Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tessin

Säkringen går i laddaren

Rekommendera Poster

Hej

Kom till båten häromdagen, skulle ta en sväng för att njuta av sommarkvällen. MEN - det gick inte då batterierna var slut. Orsaken är sannolikt att laddaren (C-charger 5000, 20 AMP) inte levererar.

 

Kikade i laddaren och kunde se att en av de två säkringarna som finns hade gått. Köpte ny och bytte. Men den gick också direkt när jag slog på landströmmen. Och så har det fortsatt.

 

Detta är förstås ett jätteproblem - att vi inte kan ladda från land när vi är ute och åker.

 

Är djupt okunnig om el. Finns det någon som kan ge några tips om hur jag kan försöka hitta orsaken till att säkringen går? 

 

Enligt manualen står det att säkringen ska vara en slow blir. Har haft svårt att hitta en sådan, däremot har jag satt in 15 A istället för 7,5 A. Kan felet ligga där?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

Hur är avsäkringen i land? 10 amp?

Hej, menar du hur säkringen är i laddstolpen på bryggan? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Tessin:

Hej

Kom till båten häromdagen, skulle ta en sväng för att njuta av sommarkvällen. MEN - det gick inte då batterierna var slut. Orsaken är sannolikt att laddaren (C-charger 5000, 20 AMP) inte levererar.

 

Kikade i laddaren och kunde se att en av de två säkringarna som finns hade gått. Köpte ny och bytte. Men den gick också direkt när jag slog på landströmmen. Och så har det fortsatt.

 

Detta är förstås ett jätteproblem - att vi inte kan ladda från land när vi är ute och åker.

 

Är djupt okunnig om el. Finns det någon som kan ge några tips om hur jag kan försöka hitta orsaken till att säkringen går? 

 

Enligt manualen står det att säkringen ska vara en slow blir. Har haft svårt att hitta en sådan, däremot har jag satt in 15 A istället för 7,5 A. Kan felet ligga där?

 

 

Hej
Det låter ju onekligen som det är kortslutning någonstans.
Eftersom säkringen skall vara på 7,5A låter det ju som att det är på 230V-sidan.
men jag hade ändå kopplat från batteribanken och slagit på för att se vad som händer.
Går inte säkringen kan du ha kortis i någonstans i batteri-systemet, går den däremot är det ju internt i laddaren. 
Men jag tror verkligen på kortis i laddaren då den ju bör vara avskild mot 12VDC kretsen, är det där borde ju den andra säkringen som kanske är på 20-25A ha gått.

Har du haft 15A en längre tid istället för 7,5a kan man ju tänka sig att något har blivit lite fel i laddaren, men att den pga för stor säkring inte gått utan blivit så varm att den smält någon isolering eller del av kretskorts osv och det helt enkelt är kortis i den.
Har man för stor säkring så går ju inte säkringen om något är fel, då går saker sönder eller blir varma och i värsta fall början brinna.
 

Redigerad av Gullholmarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gullholmarn:

Hej
Det låter ju onekligen som det är kortslutning någonstans.
Eftersom säkringen skall vara på 7,5A låter det ju som att det är på 230V-sidan.
men jag hade ändå kopplat från batteribanken och slagit på för att se var som händer.
Går inte säkringen direkt har du kortis i någonstans i batteri-systemet, går den däremot är det ju internt i laddaren. 
Men jag tror verkligen på kortis i laddaren då den ju bör vara avskild mot 24VDC kretsen, är det där borde ju den andra säkringen som kanske är på 20-25A ha gått.

Har du haft 15A en längre tid istället för 7,5a kan man ju tänka sig att något har blivit lite fel i laddaren, men att den pga för stor säkring inte gått utan blivit så varm att den smält någon isolering eller del av kretskorts osv och det helt enkelt är kortis i den.
Har man för stor säkring så går ju inte säkringen om någon är fel, då går saker sönder eller blir varma och i värsta fall början brinna.
 

Hej,

 

Har haft i säkringen i ca en månad. Skulle förstås ha kunnat knasa till det i laddaren, då den kan ha gått trots något internt fel.

 

Men ett tips är alltså att koppla loss batterierna och koppla upp laddaren mot landström för att se om säkringen går. Håller säkringen sitter felet i batterierna och kopplingarna kring dessa. Går säkringen på nytt är felet i själva laddaren. 

 

Förstod jag det rätt så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så ja.
Går den då, då har du troligen kortslutning i själva laddaren(vilket jag tror)
Men har den gamla säkringen gått, du har då satt i en dubbelt så stor om jag tolkar det rätt.
Antagligen har det väl blivit något knas i laddaren som gjort att den plötsligt börjat dra mer så att den första säkringen gått. När du sedan stoppat i en dubbelt så stor säkring så har väl troligtvis den gått varm istället för att säkringen på 7,5a löst.  
Troligen så varm att något i laddaren smält eller gått sönder och isåfall får du vara glad att båten inte brunnit upp....
Hittar du ingen trög 7,5a nästa gång, ta en normal 8a eller 7,5, speciellt på något som man lämnar obevakad.
Lycka till:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...