Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Fattigmans-AC i båten med havsvatten?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev raol:

Djupet är inget bekymmer. Det är iskallt redan vid vattenytan. Ytterst sällsynt med ens 20 grader på ytan. En meter ner är det säkert nån grad kallare. 

Iskallt kring 20 grader?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Iskallt kring 20 grader?

Ja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev raol:

Ja.

 

Fysikaliskt feltänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, så klart inte is i den bemärkelsen, men min hud upplever det ungefär som is.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har som sagt tänkt som du innan men släppt det helt efter att jag installerat vanlig ventilation. Du däremot har inte ventilation, ändå vet du att det inte gör stor skillnad…

 

Säg till när ACn är klar.

Redigerad av AndW
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev AndW:

Har som sagt tänkt som du innan men släppt det helt efter att jag installerat vanlig ventilation. Du däremot har inte ventilation, ändå vet du att det inte gör stor skillnad…

 

Säg till när ACn är klar.

Men du pratar ju om nåt helt annat. Du utgår från en situation att det enbart är under natten tempen ska ner, och att det blir sval luft då. Jag menar även under dagtid (sen eftermiddag och kväll förutom natten), och i synnerhet när det råder värmebölja där det kanske är för varmt i luften hela dygnet. Alltså faktiskt kyla luften, inte bara öka luftflödet.

Jag kan ju jämföra med min nuvarande lägenhet, där jag också lider av värmen under i stort sett hela sommarhalvåret. Vid ca 21-22 grader tycker jag det är lagom varmt för stillasittande inomhus (det är det jag är när jag är hemma). Den temperaturen överskrids redan i april och varar till oktober. När jag är hemma och under dagtid har jag dörren ut (inte entrédörren alltså) öppen i timmar med en stor fläkt i dörröppningen. Ändå är det 26-27 grader här inne en dag som i dag, när det varit 17-19 grader ute, med säkert åtta timmar öppen dörr och fläkt. Det var 29.4 grader när jag vaknade i morse. Kyla genom att öka luftflödet funkar dåligt. Visst kan det sänka tempen en gnutta, men det är inte särskilt effektivt eftersom massan som byts ut är så liten. Hela lägenhetens luftmassa väger tiotalet kilo. Det är samma som en hink med vatten i värmekapacitet...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte delta i debatten för jag har problem åt andra hållet. De få dagar det är "kokhett" i ruffen spelar ingen roll. Men resten av tiden på sjön så "fryser" jag för det mesta. Funderar faktiskt på att installera min kära gamla bensinvärmare från en bil, fast inte sugen på bensinen, så det blir inte av. Men en sk kupevärmare som går på diesel å bara funkar å inte krånglar skulle sitta bra.

Är inte värmeböljan över nu förrexten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Kan inte delta i debatten för jag har problem åt andra hållet. De få dagar det är "kokhett" i ruffen spelar ingen roll. Men resten av tiden på sjön så "fryser" jag för det mesta. Funderar faktiskt på att installera min kära gamla bensinvärmare från en bil, fast inte sugen på bensinen, så det blir inte av. Men en sk kupevärmare som går på diesel å bara funkar å inte krånglar skulle sitta bra.

Är inte värmeböljan över nu förrexten?

Hmm, vid kyla är det ju bara att ta på lite mer kläder eller ett tjockare täcke. Det ser jag inte som ett bekymmer för min egen del. Men jag lär inte använda båten när det är så kallt ändå.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men en sk kupevärmare som går på diesel å bara funkar å inte krånglar skulle sitta bra.

Reflex dieselkamin!

 

Hade en mindre sådan i en tidigare båt. Har en sådan med vattenskinga i nuvarande båt. Är lika nöjd nu som då. Det finns inte mycket som kan krångla med en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...