Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hjälp!!

 

Jag har ett SX C1 drev där jag ska byta insatsgängan till Shift Cable Retainer (det är alltså brickan och skruven som håller fast höljet till växelvajern på styrbord sida av skölden)

 

Problemet är att jag inte har en susning om varför det måste in en insatsgänga och hur jag ska få in den. Har testat att gänga in den enskilt, även med skruven på från båda håll om skölden (har alltså tagit isär drevet för att testa mig fram)

 

Måste den pressas in? Hur i så fall??

 

Skickar bilder och hoppas på någon expertis. Ingen av de marinor jag har pratat med vet hur den ska monteras eller för den delen kan hjälpa mig vidare.

 

Se bilder!!

 

Mvh en frustrerad båtägare.

20210708_180722.jpg

20210708_180712.jpg

20210708_180546.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs ett specialdon för att montera en helicoilgänga.

Gängan först sen skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl annars borra upp och gänga till överdimension och ta en grövre skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men kan man köpa det specialdonet? Vet att man kan köpa borr, verktyg med medföljande helicoilgänga lite var som men frågan är om man ska försöka sig på det då. Gäller att inte skruven blir för stor då den ska löpa i öppningen på "brickan"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa helicoilgängan, ta en grövre skruv. Fila ev upp spåret i brickan.

Helicoilgängan är ju inte original den har tillkommit efter att det blivit gängpaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipset men det är en insats likt en heilcoil fast det är visst original. Den finns med på sprängskissen för mitt drev hos Volvo penta och ska tydligen medföra högre hållfastighet än om gängorna är direkt i godset. Min nya insats ärbeställd därifrån.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...