Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Frippe68

Tiki Trailer - chassinummer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag ha en reggad Tiki båttrailer från 2018.

 

Chassinumret står på en dekal ungefär under vinschtornet, men den är skadad så att chassinumret inte kan utläsas. Jag gissar att detta kan ge mig problem vid besiktningen?

 

Läser hos Transportstyrelsen att chassinumret ska vara stansat och vara svårt att ta bort, så det måste väl finnas på fler ställen? Problemet är att jag inte hittar numret nån annanstans.

 

Eller kan det vara så att en dekal är det enda stället?

 

Jag hittar inga kontaktuppgifter alls på tiki.se så jag börjar med att fråga här.

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nummerplåten, stansa sedan in det på

hjulaxeln om du inte  hittar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Fråga en återförsäljare var chassienumret skall vara placerat.

2. Finns annars på nummerplåten.

3. Knacka in det på ramen framme vid kulkopplingen.

4. Registreringsbesiktiga (vilket är ett krav).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Frippe68:

Jag ha en reggad Tiki båttrailer från 2018.

 

Chassinumret står på en dekal ungefär under vinschtornet, men den är skadad så att chassinumret inte kan utläsas. Jag gissar att detta kan ge mig problem vid besiktningen?

 

Läser hos Transportstyrelsen att chassinumret ska vara stansat och vara svårt att ta bort, så det måste väl finnas på fler ställen? Problemet är att jag inte hittar numret nån annanstans.

 

Eller kan det vara så att en dekal är det enda stället?

 

Jag hittar inga kontaktuppgifter alls på tiki.se så jag börjar med att fråga här.

Är du säker på att det inte finns instansat/graverat någonstans? Det borde det göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

För att förtydliga min fråga så har jag alltså inte problem att ta reda på trailerns chassinummer, det finns ju som sagt både på regskylten och regbeviset.

 

Frågan är väl snarare om någon här vet om Tiki stansar in chassinumret på något väl dolt ställe på trailern, eller om det bara finns på klistermärket som i mitt fall är skadat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

på mitt 2017 Tiki släp hittade besiktnings snubben chassinumret vid markeringen "Chassinummer".

Chassinumret är svårt att se men testa från olika vinklar så hittar du, ficklampa hjälper till. Det kan såklart ligga vid annat ställe på ditt släp men det är bara att leta

 

Chassinummer.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Kolven

 

Det talar ju för att numret är stansat någonstans även på min trailer och inte bara dekalen. Men nu har jag letat ordentligt och numret är mycket väl dolt i så fall!

 

Jag lyckades hitta en mailadress till Tiki så nu har jag mailat dit och frågat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här tråden när jag hade samma problem som FS men tyvärr innehåller ju inte tråden svaret. Jag fick nedslag på besiktningen men fick ett snabbt svar av Tiki när jag frågade dem. Nummret på min trailer satt på utsidan av en snedställd balk på höger sida men den kan tydligen även sitta på ovansidan/nedsidan/insidan av den balken också. Bifogar bilden jag fick av Tiki.

BT-1000PB chassinummer.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...