Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Salten

Albin Nova, är det rätt båt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej nu har jag snöat in mig på att skaffa en Albin Nova, Albin verkar ju vara ett populärt märke men hört lite allt möjligt om dessa båtar.
Någon som vet ståhöjden i Novan, borde vara högre än en ballad eller snarlik tänker jag?

Det enda som jag tycker är synd med Albin Nova är att den inte ser lika välplanerad/trevlig ut inuti som de flesta andra båtar i 33 klassen runt samma årgång (Contrast, Scanmar, comfort m.m). Går det att lacka om gammalt trä och få det att se lite fräschare ut? Framför allt om man kan få det mörkare, de flesta Albin Nova jag har sett har en väldigt gul/ljus trä färg och påminner lite om den gamla sjukhus inredningen på 70-talet (brunt och gult) 😛  


Albin Nova:
 

IMG_0074.JPG

Contrast 33 Nedan:

bild_2021-07-08_104218.png

Redigerad av Salten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de senast byggda nova hade annan planlösning

toa akterut, inbyggd bad-plattform i aktern etc. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar, så jag antar att du redan har köpt båt.  Vad blev det?  En Nova eller något annat?

 

Planlösningen med toan i aktern finns på ett fåtal båtar, och man ser dem i princip aldrig till salu.  I båtar från 88 och framåt kan man stänga om sig i akterkojen, och kökslayouten har ändrats en aning.  En mellanvariant av köket kom 84 samtidigt som en långa storskotsskenan.

 

Jag är 188 cm lång och trivs bra i min Nova.  Bäst ståhöjd har man i köket där den behövs.  Toan är väldigt trång om man som jag har långa ben, men det är ju inte där jag tillbringar den mesta tiden ombord så det kan jag leva med.  Med toan fram hamnar salongen lite längre bak där båten är som bredast och ger lite extra rymd.  Man slipper dessutom att masten går ner mitt i salongen (den går ner inne på toan).

 

Fast det jag mest värdesätter är seglingsegenskaperna.  Relativt snabb, välbalanserad och lätthanterlig.  Inga som helst problem att segla den effektivt även när jag är ensam ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...