Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
petter_bn

Koppla ihop jord?

Rekommendera Poster

Jag funderar på om jag ska jorda ihop mitt 48V system med mitt 12V system?

 

Jag har alltså en 48V inombordare 8,5 kW. Men resten av båten går på 12V. Motorn är styrd av NMEA2000/CAN mellan gasspak, display och motorcontroller. När jag förra året kopplade in batteriövervakningen på bussen, (som då övervakade både 48V och 12 V) smällde en massa saker på NMEA2000-bussen. I år har jag bara NMEA2000 kopplat till 48V systemet för säkerhetsskull, och övervakar inte 12V systemet. Det var 22 V spänning mellan 12V jord och 48 V jord när jag mätte.

 

Men nu vill jag kunna köra NMEA2000 till instrument som ligger på 12V.

 

Som jag ser det så är fördelen med att jorda ihop systemen att man slipper transienter när man kopplar ihop systemen, och att man slipper ström genom signalkablar. Nackdelen är att om ett fel uppstår och 48V+ kommer i kontakt med 12V+ så steker man all 12V utrustning. Kanske även batterierna.

 

Jag funderar på ett mellanting. Koppla ihop 12V- med 48V- över ett motstånd. Kanske 1 kohm, eller 10kohm. Då utjämnas kapacitiva spänningar tänker jag, men hindrar höga strömmar från 48V systemet.

 

Vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet ifrån andra system så hade jag velat sära 12V och 48V systemet helt. Kan alltid dyka upp konstig spökfel då du börjar blanda ihop jord eller 0V mellan olika spänningssystem. Blir jobbigt om du vill ha någon form av övervakning som jobbar mot båda systemen. Visst, det kan fungera. Men du kan också få väldigt fel som kommer och går.

Jag hade nog mer satsat på två helt separerade system och även två olika övervakningsystem. Ett till varje spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...