Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paskalaivankapteeni

Tillbehör vid motorproblem

Rekommendera Poster

Har införskaffat mig en uttern s45, men undrar vad man ska ha för att ta sig till land om man tillexempel får en motorstörning/problem den är inte riktigt gjord för att ro med åror direkt.

Någon här med mer vana som kan ge lite tips, vi kommer till en början bara köra i älv, men tanken är att så småningom ta oss ut i havet och skärgården och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Vad är det för älv? Vad är det för motor och hur gammal? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Allt är sprillans nytt,  Lule älv, är inte jätteströmt där vi kör. Kanske räcker med en eller två bra paddlar?

Annars kan ju ett enkelt fäste för utombordare som det länkades till här ovanför, vara bra tillsammans med en enklare elektrisk utombordare, med batteri, dessa finns ju i flera modeller och prisklasser. Man kan ju tänka sig en liten bensindriven begagnad fyrtaktsmotor också.

En dunk med extra bränsle.

Vidare skall du ju ha ett ankare med litet kätting och lina att slänga i om du får motorstopp, för att spara tid till att plocka fram åror, paddlar eller elmotorn, innan du är halvvägs ute i Bottniska viken...

Flytvästar till alla ombord! Nödraketer måhända är överkurs, i den båten, i älvens farvatten, men ett vattentätt fodral till mobiltelefonen, och en laddare som fungerar ombord.

Båten kanske redan är utrustat med en bad- och räddningsstege, det är det ett bra hjälpmedel om man såväl frivilligt eller ofrivilligt hamnar i älvens kalla vatten. Fäst vid behov en liten kort lina i stegen så att du kan komma åt att fälla den även då du ligger i vattnet.

Några verktyg kan ju vara bra att ha med också, du behöver ju inte en hel verkstadssats, men några passande fasta nycklar, en skiftnyckel, några skruvmejslar och en kniv, den är alltid användbar.

Buntband och eltape är bra att ha till diverse nödreparationer. Med buntband och eltape kan man uträtta underverk!

Eltape kan även användas till att dra ihop skärsår och liknande sår med, någorlunda hudvänlig, elastisk och de dyrare sorterna fäster på fuktiga underlag. En mindre förbandslåda eller väska/kudde är inte dumt att ha.

Sjökort, polariserande solglasögon är andra bra saker att ha, sjökort, båtsportskort är ovärderligt  den dagen du lämnar älven och ger dig ut på Bottniska viken. men även älven kanske har dolda grund och farliga stenar under vattnet? Med de polariserade solbrillorna ser du genom vattenytan, det mesta av blänket filtreras bort.

 

Jag kan lista fler bra att ha saker, men om du lastar alla sådana i din båt så sänker du den...🤪

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era bra tips, allt är välkommet. Detta år blir bara att köra i älven och bekanta sig med båten. Valde in en Garmin 722cv med ekolod och gps, nästa år köper jag sjökort till den, köper även en till 25 liters tank, som jag bara kan flytta slangen på vid soppatorsk. Badstege finns, men snörstumpen ska absolut sättas dit, smart tips. Ankare har vi, ska även sätta en kätting första metrarna från ankaret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medlemskap SSRS samt bärbar VHF är inte fel om du skall ut på större vatten framöver.

 

Ett drivankare har jag i min båt, lätt, litet och billigt. Det ligger där för att ha nån möjlighet att  få lite kontroll ifall maskinen lägger av. Givetvis har jag ett vanligt ankare också men det är ju ofta för djupt på de större fjärdarna för att använda. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...