havet. Det är kväll och natt som åtminstone jag behöver kyla, och då kan en förhållandevis svag kylanläggning ha haft 4-6 timmar på sig att sänka tempen.

I min förrförra lägenhet hade jag stora problem med värme. Under sommarmånaderna hade jag 29-32 grader i stort sett konstant inomhus, trots ett fönster öppet dygnet runt och persienner nerdragna dagtid. Kunde inte få tvärdrag för alla fönster var på samma vägg. Så för att stå ut tappade jag på kvällen upp kallvatten i badkaret i badrummet, och sen var det rummet mycket, mycket svalare än resten av lägenheten stora delar av följande dag. Så där satt jag och pluggade i 22-23 grader i stället för 30+! :D
Men volymen av luft i det badrummet motsvarar nog hälften av volymen i vår nuvarande båt, och fläktar över radiatorer är oerhört mycket mer effektiva på att värmeväxla jämfört med stillastående luft i kontakt med ett badkar och en vattenyta.

Skulle det bli mycket kondensvatten får jag väl rigga ett utlopp till vasken. Det är ju en smal sak i sammanhanget.

Nå, jag kan pga ryggen inte övernatta med båten denna sommaren, så just nu finns inte behovet, men jag ska klura på det inför nästa sommar.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Jacques:

Absolut, den ursprungliga jag vill länka till är just så enkel.

Ah!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev raol:

Jag har länge förundrats över att man inte i högre grad använder "naturlig" kyla i olika sammanhang. T ex är det ju halva året i varma Göteborg kylskåpskallt eller kallare, så under den tiden av året skulle en kyl som har möjligheten att använda utomhusluft som alternativkylning spara en hel del energi. I ännu kallare delar av landet skulle det funka under större delen av året.

 

 

Så fungerade det förr, vi hade ett skafferi med en ventil genom ytterväggen. Minns när vi fick kylskåp på femtiotalet. Framsteg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vist kan det funka att kyla med havsvatten, men det krävs stora växlarytor för att det ska bli tillräcklig effekt. Hemma håller vi huset kallt med vatten från bergvärmehålet och det funkar

 

Just nu är det lite för varmt i båten för att jag ska orka tänka och räkna på detta. ;)

 

Om det är 18 C i vattnet bör man kunna kyla genom att suga luft från kölsvinet, men det krävs rätt stort luftflöde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mackey:

Om det är 18 C i vattnet bör man kunna kyla genom att suga luft från kölsvinet, men det krävs rätt stort luftflöde.

Och att det finns på båten. Vår förra båt hade inte det. Helt platt botten, med kölen bultad direkt upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Mackey:

Hemma håller vi huset kallt med vatten från bergvärmehålet och det funkar

Om jag minns rätt brukar man kunna hålla en sisådär +4 grader över det batteriet? Tar man havsvatten tillräckligt djupt så borde man få ner temperaturen, men frågan är om det blir tillräckligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@raol, med segelbåt har du ju faktiskt lite bättre förutsättningar än vad jag hade (en "välglasad" salongsmotorbåt).

 

Om man tänker sig ett defrosteraggregat  som man matar med sjövatten så är det nog en god början. Visserligen låter fläkten en del, men det är just det som behövs för att de skall bli någon nytta - en stor luftväxlingsvolym.

 

Har förresten en väldigt effektiv konvektor (överbliven från mitt AC-bygge), stor som ett A4 och halvdecimietern tjock, för den som vill förse med egna fläktar 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Om jag minns rätt brukar man kunna hålla en sisådär +4 grader över det batteriet? Tar man havsvatten tillräckligt djupt så borde man få ner temperaturen, men frågan är om det blir tillräckligt. 

Labbade faktiskt just med att ta vatten djupare ner, för i den här sjön blir det snabbt kallare. Men det funkar inte i hamnar, det är varken speciellt kallt eller djupt där...🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev IngemarE:

Om man tänker sig ett defrosteraggregat  som man matar med sjövatten så är det nog en god början. Visserligen låter fläkten en del, men det är just det som behövs för att de skall bli någon nytta - en stor luftväxlingsvolym.

Jag vet inte riktigt vad ett defrosteraggregat är...

Jag tänker mig en radiator från/för en bil som utgångspunkt.

Detta med att fläktar måste väsnas stämmer inte. Jag har ett hyfsat nördigt datorintresse och har stor erfarenhet av tysta datorfläktar. Naturligtvis inte ljudlösa, men väldigt tysta även vid högt luftflöde. Min primära dator är vattenkyld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev IngemarE:

Labbade faktiskt just med att ta vatten djupare ner, för i den här sjön blir det snabbt kallare. Men det funkar inte i hamnar, det är varken speciellt kallt eller djupt där...🤔

Jag kan tänka mig att det blir problem att få en pump att orka trycka vatten särskilt högt. Runt metern under ytan hade jag tänkt mig. Det blir ett "lyft" på ca två meter totalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev raol:

Jag kan tänka mig att det blir problem att få en pump att orka trycka vatten särskilt högt. Runt metern under ytan hade jag tänkt mig. Det blir ett "lyft" på ca två meter totalt.

Det krävs väldigt lite för att pumpa vatten från tex. 10 meters djup till 0 meters djup.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
49 minuter sedan skrev raol:

Jag kan tänka mig att det blir problem att få en pump att orka trycka vatten särskilt högt. Runt metern under ytan hade jag tänkt mig. Det blir ett "lyft" på ca två meter totalt.

Den skall ju inte trycka, bara suga. Och det är bara lyftet över vattenytan som räknas även om det är ett rör som fortsätter nere i vattnet, så det klarar en rätt simpel pump. Större problem är det nog med att djupet där man lagt till för natten nog är begränsande faktor....

Edit: Mackey var snabbare 😉

 

Defrosteraggregat: https://www.seasea.se/värme-ventilation/defroster-fläktar/defrosteraggregat-midi

Och inuti: https://www.nbmarine.se/870bygge/dagbok/mod_defroster.JPG

 

Håller i övrigt med - det går att få mycket luftflöde tyst med rätt typ av fläkt. AC:n i gamla båten lät inte mycket, men blåste som en smärre orkan - om man ville.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Mackey:

Det krävs väldigt lite för att pumpa vatten från tex. 10 meters djup till 0 meters djup.

Hmm, och ändå klarar länspumpar bara nån eller några meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Större problem är det nog med att djupet där man lagt till för natten nog är begränsande faktor....

 

Defrosteraggregat: https://www.seasea.se/värme-ventilation/defroster-fläktar/defrosteraggregat-midi

Och inuti: https://www.nbmarine.se/870bygge/dagbok/mod_defroster.JPG

Djupet är inget bekymmer. Det är iskallt redan vid vattenytan. Ytterst sällsynt med ens 20 grader på ytan. En meter ner är det säkert nån grad kallare. Vår båt har ett djupgående på 1.7 m, så två meters djup är det ju minimum där båten ligger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev raol:

Djupet är inget bekymmer. Det är iskallt redan vid vattenytan. Ytterst sällsynt med ens 20 grader på ytan. En meter ner är det säkert nån grad kallare. Vår båt har ett djupgående på 1.7 m, så två meters djup är det ju minimum där båten ligger.

Hmmm, kanske har lite olika referenser för vad som är (tillräckligt) kallt.

Med mina praktiska erfarenheter så tänker jag nedåt +10°C, kanske ännu kallare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev raol:

Hmm, och ändå klarar länspumpar bara nån eller några meter.

Då lyfter du vattnet över vattenytan, inte genom vattnet.

 

Om du sticker ner ett rör i vattnet med en öppning 5 cm under ytan och en öppning 2 m under ytan så börjar ju inte vattnet forsa ner genom röret från ytan till två meters djup.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev raol:

Hmm, och ändå klarar länspumpar bara nån eller några meter.

Det är skillnad om slangen ligger omgiven av det medium det pumpar. Tänk att lyfta en hink full med vatten under vatten jämfört med samma hink full med vatten på land. 
Ser du också till att ha utloppet på samma djup krävs inte alls mycket kraft för att cirkulera. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Mackey:

Då lyfter du vattnet över vattenytan, inte genom vattnet.

 

Om du sticker ner ett rör i vattnet med en öppning 5 cm under ytan och en öppning 2 m under ytan så börjar ju inte vattnet forsa ner genom röret från ytan till två meters djup.

 

Glömde det! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Hmmm, kanske har lite olika referenser för vad som är (tillräckligt) kallt.

Med mina praktiska erfarenheter så tänker jag nedåt +10°C, kanske ännu kallare.

Jag tänker ändå att 10-12 grader tempskillnad är rätt mycket, dvs 18-19 grader i vattnet och 28-30 i luften i båten.

Hade jag haft en termometer med lång kabel till givaren hade jag kunnat testmäta och göra en temperaturprofil ner till kanske 20-30 m i hemmavattnen, men mer än 2-3 meter kabel kan jag inte få fatt på. En vanlig sprittermometer hinner sannolikt ändra temp på väg upp, så där går det inte att få pålitliga siffror från större djup än nån meter eller två, gissar jag.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag tänkte också som du raol. Men precis som du missade jag att det finns en mycket enklare lösning, baserat på ett annat medium som också är svalt men inte kräver värmeväxlare.

 

Solcellsventilator. Eller rättare sagt en pc-fläkt som blåser in luft i förpiken från ankarboxen i fören. Efter kl 22 har du mycket sällan annat än sval luft på västkusten. Du får ner temperaturen snabbare och du får en avfuktande effekt eftersom tilluften trots allt värma upp något när den kommer in i förpiken.

 

Väldigt stor skillnad mot tidigare. Upplevs mycket svalare.

Edited by AndW

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev AndW:

Jag tänkte också som du raol. Men precis som du missade jag att det finns en mycket enklare lösning, baserat på ett annat medium som också är svalt men inte kräver värmeväxlare.

 

Solcellsventilator. Eller rättare sagt en pc-fläkt som blåser in luft i förpiken från ankarboxen i fören. Efter kl 22 har du mycket sällan annat än sval luft på västkusten. Du får ner temperaturen snabbare och du får en avfuktande effekt eftersom tilluften trots allt värma upp något när den kommer in i förpiken.

 

Väldigt stor skillnad mot tidigare. Upplevs mycket svalare.

Nja, luften blir ju inte märkbart sval förrän under natten, och då är det ju redan många timmar för sent. Sen blir det inte mycket luftombyte med en sån liten fläkt, som dessutom är kraftigt strypt av själva ventilatorkåpan. Och jag gissar att såna utrustas med billigaste möjliga skitfläktar som väsnas, även om jag inte varit i en båt med sån.

Jag tänker ju att en vattenkylningslösning är som bäst när behovet är som störst, dvs vid värmeböljor när det kanske är en bra bit över 20 grader även under natten och 30+ under dagen. 2018 var ju en sommar när det var outhärdligt oavbrutet i flera månader.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy