Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Ny (tillfällig) bryggranne.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har varit litet på helspänn och orolig de senaste veckorna.

Intill min båt i hemmahamnen har det funnits en ledig båtplats, nu låg det en taskigt förtöjd och dåligt avfendrad liten amerikansk motorbåt av litet bättre sort, på den platsen.

Jag träffade ägaren dagen innan midsommar. Hur ägaren och hans besättning betedde sig, hur båtens allmänskick var, hur taffliga förtöjningarna såg ut, hur underdimensionerade fendrarna var, det ständiga batteriladdandet (från ett spänningslöst eluttag på bryggan), avsaknaden av flytvästar med mera, tog jag det för givet att det var en nybörjare.

Men det värsta var att man sölade med bensin ur fem- och tiolitersdunkar, samtidigt som man rökte...! Då sade jag till och tog fram min stora pulversläckare, men det hade ingen effekt.... jo han slängde cigaretten i sjön... 

Darvinismen säger väl att bara de största, snabbaste och de klyftigaste individerna överlever, men jag börjar tvivla på den teorin.

Nu i går när jag var i hamnen var båten och dess förtöjningar  borta. Kanske är det så att ägaren bara har dyra linor som han måste ”knyta upp” och ta med sig när han skall ut på havet, ja knyta upp, då det knoparna mer såg ut som tredubbla käringknopar om egen part än någonting annat.

 

Dessutom tilltalade ägaren mig ”Gubbe”, efter mild protest blev det ”Grannen” ...

 

Jo jag har mailat och påpekat min oro till hamnens ägare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät inte så himla trevligt.

 

Mitt förslag är att du kvickt som tusan innan statusen på nya grannen blir allmänt känd på bryggan, byter plats med någon i hamnen. Ett rimligt skäl till detta ska vi nog kunna uppbringa. 🙈😂

 

Nej, skämt åsido..

 

Jag lider med dig och förstår dig till fullo. Dessa typer hittar man ju lite varstans med samma ”problemaura” runt sig. Ibland när man orkat har man försökt hjälpa, resonera och dylikt. Dock har jag insett att har dom lyckats uppnå en viss ålder med bibehållen inställning till livet, så lär ju knappast jag kunna påverka.

 

Således har jag ingen bra universallösning på problemet, men kanske en liten tröst.

 

Något jag själv snappat upp och listat ut under åren är att dom sällan blir långvariga på någon plats, vart det nu kan vara, campingen, bryggan, föreningen osv. På eget initiativ verkar samma personlighetstyp ha en tendens att byta plats och intressen oftare än andra.

 

Så, le och tänk ”skademinimering” om inget annat hjälper, så kanske dom är borta en vacker dag.

 

Samtidigt så himla trist om det måste hända nåt först. ☹️ Tänker på tankningen med cigg i mungipan.. Det är bara föööör korkat!

 

Bara mina åsikter...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa större fendrar, gärna klotformade som ger bättre avstånd till eventuella störande grannar 🤭 Skämt åsido är det säkert irriterande men svårt att göra mycket åt annat än meddela hamnens ägare/hamnkapten/annan och se till att din båt är väl avfendrad när grannen åker radiobil in mellan båtarna. Verkar bli bara mer "jag, jag, jag" i samhället överlag, strunta i andra och om nån säger till så blir man stöddig och stor i mun.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Jacques:

Det lät inte så himla trevligt.

 

Mitt förslag är att du kvickt som tusan innan statusen på nya grannen blir allmänt känd på bryggan, byter plats med någon i hamnen. Ett rimligt skäl till detta ska vi nog kunna uppbringa. 🙈😂

 

Nej, skämt åsido..

 

Jag lider med dig och förstår dig till fullo. Dessa typer hittar man ju lite varstans med samma ”problemaura” runt sig. Ibland när man orkat har man försökt hjälpa, resonera och dylikt. Dock har jag insett att har dom lyckats uppnå en viss ålder med bibehållen inställning till livet, så lär ju knappast jag kunna påverka.

 

Således har jag ingen bra universallösning på problemet, men kanske en liten tröst.

 

Något jag själv snappat upp och listat ut under åren är att dom sällan blir långvariga på någon plats, vart det nu kan vara, campingen, bryggan, föreningen osv. På eget initiativ verkar samma personlighetstyp ha en tendens att byta plats och intressen oftare än andra.

 

Så, le och tänk ”skademinimering” om inget annat hjälper, så kanske dom är borta en vacker dag.

 

Samtidigt så himla trist om det måste hända nåt först. ☹️ Tänker på tankningen med cigg i mungipan.. Det är bara föööör korkat!

 

Bara mina åsikter...

 

8 minuter sedan skrev AndreasR:

Skaffa större fendrar, gärna klotformade som ger bättre avstånd till eventuella störande grannar 🤭 Skämt åsido är det säkert irriterande men svårt att göra mycket åt annat än meddela hamnens ägare/hamnkapten/annan och se till att din båt är väl avfendrad när grannen åker radiobil in mellan båtarna. Verkar bli bara mer "jag, jag, jag" i samhället överlag, strunta i andra och om nån säger till så blir man stöddig och stor i mun.

Det är möjligt att mitt mail till den kommunala hamnens ägare har haft effekt.

Jag tror att det är så att platsen hyrs ut i andra hand, det är inte förbjudet, men det är strängt reglerat. Vidare finns det tydliga regler, liksom i alla andra hamnar, om hur och var man handskas med explosiva ämnen.

Men jag skall kolla med ”vanligtvis välunderrättad källa” hur och vad som hänt.

 

Jo jag glömde berätta en sak, vi sov över en natt i hamnen (med pulversläckarna redo samt en handlingsplan för att snabbt kunna lämna platsen) och under den natten hade båtägaren och hans kompisar ätit pizza i sittbrunnen, och lämnat kartonger och matrester kvar.... 

Gissa om trutarna hade kalas i soluppgången, och dom är ju inte direkt tysta heller. Och trutarna går ju liksom inte på toa, dom gör det dom gör där dom sitter och där dom står, samt även i flykten emellanåt. Så efter det sölades det istället med dricksvattnet ur en slang kopplad till bryggans tappkran, den med väldigt dåligt tryck. Ja bättre söl med vatten än med bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det som att en bieffekt av Corona så har socialklass 3 och diverse andra oönskade varelser börjat invadera allt fler småbåtshamnar, har hör det från flera håll, även upplevt det samma i våran hamn.

Det festas 7 dagar i veckan i olika båtar, spelas hög musik och är allmänt störande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det behöver inte ha med socialklass att göra.

Det räcker med stockholmare, när de kommer utanför tullarna så beter de flesta av dem som om de vore försöksutsläppta.😀

Redigerad av Jorgen01
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo jag glömde berätta en sak, vi sov över en natt i hamnen (med pulversläckarna redo samt en handlingsplan för att snabbt kunna lämna platsen) och under den natten hade båtägaren och hans kompisar ätit pizza i sittbrunnen, och lämnat kartonger och matrester kvar.... 

Som sagt... 🙄

 

Men nu verkar ju fallet eventuellt tagit en ny positiv riktning.

 

Håller tummarna! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det behöver inte ha med socialklass att göra.

Det räcker med stockholmare, när de kommer utanför tullarna så beter de flesta av dem som om de vore försöksutsläppta.😀

Går väl under diverse andra oönskade varelser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju extra trist med det upplägg Grefab har, med noll separation mellan båtarna i form av bommar, och avkapade telefonstolpar för akterförtöjning vilket gör det omöjligt med en tajt förtöjning - det krävs långa linor som medger mer rörelse i sidled. Inget som kan hindra dåligt förtöjda båtar att krocka med varandra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Tyvärr verkar det som att en bieffekt av Corona så har socialklass 3 och diverse andra oönskade varelser börjat invadera allt fler småbåtshamnar, har hör det från flera håll, även upplevt det samma i våran hamn.

Det festas 7 dagar i veckan i olika båtar, spelas hög musik och är allmänt störande.

Jag vill gärna uttrycka mig försiktigare och mer öppenhjärtligt.

 

Så därför tycker jag att vi skall mer bjuda in de som inte ännu upplevt båtlivet, och vara mer öppensinniga till dem som sköter sig och tar ansvar, men gör dom inte det kan dom lika gärna få stanna i land.

 

Den erfarenheten jag har av festande och störande besättningar är att dom på intet vis tillhör någon lägre socialklass, om nu man får lov att prata om sådana klasser.
Dom som fester, blir på fyllan och blir allmänt stökiga är som som har råd med det, och har råd att äga en större segel- eller oftast större motorbåt. Det är heller inga ungdomar. Visst ungdomar och unga vuxna kan också vara högljudda och stökiga, men dom håller oftast till en bit uppe på land, visst det kan vara en ung besättning på en hyrd båt, men dom är inte direkt vältaliga. Dessutom brukar yngre människor lyssna och kunna be om ursäkt och bättra sig. Det gör inte de äldre, dom äger ju hela hamnan och anser att alla skall dansa efter deras pipa, när alkoholen rinner till försvinner vett och reson.

 

Därför anser jag att man under de mer hektiska semesterveckorna skall i möjligaste mån undvika hamnar i kustsamhällen där det finns krogar och/eller systembolag, ja om man nu vill ha lugn och ro, och vill slippa reta sig på sådana lägre stående individer som inte vet vad hänsyn och ansvar är för någonting och heller inte kan lära sig förstå vad det innebär. Det finns experiment där man påvisat att även amöbor har viss inlärningsförmåga, så man kan ju undra då varför en del människor inte kan lära sig det mest elementära.


Tro det eller ej, men även jag har varit ung och tillsammans med jämnåriga festat en hel del i någon hamn, iallafall i Fjällbacka en gång. Men liksom amöborna lärde vi av våra misstag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev raol:

Det är ju extra trist med det upplägg Grefab har, med noll separation mellan båtarna i form av bommar, och avkapade telefonstolpar för akterförtöjning vilket gör det omöjligt med en tajt förtöjning - det krävs långa linor som medger mer rörelse i sidled. Inget som kan hindra dåligt förtöjda båtar att krocka med varandra.

Numera är väl telefonstolpar ytterst sällsynta, de flesta telefonledningarna är ju fiber och nedgrävda, och det är väl väldigt få som idag telefonerar från en så kallad ”fast telefon”...

 

Grefab har köpt in nya tryckimpregnerade stolpar. 
Och för att undvika oönskad sidledes rörlighet förtöjer man i kors akteröver, det fick jag iallafall lärt ut till den där grannen.

 

54 minuter sedan skrev Wildeside:

Går väl under diverse andra oönskade varelser.

Stockholmare är nog sällsynta utefter kusten här  eller dom kanske döljer sin identitet skickligt.

Men det är ju inte direkt några sneseglare eller imbecilla sötvattenspirater som lyckas ta sig ända hit genom riksdiket eller hela vägen runt kusten, det är de erfarna båtfararna, dom har vett att sköta sig, oavsett om dom kommer från hufudstaden dess omgivningar eller annan ort utefter ostkanten. 
 

Alla aliens är hemmahörande i näromeådet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och för att undvika oönskad sidledes rörlighet förtöjer man i kors akteröver, det fick jag iallafall lärt ut till den där grannen.

Jo, det hjälper lite, men det är inte i närheten så bra som bommar med korta linor. Det beror förstås på hur lång båten är i förhållande till stolparnas position. En lagom lång båt ligger bättre än en som är åtskilliga meter "kort".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas det ordnar upp sig med den där störande uthyrningen av båtplatsen.

Finns det inte regler i hamnen att man ska ha fendrar på båtarna?

Om ni förtöjer mellan stolpar så spänn en lina mellan stolpe och brygga så blir det svårare med närkontakt mellan båtarna. Samt gardera med extra fendrar på egna båten.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev per_62:

Hoppas det ordnar upp sig med den där störande uthyrningen av båtplatsen.

Finns det inte regler i hamnen att man ska ha fendrar på båtarna?

Om ni förtöjer mellan stolpar så spänn en lina mellan stolpe och brygga så blir det svårare med närkontakt mellan båtarna. Samt gardera med extra fendrar på egna båten.

Ja det finns det, ”båtar skall vara väl avfendrade” heter det. Jag har hängt ut stora fendrar, liksom kulfendrar på båda sidorna där båten är som bredast.

Guidlina hade förre innehavaren till någon av platserna lämnat kvar, men den gör ingen nytta i detta fallet.

Skall bli intressant att se om platsen fortfarande är tom när jag kommer ut nästa gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För små och/eller paffa fendrar och sytrådar till tampar med taskig förtöjning (jag har sett fall där man bara surrat runt knapen) kan jag sortera in under "nybörjare" men att tanka bensin med cigg i munnen, lämna pizzarester framme och skräna på nätterna är personlighetsdrag som sannolikt är detsamma oavsett om det är fast mark eller vatten under fötterna. 

 

För övrigt, jag håller till i Sthlms skärgård men brukar sköta mig 🙂

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev hbengtsson:

För små och/eller paffa fendrar och sytrådar till tampar med taskig förtöjning (jag har sett fall där man bara surrat runt knapen) kan jag sortera in under "nybörjare" men att tanka bensin med cigg i munnen, lämna pizzarester framme och skräna på nätterna är personlighetsdrag som sannolikt är detsamma oavsett om det är fast mark eller vatten under fötterna. 

 

För övrigt, jag håller till i Sthlms skärgård men brukar sköta mig 🙂

I ärlighetens namn var förtöjningslinorna inte så galna ändå, dom var inte sytrådstunna, men mer åt dimensionen som brukar användas som tvättstreck, 12 mm, till en 7 metersbåt, funkar väl som tillfälliga förtöjningar men inte som fast förtöjning. Sedan var det inte besättningen som skränade, dom var dödstysta, kanske inandats för mycket bensinångor, det var silltrutarna och en och annan kråka som förde oväsen.

Ja det finns folk och "folk" somliga mer närbesläktade med amöborna än andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig sits, har en liknande sits iår.
Fått en maxi av den icke så välskötta modellen som granne
Denne granne hade helt sonika använd min och grannens åt andra hållet som akterförtöjning genom att sätta sin rostiga ryckdämpare med schackeln på min min förtöjning.
Jag har lagt ett dubbelt halvslag runt stolpen bak och sedan ett extra varv och säkrat det med ett halvslag runt egenpart. 
Min "säkring" var således påväg upp då grannen satt sin så att den gjorde knoten lösare för varje ryck....
Åkte ut och på kvällen när jag gick i hamn var maxin ute på sjön, perfekt tänkta jag och lossade hans schackel och hängde förtöjningen i just en sån som ligger mellan brygga och stolpe för att avskilja platserna, linan är så sliten så den nästan är av och skrev en vänlig lapp att ge fasen i mina förtöjningar...
Några dagar senare var jag tillbaka i hamnen och ser att maxin ligger med förtöjningen kvar i "avgränsar-linan"....
Känns inget vidare kul om det blir blåsigt...... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att 12 mm förtöjningslina är mer än tillräckligt på en så liten båt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vill gärna uttrycka mig försiktigare och mer öppenhjärtligt.

 

Så därför tycker jag att vi skall mer bjuda in de som inte ännu upplevt båtlivet, och vara mer öppensinniga till dem som sköter sig och tar ansvar, men gör dom inte det kan dom lika gärna få stanna i land.

 

Den erfarenheten jag har av festande och störande besättningar är att dom på intet vis tillhör någon lägre socialklass, om nu man får lov att prata om sådana klasser.
Dom som fester, blir på fyllan och blir allmänt stökiga är som som har råd med det, och har råd att äga en större segel- eller oftast större motorbåt. Det är heller inga ungdomar. Visst ungdomar och unga vuxna kan också vara högljudda och stökiga, men dom håller oftast till en bit uppe på land, visst det kan vara en ung besättning på en hyrd båt, men dom är inte direkt vältaliga. Dessutom brukar yngre människor lyssna och kunna be om ursäkt och bättra sig. Det gör inte de äldre, dom äger ju hela hamnan och anser att alla skall dansa efter deras pipa, när alkoholen rinner till försvinner vett och reson.

 

Därför anser jag att man under de mer hektiska semesterveckorna skall i möjligaste mån undvika hamnar i kustsamhällen där det finns krogar och/eller systembolag, ja om man nu vill ha lugn och ro, och vill slippa reta sig på sådana lägre stående individer som inte vet vad hänsyn och ansvar är för någonting och heller inte kan lära sig förstå vad det innebär. Det finns experiment där man påvisat att även amöbor har viss inlärningsförmåga, så man kan ju undra då varför en del människor inte kan lära sig det mest elementära.


Tro det eller ej, men även jag har varit ung och tillsammans med jämnåriga festat en hel del i någon hamn, iallafall i Fjällbacka en gång. Men liksom amöborna lärde vi av våra misstag.

här har båtvarvet har passat på att ge bort diverse båtvrak till den som vill ta emot dom.

så nu ligger det båtar i hamnen och ser allmänt sjaskiga ut.

Dåligt förtöjda, utan fendrar, pressening som kapell m.m.

Nu lider jag inte av det, brukar hälsa på dom och byta några ord, värre är det för dom som bor intill hamnen.

Varelser med ett beroende av vad det nu än är dom är beroende av brukar lyckas förse sej med det oavsett hur ekonomin ser ut.

Ska bli intressant att se hur många av ägarna till dom vraken som kommer att ha råd/intresse av att torrsätta båten i höst.

Båtvarvet har inget med hamnen att göra så problemet kommer att hamna på kommun som hyr ut båtplatserna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wildeside:

här har båtvarvet har passat på att ge bort diverse båtvrak till den som vill ta emot dom.

så nu ligger det båtar i hamnen och ser allmänt sjaskiga ut.

Dåligt förtöjda, utan fendrar, pressening som kapell m.m.

Nu lider jag inte av det, brukar hälsa på dom och byta några ord, värre är det för dom som bor intill hamnen.

Varelser med ett beroende av vad det nu än är dom är beroende av brukar lyckas förse sej med det oavsett hur ekonomin ser ut.

Ska bli intressant att se hur många av ägarna till dom vraken som kommer att ha råd/intresse av att torrsätta båten i höst.

Båtvarvet har inget med hamnen att göra så problemet kommer att hamna på kommun som hyr ut båtplatserna.

Alltså don efter person, båtvrak skänkes till mänskliga vrak.

Kanske bättre det än den socialförvaltningen som försåg sina klienter med schäfrar, dobermann och rottweilers, det gick inte bra alla gånger, men somliga lyckades faktiskt med hunduppfostran och ett återvändande till ett mer värdigt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev raol:

Jag tycker nog att 12 mm förtöjningslina är mer än tillräckligt på en så liten båt.

Inte om man skall förtöja för storm, och då med tredubbel käringknop i ena ändan och en löpsnara i andra ändan, där det finns en ögonsplits med rostfri kaus, kan vara en lina från "tema-butiken" iofs bra linor, men i mitt tycke fel användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Inte om man skall förtöja för storm, och då med tredubbel käringknop i ena ändan och en löpsnara i andra ändan, där det finns en ögonsplits med rostfri kaus, kan vara en lina från "tema-butiken" iofs bra linor, men i mitt tycke fel användning.

12 mm treslagen lina har brottgräns på strax under två ton. Få båtar i den storleken har knapar som klarar tjockare linor ändå, eller två tons belastning för den delen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

12 mm treslagen lina har brottgräns på strax under två ton. Få båtar i den storleken har knapar som klarar tjockare linor ändå, eller två tons belastning för den delen. 

Jag har haft mindre segeljollar med kraftigare knapar och halkipar än denna båten har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har haft mindre segeljollar med kraftigare knapar och halkipar än denna båten har.

Det tvivlar jag inte på. 
Osäker på vad det har med saken att göra dock. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia, dåliga båtgrannar är lika illa som dåliga grannar hemmavid.

Hoppas att de inte kommer tillbaka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med en halv påse brödbitar nästa gång ni ska ut och kasta upp detta på grannens båt. Då blir det fest en stund för måsarna. Hjälper inte mot grannen men kan ge viss tillfredsställande för hämnd-sinnet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M__G:

Ta med en halv påse brödbitar nästa gång ni ska ut och kasta upp detta på grannens båt. Då blir det fest en stund för måsarna. Hjälper inte mot grannen men kan ge viss tillfredsställande för hämnd-sinnet. 

Ja jag funderar på "fågelgodis" alltså "örngott" det funkar väl även på måsfåglarna..?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det tvivlar jag inte på. 
Osäker på vad det har med saken att göra dock. 

Att om det blir ett ryck i en stormby slits knaparna bort från däcket, eftersom gummidämpare och liknande saknades i flera exemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Att om det blir ett ryck i en stormby slits knaparna bort från däcket, eftersom gummidämpare och liknande saknades i flera exemplar.

Ja, men det var ju det som var min poäng - vad skall du ha grövre lina till om inte knaparna är dimensionerad för mer..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...