Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pedalhink

Propelleroljud och batterier

Rekommendera Poster

Hej,

 

Betrakta mig som total nybörjare med obefintlig erfarenhet!

 

När jag kör motorn på lite högre varvtal, säg 75-100%, så uppstår ett "brölande" oljud från propellern. Skulle vilja veta varför och hur jag åtgärdar det? Försöker få med ett litet videoklipp som förklarar bättre. Jag har givetvis sökt på detta men använder antagligen fel ord för jag har inte hittat något relevant.

Nu är det väl inget egentligt problem då jag till 90% kör runt i snigelfart, men det känns som om jag vill ha koll på att allt fungerar som det ska.

 

Sen något annat, det här med litiumbatterier. Det är ju massvis av parametrar hit och dit. Jag tycker det är lite besvärligt att släpa på blysyrabatterier som tillsammans väger över 40kg, så skulle vilja ha någon litiumlösning istället.

 

Så en fråga till de med mer erfarenhet kring litiumbatterierna (LiFePO4), finns det något färdigt batteri som:

  • Inte kostar som en årslön
  • Inte väger över 20kg
  • Inte är en halvmeter långt
  • Har märkbart mer kapacitet än motsvarande 80Ah blysyra

 

Jag kollade på alternativet att parallellkoppla 6st vanliga 6S 20Ah LiPo. Det skulle väga 15 kg, ge 120 Ah och kosta kring 10k. Samtidigt som allt ryms i en vanlig batteribox, modell Jula. Det tycker jag verkar rimligt, men jag skulle föredra ett färdigbyggt batteri med liknande egenskaper, existerar inte det?

 

Att man bara "kan" plocka ut max 50% av blysyra, gör det att man någotsånär kan jämföra ett 40 Ah litium med 80 Ah bly? Eftersom litium ska kunna laddas ur mer (80-90%?). Eller hur är förhållandet mellan dem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/7/2021 at 10:16 PM, pedalhink said:

När jag kör motorn på lite högre varvtal, säg 75-100%, så uppstår ett "brölande" oljud från propellern. Skulle vilja veta varför och hur jag åtgärdar det? Försöker få med ett litet videoklipp som förklarar bättre. Jag har givetvis sökt på detta men använder antagligen fel ord för jag har inte hittat något relevant.

Nu är det väl inget egentligt problem då jag till 90% kör runt i snigelfart, men det känns som om jag vill ha koll på att allt fungerar som det ska.

 

Kan det vara själva propellerbladen som är lite sneda och behöver hamras till? Det kan bli konstiga vibrationer och därmed oljud då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - hur mycket "räckvidd" behöver du ?  Det styr ju storleken på batteriet. Vi körde mest smygfart och klarade oss då på 18Ah blybatteri om 6 kg i 1-2h. Nu var det kanske lite, men börja där.

 

När det gäller ljudet så låter det lite som ett resonansljud. Elutombordarnas propellrar brukar ju inte vara något under av precision, så jag håller nog med här. Men hamras till - hmmmm, de flesta är ju av plast tror jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torbjorn2000:

Kan det vara själva propellerbladen som är lite sneda och behöver hamras till? Det kan bli konstiga vibrationer och därmed oljud då...

Jag tycker det låter ungefär som på min motor när dess propeller inte får jobba i ostört vatten, alltså den sitter för ytligt och drar ner luft under vattenytan.

 

Elmotorernas propellrar är väl för det mesta av plast? 
Klart att man kan hamra på plast också, (Hammarplast),  men det känns rätt meningslöst.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Först - hur mycket "räckvidd" behöver du ?  Det styr ju storleken på batteriet. Vi körde mest smygfart och klarade oss då på 18Ah blybatteri om 6 kg i 1-2h. Nu var det kanske lite, men börja där.

 

När det gäller ljudet så låter det lite som ett resonansljud. Elutombordarnas propellrar brukar ju inte vara något under av precision, så jag håller nog med här. Men hamras till - hmmmm, de flesta är ju av plast tror jag....

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tycker det låter ungefär som på min motor när dess propeller inte får jobba i ostört vatten, alltså den sitter för ytligt och drar ner luft under vattenytan.

 

Elmotorernas propellrar är väl för det mesta av plast? 
Klart att man kan hamra på plast också, (Hammarplast),  men det känns rätt meningslöst.

 

Ja, den är av plast och den ser rätt symmetrisk ut i mina ögon.

 

image.png.bd168663a906bd360171af335f20be63.png

 

 

Motorn vibrerar inte särskilt mycket, knappt märkbart, oavsett hastighet.

 

Jag har provat att sänka ner men tyckte inte att det gjorde någon skillnad? Vet inte riktigt var man "ska" ha motorn på för höjd? har inte vågat ta ner den för långt då jag är rädd för att träffa stenar och annat skit man inte ser.

 

Räckvidd är svårt att säga, jag skulle nog vilja kunna köra runt på mellan 50-75% i 4-5 timmar, totalt sett. 

 

Jag gjorde tidigare i år ett test med den uppsättning jag har nu. Då kom jag 12km med reglaget på kring 60-80%. Det är med 2x 80 Ah blysyra, spänningen låg precis över 12v efteråt. Lägre än så ska man väl inte gå heller.

 

Procenten säger ju ingenting egentligen det vet jag, men jag har ingen aning om vad motorn drar. Specifikationerna säger inget.

 

Men, efter att ha kollat runt lite på LiFePo4-celler så har jag insett att jag inte vill ha mer än 120 Ah ändå, sen blir det för tungt. Så det blir nog 100-120 jag får kika efter, något liknande detta kanske:


https://batterygo.se/products/litiumbatteri-24v-120ah-lifepo4-paket-5

 

Redigerad av pedalhink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog experimentera med hur långt ned du kan sänka motorn.

Det blir väl att ha den djupare på kända vatten, och ta upp den nära vattenytan när det grundar upp.

 

Jag har någonstans skrivit om min motor, men det hittar jag inte.

Jag köpte ett ”åkgräskipparebatteri” klart det fungerar ju men räckvidden är begränsad. Å andra sidan väger det inte så mycket.

Ett lithiumbatteri hade ju varit bättre, men man skall nu ha råd med oxfilé och hummer också, kanske inte var dag, men tre dagar i veckan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

men man skall nu ha råd med oxfilé och hummer också, kanske inte var dag, men tre dagar i veckan...

 

Det är banne mig ordning på dig... 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det finns inga nackdelar med att ha den långt ner, gällande effektivitet/framdrivning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pedalhink:

Så det finns inga nackdelar med att ha den långt ner, gällande effektivitet/framdrivning?

Nej, annat än att gå på grund. Men du får ju anpassa dig till vattendjupet. 

Jo ergonomin kan bli lidande när rorkulten hamnar långt ned.... 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.designboom.com/technology/toroidal-propellers-quiet-efficient-alternatives-aerial-marine-sectors-01-27-2023/

 

Det bildas kavitation för att vattnets tryck minskar nära propellerbladens spetsar, vilket skapar mycket av ljudet för alla sorters propellrar (helikoptrar, båtar, drönare).

 

Rätt nyligen har dom uppfunnit toroidala propellrar (se länk) som inte har någon spets utan det är 100 % blad. Därmed undviker man kavitation, vilket innebär att ljudnivån sänks. 

 

Kan väl vara nåt sånt ljud du hör också, gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...