Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
EngeMickman

Garmin GFS 10 till Raymarine Axiom

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja koppla in en bränsleflödesmätare på min VP 5,7GSi motor och få fram flödet på min plotter via nmea 2000. Jag hade tänkt skaffa nmea2k startkit samt Garmin gfs 10 flödesmätare. Jag har en Raymarine Axiom 7 plotter. Är denna kompatibel med flödesmätaren från Garmin över nmea 2000 eller måste man ha någon annan flödesmätare? Jag vet av en kompis som har en Garmin flödesmätare och en simrad plotter vilket verkar funka så frågan är om det funkar till Raymarine axiom 7 oxå? Annars tar jag gärna emot förslag på andra mätare som ni vet funkar till min plotter!

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en Garmin gfs 10 flödesmätare om intresse finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja plottern har ju stöd för NMEA 2000, Sen kommer du nog att bli tvungen att köpa en NMEA kabel till plottern, och förmodligen klippa kontakterna från givaren och från plottern och sätta i hop kablarna själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-13 vid 07:49 skrev Mani-32_Hilda:

Ja plottern har ju stöd för NMEA 2000, Sen kommer du nog att bli tvungen att köpa en NMEA kabel till plottern, och förmodligen klippa kontakterna från givaren och från plottern och sätta i hop kablarna själv.

Ok, tack för svar! Det borde väl funka om man köper givaren och ett nmea2000 startkit för att börja bygga ihop ett nmea nätverk? Följer ju med 2 t-stycken i startkitet och ett t-stycke med givaren. Sen följer det ju med två nmea kablar i olika längder i startkitet oxå. Som jag fattat det så kopplar man in strömmatningen i ett t-stycke och givaren och plottern i varsitt t-stycke? Har jag fattat rätt då tro? Frågan är då sen om en gfs10 behöver kalibreras på nåt sätt med hjälp av en Garminenhet eller om det är plugnplay direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev EngeMickman:

Ok, tack för svar! Det borde väl funka om man köper givaren och ett nmea2000 startkit för att börja bygga ihop ett nmea nätverk? Följer ju med 2 t-stycken i startkitet och ett t-stycke med givaren. Sen följer det ju med två nmea kablar i olika längder i startkitet oxå. Som jag fattat det så kopplar man in strömmatningen i ett t-stycke och givaren och plottern i varsitt t-stycke? Har jag fattat rätt då tro? Frågan är då sen om en gfs10 behöver kalibreras på nåt sätt med hjälp av en Garminenhet eller om det är plugnplay direkt?

Ja helt rätt, och det funkar utan kalibrering 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev snilsson:

Ja helt rätt, och det funkar utan kalibrering 

Perfekt! Tack för hjälpen! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...