Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Aron4

4-takt eller 2-takt

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att köpa en flipper 620.

Ofta är det 115 hk motorer som är lite äldre.

Såg en med Suzuki 115 4-takt 2001, men när en 4-takt är 20 år väljer man hellre en 2-takt då?

Om 4-takten är nyare är det ju självklart den man väljer.

Mer rörliga delar i en 4-takt....

Hur ska jag tänka?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du köpa en bil med 2 taktsmotor idag?

Tycker valet är lätt.

Visst är det färre rörliga delar i 2 takt.

Men du slipper blanda olja i bensinen.

Mindre avgasrök.

Lägre bränsleförbrukning.

Lägre motorljud. 

Mindre vibrationer (kanske inte helt sant).

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också i valet och kvalet.

 

Det jag har sett är att 4 taktare är tyngre vilket är negativt för mig då den redan idag är lite baktung. Då får jag gå ned i hk för att kompensera.

Sedan (gissar bara) så kan en tvåtaktare snurra på även om en cyl har stannat så man kan ta sig i land medans en 4-t stannar (baserat på mina kompisars "äventyr"). Stämmer det?

 

Annars så ser jag bara fördelar med en 4-t.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktare har många fördelar. Allt ifrån miljö till komfort. Däremot är de en känsligare konstruktion både mekaniskt och gällande korrosion.

 

Därför är det generellt så att efter cirkus 20år är 2-t förgasare ett tryggare val än motsvarande 4-t. Dock ska man vara medveten om att på en så gammal maskin kan vad som helst hända när som helst oavsett motortyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan andra ”svaranden” är inne på är en tvåtaktsmotor inget bra alternativ öht.

Om det finns likvärdiga båtar med tvåtaktare resp fyrtaktare väljer du det senare!

Om du får tag i en bra båt med tvåtaktsmotor bör du kunna pruta väldigt bra, och sedan ser du dig om efter en ny eller bättre begagnad modernare fyrtaktare.

 

Men marknadslagarna bestämmer. Många vill köpa beg.båtar och många vill byta ut sina gamla fyrtaktare, det har från olika håll föreslagits att man skall få en skrotningspremie på tvåtaktarna, av miljöskäl. Hursomhelst kan det vara ett tufft förhandlingsläge för en båtköpare nu. Pandemin har satt sina spår, och en hel del negativa utlåtanden om tvåtaktare i medierna har satt andra spår.

 

Jag pratade med en anställd på en båtfirma, som berättade att man hade sänt iväg en container till metallåtervinning med osålda tvåtaktsmotorer, det var ändå relativt lönsamt så skrotvärdet vid tillfället var högt och extraknäckande ungdomar hade demonterat motorerna och sorterat skrotet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En välskött 2-takt anser jag är ett ganska säkert kort, men man måste göra ett medvetet val. Det är sant att de förbrukar mer än motsvarande 4-takt, men om du bara kör ett par gånger per år är det nog försumbart. Sen kräver en äldre 2-takt med förgasare lite fingertoppskänsla. Det är lätt att göra den svårstartad om man inte känner sin motor. Personligen tycker jag det är lite charmigt!

 

Jag tycker dock att man bör nämna moderna 2-taktare som står sig mycket bra mot 4-taktare, om inte bättre. Separat oljetank och 1% oljeblandning kombinerat med låg vikt och högt vridmoment är en bra kombination! Då är de dock dyrare såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-takt alla dagar i veckan. Men på en 20 år gammal motor är skicket viktigt att kolla noggrant, servicehistorik, provkör osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...