Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! Är ny i båtvärlden och skulle behöva lite hjälp av er som kan!

Jag har nyligen flyttat och har nu tillgång till en brygga och båtplats. Är på jakt efter en mindre motorbåt som kan användas för dagsutflykter, ej övernattning.

 

Kollar runt lite på blocket men har svårt att avgöra om det är överpris på båtarna som kommer ut eller inte. Jag föll lite för denna Yamarin 4610. Vad tror ni om den? Den ska ha stått den 2010 men funkar perfekt. Något strul med golvet i båten för den stod med vatten i ett tag. Jag antar att jag kan fixa det relativt lätt. Är priset rimligt? Har ni tips på andra båtar? Vi kommer oftast att åka 2 vuxna och 2 barn. 

Maxpris är 100 000

Tack på förhand
Joel
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strul med golvet? 

Den är från 2010 men ägaren skriver ny. Udda. Den är ju elva år. Kanske snudd på nyskick, men skiva ny.... 

Priset har jagnoll koll på. Men det kommer säkert något inlägg från någon som kan det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är ju inte ny....

Bra pris i dessa Coronatider om båten är fin. Det är självläns på den så förmodligen har ventilen varit stängd annars skall inte vatten samlas i durken.

Vad är det för motor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar hörrni! Tyckte också det var konstigt. Den har tydligen stått i ett skjul från 2010 men fungerade bra när han testade den igår. Anledningen till den sparsamma annonsen var att han fick hjälp att lägga ut den av nån kompis son.

Golvet måste bytas enligt honom. Han har slipat det men det såg fördjävligt ut tydligen... Teak-golv.

Tycker ni 90 är rimligt om den går fint?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara motårbåtsåkare men har haft ett antal ekor, så tycker jag du skall ha som krav att den har självläns, dvs att du slipper åka och ösa om det regnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Kane:

Den är ju inte ny....

Bra pris i dessa Coronatider om båten är fin. Det är självläns på den så förmodligen har ventilen varit stängd annars skall inte vatten samlas i durken.

Vad är det för motor?

Han sa att det var en 4takt Yamaha 50hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin gör generellt sett bra båtar. 4610 är inget undantag. 
Kan inte förstå problemet med durken på annat sätt än att det stått vatten i båten (finns inga ventiler som kan stängas i den vad jag vet), förmodligen för att den stått ”framåtlutad” så det samlats vatten i främre delen. 
Vad jag tror är att durken har en yta med ett teak-liknande material som är plast. Slipar man denna blir det skit, vilket jag tror har hänt.

Byta den kan vara både svårt och lätt beroende på hur den sitter fast. Limmat kan gå men om delvis skruvat är det betydligt svårare/mer komplicerat/tidsödande.

Om durken ser ok ut kanske du kan pruta rejält och leva med det?

Vad gäller prisnivån så tycker jag den är dyr. Om man antar att den inte blivit servad ordentligt på flera år så tillkommer detta till priset och det lär väl kosta 4-7.000. 
Om durken ser ok ut och båten går bra (ta med någon motorkunnig som kan kolla) skulle jag kanske betala runt 60.000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Yamarin gör generellt sett bra båtar. 4610 är inget undantag. 
Kan inte förstå problemet med durken på annat sätt än att det stått vatten i båten (finns inga ventiler som kan stängas i den vad jag vet), förmodligen för att den stått ”framåtlutad” så det samlats vatten i främre delen. 
Vad jag tror är att durken har en yta med ett teak-liknande material som är plast. Slipar man denna blir det skit, vilket jag tror har hänt.

Byta den kan vara både svårt och lätt beroende på hur den sitter fast. Limmat kan gå men om delvis skruvat är det betydligt svårare/mer komplicerat/tidsödande.

Om durken ser ok ut kanske du kan pruta rejält och leva med det?

Vad gäller prisnivån så tycker jag den är dyr. Om man antar att den inte blivit servad ordentligt på flera år så tillkommer detta till priset och det lär väl kosta 4-7.000. 
Om durken ser ok ut och båten går bra (ta med någon motorkunnig som kan kolla) skulle jag kanske betala runt 60.000.

Stort tack för ett riktigt bra svar. Som jag förstod det i telefonsamtalet så är det som du säger att han försökt slipa teaken och att det nu ser ut som skit. Tråkigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Joelgsson:

Stort tack för ett riktigt bra svar. Som jag förstod det i telefonsamtalet så är det som du säger att han försökt slipa teaken och att det nu ser ut som skit. Tråkigt. 

Ja, fast min teori är att det inte är teak utan teak-liknande plast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Joelgsson:

Tack för svar hörrni! Tyckte också det var konstigt. Den har tydligen stått i ett skjul från 2010 men fungerade bra när han testade den igår. Anledningen till den sparsamma annonsen var att han fick hjälp att lägga ut den av nån kompis son.

Den typen av svar gör mig skeptisk och varningsklockor ringer. Bilden i annonsen visar den sjösatt och uppdragen på en cementramp (så behandlar man inte en båt om man är rädd om den). Men samtidigt säger dom att den har stått i ett skjul från 2010? En kompis lägger ut annonsen.. Ska du ändå köpa båten säkerställ att annonsören är rättmätig ägare, kolla försäkringspapper, kvitton osv

 

Annars bra båt och motor, något dyr men det är ju Coronatider.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ingenting om båten i sig, men håller med  om att många varningsklockor ringer. Som ny, fast med risig durk och varit vattenfylld, hur ser det då ut under durken? Uppdragen på cementramp på bilden, hur har den behandlats i övrigt etc.

En motor som stått sen 2010 kommer kräva en del kärlek oavsett om den bara gått 46h och startade igår

Varför är annonsen sparsam bara för att en kompis son lagt ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Kan inte förstå problemet med durken på annat sätt än att det stått vatten i båten (finns inga ventiler som kan stängas i den vad jag vet), förmodligen för att den stått ”framåtlutad” så det samlats vatten i främre delen. 

Från manualen;

image.png.0ba6d0be974969f0efd0b06a99380e8f.png

image.png.d5cf973e19f598f3a10499690acc6783.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin och Yamaha är kvalitét. Bra kombo och rätt motor.

 

30 vagn ingår och motorn är regelbundet servad vilket är ett plus. Men kolla all dokumentation innan köp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Freez:

Yamarin och Yamaha är kvalitét. Bra kombo och rätt motor.

 

30 vagn ingår och motorn är regelbundet servad vilket är ett plus. Men kolla all dokumentation innan köp.

Men om allt ser schysst ut är den värd 100 000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Joelgsson:

Men om allt ser schysst ut är den värd 100 000?

Svår fråga de flestar båtar kostar 20-30% mer än för några år sedan med anledning av Corona/hemester. Men sjölivet är fantastiskt och enligt min mening värt mycket pengar🙂. En liten detalj, kolla ålder på båten. Motorn är från 2011 men båten är förmodligen äldre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Freez:

Svår fråga de flestar båtar kostar 20-30% mer än för några år sedan med anledning av Corona/hemester. Men sjölivet är fantastiskt och enligt min mening värt mycket pengar🙂. En liten detalj, kolla ålder på båten. Motorn är från 2011 men båten är förmodligen äldre.

Man kanske ska hålla sig i år och bada från bryggan och köpa en när sommaren är slut 😅.. Hur brukar prisskillnaden på begagnade båtar vara om man jämför säsong / inte säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Joelgsson:

Man kanske ska hålla sig i år och bada från bryggan och köpa en när sommaren är slut 😅.. Hur brukar prisskillnaden på begagnade båtar vara om man jämför säsong / inte säsong?

Minst 10-15% lägre pris på hösten, ofta mer på ”kalla” båtar. Nu i coronatider kan man kanske hitta fynd då säkert en del inte ansåg att båtliv var en del av deras liv och de dumpar priset rejält till förmån för utlandsresor istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Joelgsson:

Man kanske ska hålla sig i år och bada från bryggan och köpa en när sommaren är slut 😅.. Hur brukar prisskillnaden på begagnade båtar vara om man jämför säsong / inte säsong?

Runt 10-15% men båtarna är då oftast inte servade vilket landar på köparen. Jag tänker att du har 1-2 månader kvar att njuta av båtlivet, det är värt en slant😀. YOLO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Från manualen;

image.png.0ba6d0be974969f0efd0b06a99380e8f.png

image.png.d5cf973e19f598f3a10499690acc6783.png

Sedär! Man lär sig något varje dag. 
(Så ser det inte ut på min Yamarin 490 från -00)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...