Jump to content
Wednesday 26 January 2022
Skuten

Fenderhållare på segelbåt eller bara motorbåtar?

Recommended Posts

På vår segelbåt finns på pushpit monterade fenderhållare.

 

Jag har inte sett detta på någon annan segelbåt men på var och varannan motorbåt.

 

Har jag missat någon oskriven regel? Varför har segelbåtar oftast ej fenderhållare?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske för att de oftast är monterade där förseglet "rör sig" och kan vara i vägen?

Fast på lite större segelbåtar har jag sett fenderhållare på akterspegeln.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Skuten:

Har jag missat någon oskriven regel? Varför har segelbåtar oftast ej fenderhållare?

För mig är det rent snobberi. 
Fendrar är fula, och jag tar undan dem så fort jag kan, och känner inget behov att skylta med dem. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

För mig är det rent snobberi. 
Fendrar är fula, och jag tar undan dem så fort jag kan, och känner inget behov att skylta med dem. 

För mig (motorbåt!) skulle det vara bra att få bort dem från akterdäck där vi nu förvarar dem. Ser det mer praktiskt mao och har aldrig tänkt tanken på att det skulle vara ”snobberi” att visa dem. Hur det nu skulle kunna vara det eftersom de är ”fula”?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina sitter i fenderhållare bredvid ankarspelet på badbryggan, slipper se dom när man tuffar omkring och lätta att komma åt när dom behövs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har i år satt 4 fenderhållare på fördäck på bowridern. Sparar mycket plats i stuvutrymmena.

 

20210508_132358.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Ser det mer praktiskt mao och har aldrig tänkt tanken på att det skulle vara ”snobberi” att visa dem. Hur det nu skulle kunna vara det eftersom de är ”fula”?

Du missförstår mig. 
Jag är snobb, och har därför inga synliga fenderhållare på min båt. 

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Wildeside:

Mina sitter i fenderhållare bredvid ankarspelet på badbryggan, slipper se dom när man tuffar omkring och lätta att komma åt när dom behövs.

Samma här, men bara på sb-sidan, sedan har jag fendrar nedstoppade intill trappstegen till den yttre styrplatsen, kulfendrar är typiskt svårstuvade ombord, när dessa inte används hängs dom upp vid samma trappstege, eller det kanske heter ”lejdare” på nautiska?
 

Jag har föresten köpt nya ”fenderkorgar” med beslag och allting då de gamla var delvis trasiga och på nymodigt och sjömansmässigt sätt var lagade med buntband, jag har ingen svets ombord nämligen.

 

Det finns väl inga hemliga regler som styr detta, man sätter dem där de får plats och inte är i vägen eller kommer i konflikt med då exempelvis segel och skot och andra saker ombord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Observationen stämmer, motorbåtar har ofta fenderhållare och segelbåtar har oftast fendrarna undanstuvade.

Sedan finns det en avart att segla omkring med fendrarna dinglande på utsidan men det signalerar en del om skippern på det flytetyget.

Edited by skippeer
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tar inte upp fendrarna om jag ger mig ut i lätt vind. Onödigt arbete, när fendrarna ändå aldrig kommer att nå vattenytan under färden. Ska det blåsa lite mer så att båten förväntas luta mer än kanske 10 grader eller så, lägger jag upp fendrarna lösa på däck.

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev skippeer:

Sedan finns det en avart att segla omkring med fendrarna dinglande på utsidan men det signalerar en del om skippern på det flytetyget.

Hur då, menar du..? 😇

7 minuter sedan skrev raol:

Jag tar inte upp fendrarna om jag ger mig ut i lätt vind.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev raol:

Jag tar inte upp fendrarna om jag ger mig ut i lätt vind. Onödigt arbete, när fendrarna ändå aldrig kommer att nå vattenytan under färden. Ska det blåsa lite mer så att båten förväntas luta mer än kanske 10 grader eller så, lägger jag upp fendrarna lösa på däck.

 

Du skojar väl eller försöker du att provocera oss?

 

Här finns en oskriven regel som du bryter mot, fendrar eller fendertar som hänger ute under gång eller segling signalerar kanske olika budskap till omgivningen, ”här är en som inte bryr sig, som skiter i allt, nen det skiter han i”, ”här seglar en person med alzheimers demessjukdom”, ”kom och köp korv!”

 

Möjligen kan man ha fendertarna hängandes ute under gång i kanaler mellan slussarna, annars skall dom hängas  ut vid inlöpet i hamn och tas in under utlöpet.

 

  • Like 4
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

9FCABE9D-6C4F-4308-B8D6-22CF68E2DA70.thumb.jpeg.318fc52db272f2ae7309f1fd73a8f274.jpeg

 

En bild från midsommarafton.

På sb-sidan ovanför ankarspelet, två (trasiga) fenderkorgar, som vissa butiker kallar dem.

Om du zlomar in i bilden ser du inte bara den fyrbenta besättningsmedlemmen, utan även fendertar inknôdda på båda sidor om trappstegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här finns en oskriven regel som du bryter mot, fendrar eller fendertar som hänger ute under gång eller segling signalerar kanske olika budskap till omgivningen, ”här är en som inte bryr sig, som skiter i allt, nen det skiter han i”, ”här seglar en person med alzheimers demessjukdom”, ”kom och köp korv!”

Lite som att inte stoppa in ”den enögda byxormen” i brallorna efter man varit på toa. Onödigt arbete, man skall ju på toa snart igen liksom. 🙂 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har plats för 4 fendrar vid ankarboxen 2 på vardera sida, ligger några till nedstuvade under golvet men dom har jag aldrig använt, en massa bök för att komma åt dom.

Har fördelen att jag ligger förtöjd långsides i hemma hamnen och där har jag skruvat fast 4 st fenderlister, så där behöver jag inte använda fendrar.

Ganska kass investering det där med fendrar har använt dom kanske 15-20 gånger sen jag köpte båten 2017 tror jag det va eller 2018.

Ligger allt som oftast i naturhamnar eller ankrat upp i någon vik.

Ger inget för att ligga som packade sillar i en gästhamn, det händer någon gång per semester att vi halkar in i någon gästhamn för att äta en bit mat på någon restaurang och ta en ordentlig dusch.

Skulle man se från snobberi sidan så är det mycket att byta och fixa innan nån kallar mej det, Enklast är nog att byta båt för att närma sig det.

Tar inte heller bort fendrarna om jag vet att jag behöver dom samma dag, lägger dom på däcket.

.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du skojar väl eller försöker du att provocera oss?

 

Här finns en oskriven regel som du bryter mot, fendrar eller fendertar som hänger ute under gång eller segling signalerar kanske olika budskap till omgivningen, ”här är en som inte bryr sig, som skiter i allt, nen det skiter han i”, ”här seglar en person med alzheimers demessjukdom”, ”kom och köp korv!”

 

Möjligen kan man ha fendertarna hängandes ute under gång i kanaler mellan slussarna, annars skall dom hängas  ut vid inlöpet i hamn och tas in under utlöpet.

 

Då är vi alla fall två med dessa symptomer då antar jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag, brukar, ta bort fendrarna när vi lämnat hamnen. Lägger man dem på däck på vår båt ligger de i vägen och att låta dem hänga kvar är inget alternativ då våra hänger med underkanten i vattenytan. Iofs hade jag tagit bort dem ändå eftersom jag mår bättre av det.

Hur andra gör skiter jag i bara de använder dem när de skall ligga tillsammans med andra båtar.

 

Hos oss stuvas två klotfendrar på insidan av pulpit och resten, korvarna, i ankarboxen (avdelad på längden där kättingen tar upp ena utrymmet).

Eftersom vi har peke, som pulpit går ut på, är det ganska gott om plats så klotfendrarna hänger inte i vägen.

 

Jag hade en plan att sätta korgar på pushpit men den möjligheten försvann när den planen ersattes av en annan plan att sätta solpaneler där i stället.

Fenderkorgar verkar praktiska oavsett om det är på en segelbåt eller en motorbåt.

Att ha dem hängande på pushpit ovanför akterspegeln funkar inte på vår båt utan att flytta akterlanternan. Dessutom skulle det bli ganska "överbefendrat" där bak.

 

Nånstans har jag läst om någon som bundit samman nederändarna på fendrarna och drar dessa akterut så de stuvas mer eller mindre horisontellt på utsidan av båten. När de skulle in i hamn igen släppte de ner dem igen genom att släppa på repet.

Det är inget jag tänker anamma men det skulle kunna vara ett alternativ till att låta dem hänga och dingla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag, brukar, ta bort fendrarna när vi lämnat hamnen. Lägger man dem på däck på vår båt ligger de i vägen och att låta dem hänga kvar är inget alternativ då våra hänger med underkanten i vattenytan. Iofs hade jag tagit bort dem ändå eftersom jag mår bättre av det.

Hur andra gör skiter jag i bara de använder dem när de skall ligga tillsammans med andra båtar.

 

Hos oss stuvas två klotfendrar på insidan av pulpit och resten, korvarna, i ankarboxen (avdelad på längden där kättingen tar upp ena utrymmet).

Eftersom vi har peke, som pulpit går ut på, är det ganska gott om plats så klotfendrarna hänger inte i vägen.

 

Jag hade en plan att sätta korgar på pushpit men den möjligheten försvann när den planen ersattes av en annan plan att sätta solpaneler där i stället.

Fenderkorgar verkar praktiska oavsett om det är på en segelbåt eller en motorbåt.

Att ha dem hängande på pushpit ovanför akterspegeln funkar inte på vår båt utan att flytta akterlanternan. Dessutom skulle det bli ganska "överbefendrat" där bak.

 

Nånstans har jag läst om någon som bundit samman nederändarna på fendrarna och drar dessa akterut så de stuvas mer eller mindre horisontellt på utsidan av båten. När de skulle in i hamn igen släppte de ner dem igen genom att släppa på repet.

Det är inget jag tänker anamma men det skulle kunna vara ett alternativ till att låta dem hänga och dingla.

Jag monterade alldeles nyss två nya fenderkorgar, Biltemas, men med beslag kostade det ändå en bra slant. Upphängningsbeslagen var annorlunda och kunde bara greppa ett rör, de gamla var som en korsning, greppade tre i ett T, nu är det säkert ingen som förstår vad jag menar... men jag kanske tar en bild i morgon. 
 

På Monark 670 som vi hade för mer än trettioår sedan hade vi fendrarna fästa i fasta beslag, och en lina i underkant med vilken man med viss skicklighet kunde rycka till i och då upp dem på däck, praktiskt, tja, kanske, men när det gungade mycket ramlade dom der igen utefter friborden, så då blev det korvbåt iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du skojar väl eller försöker du att provocera oss?

 

 

Nej, jag varken skojar eller försöker provocera. Jag bryr mig bara inte om att göra onödigt arbete. Fendrarna gör ingen skada där de hänger, och så länge de inte riskerar att släpa i vattnet under turen, så spelar det ingen roll att de hänger ute. De ska ju ändå ut igen nån timme eller några timmar senare. Lämnar ogärna sittbrunnen mer än absolut nödvändigt.

 

Men så har jag svårt för traditioner och rutiner utan syfte eller mening, som att flagga på vissa tider eller alls flagga. Det sorterar in under samma kategori av meningslös aktivitet för min del.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev raol:

Jag tar inte upp fendrarna om jag ger mig ut i lätt vind. Onödigt arbete, när fendrarna ändå aldrig kommer att nå vattenytan under färden. Ska det blåsa lite mer så att båten förväntas luta mer än kanske 10 grader eller så, lägger jag upp fendrarna lösa på däck.

 

Jag är inte förvånad alls.😂

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På förra båten hade jag fendrarna hängande sammanbundna horisontellt, ett drag i snöret så var de uppe. När man ligger nära en annan båt rör sig båtarna mest vertikalt i förhållande till varandra och då rullar fendrarna i stället för att gnissla.

Nu har jag dem traditionellt hängande vertikalt och en kort lina med en plastkrok i nederänden av varje fender. Enkelt att lyfta upp dem på däck och kroka i mantåget. Sparar tid vid tilläggning och avsegling när man ändå har mycket att göra. Skönt med allt ledigt stuvutrymme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hänger upp mina i mantåget, knyter aldrig loss Fendern utan drar upp nederdelen och krokar fast den i en karbinhake fäst i övre mantågswiren.

Praktiskt och sparar stuvutrymme.

 

IMG_20210627_103133.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är bara nyfiken, men ni som nogsamt lyfter ombord fendrarna i alla lägen, vad är faran eller problemet med att låta dem hänga, anser ni? Jag har aldrig riktigt förstått varför vissa tycker att det är så viktigt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev raol:

Jag är bara nyfiken, men ni som nogsamt lyfter ombord fendrarna i alla lägen, vad är faran eller problemet med att låta dem hänga, anser ni? Jag har aldrig riktigt förstått varför vissa tycker att det är så viktigt.

 

Estetik. Man kan låta förtöjningslinorna släpa i vattnet också, praktiskt om någon skulle trilla i sjön. Och ankaret kan väl släpa några meter bakom båten, det är ju tungt att lyfta upp. Och varför stänga av motorn, man vet ju aldrig om den startar igen.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev trewq:

Estetik. Man kan låta förtöjningslinorna släpa i vattnet också, praktiskt om någon skulle trilla i sjön. Och ankaret kan väl släpa några meter bakom båten, det är ju tungt att lyfta upp. Och varför stänga av motorn, man vet ju aldrig om den startar igen.

Ja eller ens ta ned seglen, dom skall väl ändå användas dagen därpå...?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev trewq:

Estetik. Man kan låta förtöjningslinorna släpa i vattnet också, praktiskt om någon skulle trilla i sjön. Och ankaret kan väl släpa några meter bakom båten, det är ju tungt att lyfta upp. Och varför stänga av motorn, man vet ju aldrig om den startar igen.

Fast det där är bara trams. Jämföra med funktionellt dåliga saker är inte rimligt. Förtöjningslinor i vattnet bromsar och kan hamna i propeller eller roder. Ankare bromsar och kan hacka hål i skrovet. Motorn behöver man så klart stänga av när den inte används.

Fendrarna, å andra sidan, gör ingen skada. Estetik är subjektivt. Jag ser dem inte från båten, och om andra stör sig på utseendet så är det deras bekymmer. Stör man sig på sånt är det ju hos personen som stör sig som problemet är, inte i fendrarnas position...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev raol:

Jag är bara nyfiken, men ni som nogsamt lyfter ombord fendrarna i alla lägen, vad är faran eller problemet med att låta dem hänga, anser ni?

Det finns en risk att genuaskotet skulle trassla in sig i fendern eller linan. Om de ligger på däck så är de i vägen om en snubbelfara.

 

6 timmar sedan skrev raol:

Ska det blåsa lite mer så att båten förväntas luta mer än kanske 10 grader eller så, lägger jag upp fendrarna lösa på däck.

Varför tar du upp fendrarna om det ska luta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har svårt att se att det är direkt skadligt att ha fendrarna hängande.

  • Linor hängande i vattnet kan fastna i den egna propellern eller i någon annans.
  • Ett ankare som släpar efter båten kanske inte skadar, men det bromsar.
  • Att lämna motorn igång kan vara dumt för då kanske soppan är slut när man behöver använda motorn.
  • Lämna seglen uppe stökar ju till det om det blåser.

På en segelbåt blir det stökigt med fendrar som hänger kvar när man seglar spinnaker eftersom skot och gaj kan trassla in sig i dem och fendrar som läggs upp däck kan trasla in sig i skoten till förseglet eller ligga ivägen när man ska gå fram på fördäck.

 

Generellt tänker jag att det har med ordning och reda att göra eftersom det ofta är oordning som stökar till det om något oförutsett händer. Lite som att cykla med matkassar hängande på styret, det funkar nästan alltid, men kanske inte när något oförutsett händer.

 

Tillägg: Nu var jag så långsam att nästan allt jag skrev redan var sagt. :(

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev raol:

Fendrarna, å andra sidan, gör ingen skada.

Nej, men man kan tappa dem.  Även om de är upplagda på däck, i synnerhet när man är "lat" som jag och använder de där praktiska lätt justerbara snabbklämmorna i plast kring pulpit istället för att knyta fast dem. Fråga mina (nu vuxna) barn hur många fendrar pappa tappat (bort)....

 

Brist på stuvutrymme i förskeppet ("ankarboxen" i fören är för liten) gör att det sitter 2+2 fenderhållare på min förpulpit även på nya båten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Jag är bara nyfiken, men ni som nogsamt lyfter ombord fendrarna i alla lägen, vad är faran eller problemet med att låta dem hänga, anser ni? Jag har aldrig riktigt förstått varför vissa tycker att det är så viktigt.

 

Jag tycker du ska fortsätta att låta fendrarna hänga och dingla det innebär nämligen att jag aldrig behöver köpa några. Just nu har jag ett överskott på över 10 fendrar som jag hittat och "räddat" ur havet. Vissa helt nya, oftast med snören, ibland även med fenderfästet kvar i snöret. 

Senast igår låg det en och flöt intill farleden, men jag var för lat att ta upp den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy