Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JoOlson

Manual sökes till tfx elektroniskt reglagesystem

Rekommendera Poster

Hej! Vi har problem med vårt elektroniska reglagesystem och söker en manual. Den manual vi fick med när vi köpte båten, och de vi hittar på nätet, är till en senare modell än den vi har. Vår enhet har enbart en lysdiod (röd) och saknar vi saknar den display med knappar som nämns i manualen vi har. 
Så nu efterlyser vi manual till den vi har, se bild. Alternativt om någon har kunskap om hur man kalibrerar utan display. Felet är att reglaget inte svarar på gas samt att den röda lampan blinkar med tre röda blink i sekvenser. 
stort tack för all hjälp! 

8380538C-FC68-40BF-A0BD-68360D7138AD.jpeg

ABA702EA-F92B-4C70-96EC-87A90435917F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har 2 TFX kontroller på en båt byggd 2002.

LEDen som kan lysa grönt eller rött har ett annat utseende men logiken kan ju vara densamma. 

Jag skall leta efter pappers manual i helgen.

 

Tidigare har jag sparat en pdf av okänd TFX model, pdf skapad 20 januari 2000:
image.png.83cc1f5ae6ea0a98aa8d5be98f4ad544.png

I manualen finns det en lista med numeriska felkoder så det borde finnas en display på processorenheten men som du skrev du har ingen på din modell.
Plan B kan vara att höra med Comstedt om de råkar ha någon gammal manual.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev skippeer:

Jag har 2 TFX kontroller på en båt byggd 2002.

LEDen som kan lysa grönt eller rött har ett annat utseende men logiken kan ju vara densamma. 

Jag skall leta efter pappers manual i helgen.

 

Tidigare har jag sparat en pdf av okänd TFX model, pdf skapad 20 januari 2000:
image.png.83cc1f5ae6ea0a98aa8d5be98f4ad544.png

I manualen finns det en lista med numeriska felkoder så det borde finnas en display på processorenheten.
Plan B kan vara att höra med Comstedt om de råkar ha någon gammal manual.

Tack, Comstedt hade ”vår” manual 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samma reglage och råkade återställa den av misstage och nu kan jag inte programmera den.

har någon bild eller manual att dela?

fick en från Comstedt men den sidan som handlar  om programmering har lite problem .

man kan inte se början av raden.

 

//Fari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har exakt samma reglage och problematik. BB reglage slutar att fungera och växeln ligger i vilket är riktigt svettigt.... Har ni en manual och möjlighet att skicka över den till mig?

/Lasse

Reglage Ballista.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om @fata10 hade delat med sig av manual och hur han löste sitt problem hade kunskapen på MG ökat.

Tyvärr många som frågar men glömmer att berätta hur de kom vidare...

 

 

# # #

Till senare FTX elektroniskt motorreglage med röd och grön LED finns det en svensk manual här

https://docplayer.se/12674979-Bruks-installationsanvisning.html

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/21/2022 at 4:25 PM, MrGibb said:

Hej, har exakt samma reglage och problematik. BB reglage slutar att fungera och växeln ligger i vilket är riktigt svettigt.... Har ni en manual och möjlighet att skicka över den till mig?

/Lasse

Reglage Ballista.jpg

Bytte kontakter mellan SB&BB reglage och det verkar som att reglaget är ok. Behöver en styrbox, samma som på bilden i JoOlssons inlägg. Någon som vet var jag kan hitta en sådan?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det som att det inte finns i lager idag.

TX Control AB sägs enligt en tråd på YBW övertagits av Teleflex Marine INC US (källan sägs vara info på Rodahls i Lidköpings websida för många år sedan).

Teleflex Marine sägs ha blivit uppköpt och 2 år senare bytte namn till Seastar Solutions.
Om jag förstått det rätt heter moderbolaget idag Dometic.

Jag har 2 st enkel TX elektroniska motorreglage, ett vid pedestalen och ett vid navbordet.
Funderar lite på vad jag skall göra när det lägger av pga ålder/slitage, lutar åt att ersätta med ett mekaniskt motorreglage vid pedestalen. 
En seglare jag pratade med fick byta sina 2 enkel reglage till KE-4 och det gick på dryga 60 ksek. 

 

# # #

Mitt bästa förslag är att ta reda på artikelnummer/modellnummer och söka efter begagnade delar.
Har du tur finns det till salu på Blocket eller ebay.


image.thumb.png.5ee87f9d5c9238e6a913bc011102c9b0.png

 

Alternativt undersöka om det finns någon firma som har djup kunskap och kan reparera, en engelsk båtbekant bytte lite LEDar mm på sina reglage.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input👍 Ska göra en Global dammsugning under höst/vinter så får vi se om jag hittar reservdelar. Om inte så kanske det finns någon som är ”fena” på att reparera kretskortet, har ju ett helt och ett trasigt att utgå från. Någon i detta forum som har kontaktuppgifter till en bra kretskortsreparatör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...