Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tomeriksen

Kamrem av efter ett år

Rekommendera Poster

Kamremmen på babord maskin gick av i dag. VP aq131. Förra ägaren bytte båda remmarna förra våren.
Låg i 12 knop, hade kört en timme. Tjoff! Verkar som ventilerna klarade sig för jag hörde inget ”popcorn” från motorrummet. 

 

Innan jag lägger resten av semester på att meka vore det ju intressant att höra om det finns några forumrävar som känner till underliggande symtom för varför det här händer nu, och inte efter 500 timmar som Volvo Penta säger. 
 

tack för ordet!

4B38A89F-0614-4F00-9BC5-B348710D7E22.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som syns på bilden tyder inte på att förre ägaren var så noga.

Kanske blev kamremmsbytet inte heller så noga utfört.

Bara en tanke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En tänkbar orsak kan vara att remmen monterades för spänd eller för lös. Vet inte hur det funkar just på den motorn men när jag bytte på min bil senast spände jag remmen enligt generella nätforumråd och lite på "gehör". Tyckte ändå att den lät lite väl mycket så jag hade en verkstad att kolla upp den med ett speciellt verktyg. Det visade sig att den var för hårt spänd. Meken sade att det är ett vanligt fel många självbytare gör. Resultatet är endera att remmen går av eller att spännrullen blir sned och remmen börjar nöta mot kåpan eller helt  enkelt glider ur läge till slut. 

 

Edit 

Tittade lite noggrannare på bilden och känner mig tveksam till att det där är en blott ett år gammal rem. Det borde finnas märkningar på den, kanske rentav tillverkningsdatum 

 

 

 

 

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Edit 

Tittade lite noggrannare på bilden och känner mig tveksam till att det där är en blott ett år gammal rem. Det borde finnas märkningar på den, kanske rentav tillverkningsdatum 

 

 

 

 

 

Står skrivet med tuschpenna på kylaren: Kamrem bytt 202003. Så det är nog nybytt. Tyvärr fick förra ägaren stroke och inte kommunicerbar för ögonblicket. Hans bror nämnde dock att kamremmen gick av ute på Verkarna får något år sedan. Är det samma motor börjar man ju undra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Faderullan:

En tänkbar orsak kan vara att remmen monterades för spänd eller för lös. Vet inte hur det funkar just på den motorn men när jag bytte på min bil senast spände jag remmen enligt generella nätforumråd och lite på "gehör". 

På VP AQ131 är det en fjäder (13) som trycker på spännrullen (14). Den går vad jag ser av ritningar inte att spänna...  Dessutom står det inget i Verkstadshandboken om att spänna fjädern. (Däremot skall bulten (16) till spännrulle dras till 50 Nm)

45702.png

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Delar en film på den pajade kamremmen. Som ni ser har remmen naggats i kanten kan man säga. För att sedan gå av på dess svagaste punkt. Försvagningen har skett på den sida som ligger närmast motorblocket.

 

Först tänkte jag att att själva remhugget måste ha skett vid ett tillfälle, Men eftersom remmen går i takt med maskinen så kan det ju vara något i från motorns innanmäte som påverkar remmen i varje cykel.

Äh, jag vet inte, någon som har några teorier?

 

(jag har dragit runt vevaxel och kamaxel för hand. Kamaxeln rullar jämt mellan slagen. Vevaxeln pustar och päser lite - eftersom ventilerna står fel - men annars låter det och känns det som förväntat)

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis något av de snurrande hjulens lagringar som är kass. 

Eventuellt det största som väl sitter på vevaxeln. 

Dessa brukar ha ett  gummi runt om som ska dämpa vibrationer.  

Är detta slut, så kommer remmen att jaga in eller ut. 

 

Något annat kan var läck av olja. Detta äter upp remmen. 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att remspännarens lilla tapp går helt in i blocket. Om den sitter snett kan nog remmen nöta mot spännaren. Går även mellanaxeln lätt? Vevaxeln är det minsta hjulet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sanktanna:

Kolla att remspännarens lilla tapp går helt in i blocket. Om den sitter snett kan nog remmen nöta mot spännaren. Går även mellanaxeln lätt? Vevaxeln är det minsta hjulet.

Ingemar

Tjena Ingemar!

Tappen går in helt. Spännrullen rullar fint men ser rätt sliten ut med tanke på att den max snurrat i 40 timmar. Mellanaxeln snurrar lätt. Som att mata fram en symaskin med handen ungefär. 
 

tänderna på hjulen är mer nötta i framkant än mot motorblocket. Remmen har alltså legat rätt långt ut på hjulen i alla år. 
 

Ska montera på remmen nu och se hur den beter sig.
 

Kan man starta motorn utan att montera på generator, vattenpump och  ärmmeväxlare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev tomeriksen:

tänderna på hjulen är mer nötta i framkant än mot motorblocket. Remmen har alltså legat rätt långt ut på hjulen i alla år. 

 

Ska montera på remmen nu och se hur den beter sig.

Om förra ägaren råkade ut för ett "plötsligt" remhaveri och du gör det efter bara ett år, så är det nog ingen bra idé att bara kränga på en ny rem. Du ser ju själv att det är mycket snett nött och att även hjulen är nötta. "Något" orsakar ju att remmen nöts på ena sidan och går av i förtid.

 

Nu skriver du inte det men kanske gör ändå: Minst hoppas jag du byter spännrullen också, men även kollar över de andra hjulen (och lagringen/ev. glapp) i samband med rembytet.

 

Ja, motorn brukar gå bra att provstarta utan "serviceremmen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog starta utan dom sakerna. Det kan tryckas ut litet vatten ur kylvattenröret av avgaserna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.
Spännrullen bytte jag, men den gamla såg okej ut. Den verkade också ta korrekt spänd. Hjulen är som sagt nötta i framkant, men inte slut. Får inte ihop att det bara är nött på ett ställe. Kan det inte handla om att det uppstått en skada vid påsättning?

 

tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev tomeriksen:

Kan det inte handla om att det uppstått en skada vid påsättning?

Visst. Men mot bakgrund att förra ägaren råkade ut för ett plötsligt kamremshaveri och den som byttes till bara gick ett år så känns det som att det är "något annat" också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-08 vid 23:46 skrev tomeriksen:

Kamremmen på babord maskin gick av i dag. VP aq131. Förra ägaren bytte båda remmarna förra våren.
Låg i 12 knop, hade kört en timme. Tjoff! Verkar som ventilerna klarade sig för jag hörde inget ”popcorn” från motorrummet. 

 

Innan jag lägger resten av semester på att meka vore det ju intressant att höra om det finns några forumrävar som känner till underliggande symtom för varför det här händer nu, och inte efter 500 timmar som Volvo Penta säger. 
 

tack för ordet!

4B38A89F-0614-4F00-9BC5-B348710D7E22.jpeg

Som vanligt alltid "förra ägaren". Man kan nästan tro att båtägarna på detta forum är samma människor som sitter i riksdagen. Det var den förra regeringen. När ska båtägarna börja ta ansvar för sina båtar och sluta skylla i från sig.

 

Inspekterade du remmen innan start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspektera kamremmen tar tyvärr två timmar då man måste riva kylsystemet för att kunna göra en visuell inspektion. 
 

Enligt Penta skall man kolla remmen en gång per år. Får se om jag får lust i vinter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...