Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Excellent

Bra gummibåt att ro

Rekommendera Poster

Växte upp med en klinkbyggd roddbåt i gran. Lätt och rolig att ro. Saknar min barndoms roddbåt! Funderar nu på att skaffa släpjolle till segelbåten på 32 fot. Har botaniserat  bland jollar av alla möjliga typer och även de som är speciellt avsedda för rodd. Inser dock att en ”gummibåt” är ett mer praktiskt och smidigt val. Ska absolut inte ha någon motor till jollen. Det flesta någorlunda seriösa gummibåtar tycks vara avsedda fö motor. Finns det någon gummibåt som är avsedd för rodd eller som råkar fungera bra för rodd? Provrodde en 270 lång gummibåt med aluminiumdurk häromdagen. Gick bättre än jag befarat. Kan valet mellan luft- eller alu-durk påverk roddegenskaperna? Kan man tänka sig att byta ut ”leksaksårorna” mot något bättre? Förstärka eller styva upp årtullarnas infästning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Excellent:

Finns det någon gummibåt som är avsedd för rodd eller som råkar fungera bra för rodd?

Det tror jag inte. Vi hade tidigare en gammal Zodiac 2,8 m lång och uppblåsbar köl. Ingen höjdare att hantera med åror. Men det gick.

Nu har vi bytt till en gammal Quicksilver rib 2,7 m lång och den går förvånansvärt mycket bättre att ro. Därmed inte sagt att det går bra.

Skall du prompt ha en gummibåt tror jag att någon rib-variant är vägen att gå.

 

Vill du ro tror jag att någon plastjolle funkar bättre. Det finns några här som har ... fasen, nu kommer jag inte ihåg vad de heter. Tror att @Mackey (kan du hjälpa mig här?) har en sådan.

Den går att segla, ro och köra för motor. Det verkar vara en bra jolle.

 

Annars finns det uppblåsbara kajaker... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev McLasse:

Det tror jag inte. Vi hade tidigare en gammal Zodiac 2,8 m lång och uppblåsbar köl. Ingen höjdare att hantera med åror. Men det gick.

Nu har vi bytt till en gammal Quicksilver rib 2,7 m lång och den går förvånansvärt mycket bättre att ro. Därmed inte sagt att det går bra.

Skall du prompt ha en gummibåt tror jag att någon rib-variant är vägen att gå.

 

Vill du ro tror jag att någon plastjolle funkar bättre. Det finns några här som har ... fasen, nu kommer jag inte ihåg vad de heter. Tror att @Mackey (kan du hjälpa mig här?) har en sådan.

Den går att segla, ro och köra för motor. Det verkar vara en bra jolle.

 

Annars finns det uppblåsbara kajaker... 😀

Jolly  vi hade under några år en Jolly, den var lätt att ro, den kunde seglas också, samt köras med motor. Jag utrustade den med årklyka i aktern och en lång åra, då gick den att vricka också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jolly

Inte riktigt den jag...Walker Bay! Tack behövdes bara röra runt lite i huvudet.

 

Walker Bay heter jollen jag tänkte på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jolly  vi hade under några år en Jolly, den var lätt att ro, den kunde seglas också, samt köras med motor. Jag utrustade den med årklyka i aktern och en lång åra, då gick den att vricka också.

Jolly 23?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Jolly och Walker Bay ser ju trevliga ut. Lite oklart om jag kan förvara en ”hård” jolle på marinan. Får kolla det. Antar att man inte gärna förvarar den på fördäck på en 32-fotare i hemmahamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Tror att @Mackey (kan du hjälpa mig här?) har en sådan.

 

34 minuter sedan skrev McLasse:

jag...Walker Bay! Tack

Absolut bra att ro, kul med segel och funkar med 300 W elmotor (drygt 3 knop).

 

Rätt dyr att köpa ny med alla tillbehör; åror, rib, segel, mast, roder, centerbord, men finns begagnade då och då.

10 000:- kronor gav vi för en komplett båt med "mycket allt".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pioner har en stabil och bra plastbåt, https://pionerboat.se/pioner-8-mini/ prismässigt är den kanske dyrare än gummibåt och tyngre men definitivt bra att ro med om det är prioritet. Också stabilare vid ombordstigning och när man kör med motor men nackdel som sagt vikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Excellent:

Antar att man inte gärna förvarar den på fördäck på en 32-fotare i hemmahamnen?

Om den får plats är väl det inga problem...eller missar jag något?

 

Vi har vår gummijolle (rib) liggandes upp och ner på fördäck utan att vara allt för mycket i vägen. Visserligen är vår båt marginellt längre med sina 35 fot, men ändå.

Normalt kan jag tänka mig att en jolle kan ligga i vägen på fördäck vid segling men våra försegel hissas ganska högt så de går fria ovanför jollen.

Vi använder spinnackerfallet för att hissa jollen i och ur sjön.

 

Om det fungerar är det är en smidig placering av en jolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev McLasse:

Vi har vår gummijolle (rib) liggandes upp och ner på fördäck utan att vara allt för mycket i vägen.

Vår jolle står på badbryggan när vi inte släpar den.

Aktern på badbryggan och fören hänger i dirken (som vi inte längre behöver, köpt en rod kick).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Excellent:

Jolly 23?

Ja, det tror jag det var, det finns/fanns en större modell också.

Och den mindre finns/fanns i minst två olika versioner varav en av dem av seglingsbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Vår jolle står på badbryggan när vi inte släpar den.

Aktern på badbryggan och fören hänger i dirken (som vi inte längre behöver, köpt en rod kick).

Fångar den inte väldigt mycket vind så?

Vi har funderingar på att ha en mindre gummibåt men just placeringen är klurig. Att ha massa vindfång i aktern är inte så roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/9/2021 at 9:47 PM, Excellent said:

Inser dock att en ”gummibåt” är ett mer praktiskt och smidigt val. Ska absolut inte ha någon motor till jollen. Det flesta någorlunda seriösa gummibåtar tycks vara avsedda fö motor. Finns det någon gummibåt som är avsedd för rodd eller som råkar fungera bra för rodd? 

Det tycks vara ett sorgligt faktum att ingen tillverkar en uppblåsbar båt av god kvalitet som främst är avsedd för rodd.

Den lösning jag själv funnit (och som kommer ganska nära idealet) är en ”round-tail” från japanska Achilles, LT-2, som väger 17 kg och som enkelt lyfts upp på däck för hand. Finns också en något större modell enligt samma koncept, LT-4.

Tillräckligt långa åror har stor betydelse för roddkvalieten, mina kommer från den nämnda större modellen.

Själv släpar jag jollen endast undantagsvis, förvarar den tömd uppe på däck. Att pumpa upp den tar tre minuter med fotpumpen - överkomligt, tycker jag.

Achilles har inte längre någon representant i Sverige (kanske inte ens i Europa). Jag direktimporterade från USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...