Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Tankgivare NMEA 2000 syns inte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ju N2k-buss i nya båten, och skaffade därför en WEMA septitankgivare för direkt anslutning till NMEA 2000. Bränsletankarna har analoga givare men anslutna till motor-ECU:n som omvandlar och lägger upp dem snyggt på bussen, så dem kan jag se i t ex ekolodet/radarn/plottern (Raymarine Element 9EV).

 

Men givaren på septitanken finns inte. Väljer jag att visa även "svartvattentank" så finns inget värde på den. Inte heller på någon annan typ av tank (utom de två bränsle, som sagt). Men går jag in i "Network" i Raylådan så ser jag en enhet som identifierar sig som N3S. Det stämmer bra som att vara min givare. Nu är det dock namnet på WEMAs 2k-givare för vatten/bränsle, min borde hetat N3H. Fast oavsett finns ju inget data, även om jag lägger in att visa t ex vattengivare.

 

Skumt är också att bränsletankarna fick nummer 1 & 3 i Raymarineinstrumentet, fast de heter 1 & 2 i Yanmarpanelen. Men någon bränsletank "2" finns inte att välja på Raymarine.

 

Funderar på om min septigivare är felkonfigurerad från butiken, eller om det är något annat skumt. Har inget annat än Raymarineburken att titta på N2k med, så det KAN ju vara något inkompatibelt med den också. Det må vara deras nya "lighthouse"-operativ, men användarinterfacet och inställningsmöjligheterna är då absolut inget att skryta med....

 

Någon med idéer ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.ö. har jag nu konstaterat att den bara syns sporadiskt i Raylådans Nätverkslista överhuvudtaget.

 

Någon med erfarenhet av NMEA 2000-tankgivare ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppdatering:

Konstaterade att det måste vara den dyra NMEA 2000-givaren fabr "Wema" som har kompatibilitetsproblem eller nå't.

 

Kopplade in en KUS 4-kanalsomvandlare för NMEA 2000 och en hederlig analog 0-190 Ohmsgivare på en av dess ingångar, vilken jag konfigurerade för just Waste. Och det fungerade klockrent, dvs det bevisar att det är inte är något fel på vare sig min buss, dropanslutningarna eller Raymarineinstruments presentationsmöjligheter.

 

Danska företaget jag handlat givaren av svarar inte, så jag kontaktade Frigus som ju har rättigheterna till Wema-namnet i Skandinavien (som väl egentligen är Kus, norska Wema är ju en saga all). De skickade en ny givare. Denna fick jag dock överhuvudtaget aldrig några värden ifrån.

 

Anmärkningsvärt är också att det inte finns några som helst data eller information att ladda ner på Wema-givaren, ens från Frigus sida. Inte ett papper följer heller med givaren. Vi talar ju om en enhet som skall ingå i ett rätt avancerat nätverk, och någonstans borde man då kunna läsa sig till t ex vilken meddelandegrupp, ID, adress och en del annat den skickar ut eller är konfigurerad med. Den saluförs dessutom inte sällan som att fungera även med vatten bränsle. Det gör den säkert, men hur vet man vad den själv tycker sig vara och vad skickar den ut ?

 

Redan grisvattnet kan ju t ex heta både "gråvatten" och "svartvatten", men detta är olika meddelanden som instrumentet som presenterar måste känna till. Eller rättare sagt, användaren som konfigurerar upp det. Nu är det gissa och chansa som gäller, i alla fall med Wema.

 

Installerade idag istället lösningen med analog givare och separat konverter (fabr. KUS) permanent, och skickade tillbaka båda Wema-givarna. Återstår att se om man får något tillbaka av det fyrsiffriga belopp man lagt ner på inkompatibla produkter....👎

 

(För den nördige kan jag berätta att ovan ändå givit mig lite "blodad tand". Beställde en TFT-display och skall rita ihop ett kort med en PIC-processor med CAN, som - utöver funktioner som batteritankmätare, vind, temp m.m. som det nuvarande hemmabygget har - även kommer sniffa NMEA 2000-bussen i båten och kunna presentera alla instrument. Men även roliga motordata som den spartanska Yanmardisplayen inte visar. Och ha en serieport/RS232 där man kan få all rådata på NMEA 2000 utdumpat för analys och "reverse engineering" av allt som t ex motorn skickar. Vinterprojekt 🙂 ).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...