Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snipan93

Läckande propelleraxel på snipa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Propelleraxeln på min snipa läcker ganska mycket. Jag har läst en del på nätet och det står att man ska kunna spänna tätningen. Men jag kan inte hitta något att spänna på min. Se bild.

 

Är tacksam för all hjälp!

 

MVH David

20210707_203450.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev Snipan93:

Hej!

 

Propelleraxeln på min snipa läcker ganska mycket. Jag har läst en del på nätet och det står att man ska kunna spänna tätningen. Men jag kan inte hitta något att spänna på min. Se bild.

 

Är tacksam för all hjälp!

 

MVH David

20210707_203450.jpg

Denna och liknande frågor har diskuterats flera gånger tidigare de senaste åren.

 

I princip skall du fatta den stora ”muttern” med en stor skiftnyckel och dra åt litet grann, men det ser ut som om den (glandern?) är inskruvad så mycket det går. Inuti ”muttern” skall det finnas en taljindränkt fläta , och den kan behöva bytas ut. Och jag behöver kanske inte berätta att det är ett jobb man med klar fördel gör då båten står på land, det blir väldigt blött inombords annars.

 

Det finns några andra  modeller av sådana tätningar i propellerhylsans ände, så jag reserverar mig litet över det där med taljflätan, du kan ha en annan modell

 

Hur mycket läcker det? en droppe i minuten? Bara när propelleraxeln roterar? Eller alltid?

 

Ett råd kan ju vara att trycka in mer fett i smörnippeln, men inte för mycket då man kan man tydligen  trycka ut en packbox. Sedan investerar du i en bra automatisk länspump. Och till hösten efter torrsättningen renoverar du befintlig tätning eller monterar en annan mer lättskött modell.

 

Jag misstänker att det blir fler svar i denna fråga.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är troligtvis inte "stora muttern" som ska skruvas in. 

Utan den lilla runda som sitter i framänden. 

Ska dras åt med en haknyckel, vars stift går in i nåt av hålen på "lilla runda". 

 

Testa att dra åt lite med en polygrip. 

 

Om det inte rör sig, så får du fixa efter torrsättning. 

 

Inget High Tech. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen så är den stora smala sexkantmuttern en låsmutter som måste

lossas lite innan du kan vrida den runda med hålen för haknyckel..

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Den stora muttern var en låsmutter och sen skruvade jag in hylsan med hål i lite grann tills det slutade läcka. Nu kommer "bara" ett par droppar i minuten.

 

Hur hårt ska man spänna tätningen?

 

Vilken typ av fett ska man trycka i den med fettspruta och hur mycket?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snipan93:

Tack för alla svar!

 

Den stora muttern var en låsmutter och sen skruvade jag in hylsan med hål i lite grann tills det slutade läcka. Nu kommer "bara" ett par droppar i minuten.

 

Hur hårt ska man spänna tätningen?

 

Vilken typ av fett ska man trycka i den med fettspruta och hur mycket?

 

Det jag skriver är erfarenheter från svågerns tre senaste snipor, alla tre med olika propelleraxlar, men ändå vissa likheter ned din.

Där skruvade jag in tills det slutade att läcka, och kollade samtidigt att axeln kunde rotera lätt (nåja).

Ett par droppar i minuten är för mycket. På ett dygn kan det bli i storleksordningen ”liter”.

Hur ser det sedan ut vid hjärtstockens lager och tätning? där kan det finnas en liknande ”grej” som också kan läcka med ”några droppar i minuten”.

 

Så var det det där med vilket fett det skulle vara... valet kanske inte är så svårt?

Vad sägs om propelleraxelfett? kan det vara bra...?

Eller finns det bättre?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...