Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Olleman82

Toa läcker från holk>spolvatten

Rekommendera Poster

Härligt med båtsemester och alltid är det lite att pilla med:) jag har konstaterat att det läcker vatten från holken via maceratorkniven vidare till impellerhuset och sedan till slangen för spolvattnet. Testade med Pepsi maxi extrakt i holken för att bekräfta (det färgar rätt bra). Måste renovera pumphuset men vill inte pilla med det mitt under storsemester. Man vet aldrig vad som händer när man börjar skruva isär gamla grejer. Enklaste lösningen just nu skulle vara att sätta en backventil på spolvattenslangen så att det inte kan backa till pumpen för sjövatten.Vi delar nämligen spolvattnets genomföring med vatten till sjövattenpump för disk mm... Kan man lita på att en backventil verkligen är tät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Olleman82:

Kan man lita på att en backventil verkligen är tät?

Nej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Nej!

Det var ju lite nedslående, tänkte att det kunde vara en smidig lösning som sedan kan få vara kvar som en extra "fail safe". Vill du/kan du utveckla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Olleman82:

Det var ju lite nedslående, tänkte att det kunde vara en smidig lösning som sedan kan få vara kvar som en extra "fail safe". Vill du/kan du utveckla?

Minsta lilla skräp (sjögräs, fisk, ålagräs, kolasnören, etc.) som fastnar i backventilen gör att den inte stänger helt.

 

Har du en sil på inloppet ökar ju chansen för att det ska fungera betydligt. Då kommer det säkert att funka 99 ggr av 100 (eller mera), så om du inte är så känslig för att toavatten ev. kan komma in i diskvattnet så...

Dessutom kommer ju det mesta att ta den lätta vägen genom skrovgenomföringen där det (oftast) är mindre motstånd än genom en nästan stängd backventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett närliggande problem med backventilen på toautloppet. Satte dit en kulventil, ett obetydligt arbetsmoment ytterligare vid toabesök men fungerar 100%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rädd att få Corona, difteri och coliebakterier eller annat om du delat toa o diskvatten? 

 

Ungefär som att doppa tanborsten i toastolen. 

 

Men visst, folk är ju sjuka ändå... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-07 vid 20:03 skrev Hybro:

Inte rädd att få Corona, difteri och coliebakterier eller annat om du delat toa o diskvatten? 

 

Ungefär som att doppa tanborsten i toastolen. 

 

Men visst, folk är ju sjuka ändå... 

Backventilen gjorde jobbet, iaf tillfälligt.

 

Jag har ingen som helst lust att bli sjuk under semestern. Får samtidigt erkänna att jag inte tänkt så mycket på riskerna heller. Det är ju vedertaget att man delar inloppet om man läser på forumet i detta ämne. Uppenbarligen verkar fler ha liknande problem som @trewq. Med backventilen installerad tänker jag, högst amatörmässigt, att det lilla som eventuellt skulle sippra igenom borde bli så utblandat att det knappast borde vara ett problem.

 

Om du kan ämnet får du gärna berätta mer om riskerna, difteri och colibakterier låter inte alls trevligt. Är ej sugen på att göra ytterligare en genomföring men är det inte säkert att ha det på det här sättet så får man ju göra om och göra rätt. De flesta eltoaletter är väl konstruerade enligt samma princip och att veta när det börjar läcka är ju omöjligt. Om riskerna är stora är det ju direkt felaktigt att rekommendera delade intag med eltoaletter och sjövatten för disk etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med tryckvatten på sjövattensidan och då är det ingen risk att svartvattnet kan kontaminera sjövattensidan. Risken blir istället att båten kan sjunka om det blir ett slangbrott. Använder därför en extra strömbrytare till sjövattenpumpen. Livet är aldrig enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är slöseri med dricksvatten då man använder det som spolvatten i toan. 
På inloppet har jag en enkel sil, då det har kommit in ”kolasnören” som jag tror heter ”trådslick” som täppt till i pump och spolkanaler.

En  ra backventil har jag däremot efter toalettens pump för att inte få backflöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...