Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Rolig läsning om segling och dess termer

Rekommendera Poster

Hola. Nån som vet?

Jag minns inte vad den heter, bloggen, hemsidan eller var jag läst. Vet att jag hittat dethär. Nån som skriver om segling i dess lustiga termer. Tänkte vidarebefordra till kompisar men hittar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan ha varit Landkrabbans seglarskola, http://www.landkrabban.se/, som numera har övergått i PDF-format och kan köpas här: https://battrebat.e-junkie.com/product/1675178/Landkrabbans-seglarskola---Niklas-Krantz

 

Ett smakprov finns här: https://sittbrunnen.se/segling-79/154-laer-dig-segla/2346-nautiskan-det-hemliga-batspraket

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Det kan ha varit Landkrabbans seglarskola, http://www.landkrabban.se/, som numera har övergått i PDF-format och kan köpas här: https://battrebat.e-junkie.com/product/1675178/Landkrabbans-seglarskola---Niklas-Krantz

 

Ett smakprov finns här: https://sittbrunnen.se/segling-79/154-laer-dig-segla/2346-nautiskan-det-hemliga-batspraket

Tack.. den va ju åxå bra men inte den jag tänkte på 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men du kan få en historia från verkligheten.

 

En god vän till mig var för länge sedan ute och seglade för första gången med ett gäng tjejer. Hon skulle hoppa iland för första gången - på en brygga i Sandhamn. Jag vet inte vad som föranledde kaptenen att ropa

"Ta trossen på andra sidan mantåget."

men så ropade hon i alla fall. Min vän tittade akterut och såg troligen mycket frågande ut. Ny order och högre (båten närmar sig bryggan).

"TA TROSSEN PÅ ANDRA SIDAN MANTÅGET!!!"

Forfarande frågande blickar från min vän, och intresserade blickar från intilliggande båtar.
?
?
?
?
Ny order skriks nu ut, nu så att hela Sandhamn hör.

"TA SNÖRET PÅ ANDRA SIDAN STAKETET!!!!!!!!"

Det funkade, men jag vet inte hur tjejerna blev bemötta i Sandhamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mackey:

Vet inte, men du kan få en historia från verkligheten.

 

En god vän till mig var för länge sedan ute och seglade för första gången med ett gäng tjejer. Hon skulle hoppa iland för första gången - på en brygga i Sandhamn. Jag vet inte vad som föranledde kaptenen att ropa

"Ta trossen på andra sidan mantåget."

men så ropade hon i alla fall. Min vän tittade akterut och såg troligen mycket frågande ut. Ny order och högre (båten närmar sig bryggan).

"TA TROSSEN PÅ ANDRA SIDAN MANTÅGET!!!"

Forfarande frågande blickar från min vän, och intresserade blickar från intilliggande båtar.
?
?
?
?
Ny order skriks nu ut, nu så att hela Sandhamn hör.

"TA SNÖRET PÅ ANDRA SIDAN STAKETET!!!!!!!!"

Det funkade, men jag vet inte hur tjejerna blev bemötta i Sandhamn.

Vi låg i trosa och en båt, vi snackade med om djupet, kom in. Dom ropade.. vad sticker ni.. eller nåt sånt. Min gode vän, som inte seglat förr svarade.. "nä vi ska stanna kvar till i morrn"

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu är inne på ämnet historier (jag vet inte vad TS syftar på) så tar jag väl denna:

En kompis som heter Olsson i efternamn, och inte direkt känd för att vara den mest snabbtänkta mannen i byn, var ute och seglade med några kompisar. De seglade en båt av märket Olsson vilket min kompis inte hade koll på. På väg in i Sandhamn står kompisen i fören för att vara hopp-i-land-kalle då någon ropar åt honom: Hörru Olsson, passa vår ankarlina där. Kompisen vände sig då till den som körde båten han var på och sa: Hur fan kunde han veta att jag heter Olsson?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En historia som har berättats i flera olika versioner är väl den när det höll på att gå åt helskotta i någon hamn nånstans någon gång för längesedan...

 

Direktören/Grosshandlaren är ute med sin segelbåt som med dåtida mått mätt är ”väldigt stor” och på den tiden var det ovanligt med motorer i segelbåtarna.

Man är på väg in mot en brygga/kaj i Marstrand/Sandhamn, kantrar vinden och gör ett kast och fyller seglen så att båten sätter fart framåt mot bryggan okontrollerat, varvid direktören/grosshandlaren skriker till rorsman, som heter Olsson/Nilsson/Jönsson eller något vanligt son-namn..

Ja har skriker:

-Sikta på något billigt!

eller möjligen

-Sikta på det billigaste!

 

Jag tror mig också minnas att den berättats på norska och då var det salige

Kong Olav V (eller var det Håkon VII?) som var ägare och befälhavare ombord, och platsen var även då Marstrand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

-Sikta på något billigt!

Det tyder ju på att uttalandet är en skröna när det förekommer lite här och var.

Rätt kul ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Det tyder ju på att uttalandet är en skröna när det förekommer lite här och var.

Rätt kul ändå.

Sannolikt är det så att ursprunget finns här:

 

08BDB583-8D7E-42BE-A49B-73B0D70C9975.jpeg.868844199c1d2af184fd9a1f92caaacb.jpeg

Referenser finns även i den  ö-kända(!) filmen, familjekomedin,  som utspelar sig i båt och skärgårdsmiljö, öven den kan ju vara rolig med sina förutfattade meningar om de olika arketyperna.

 

A7677C1F-3F41-4217-B607-A0FB5BD087A8.jpeg.57753adb603d753dd6fcd89e762292da.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det tyder ju på att uttalandet är en skröna när det förekommer lite här och var.

Rätt kul ändå.

Kanhända det är en snubbe som berättar om sina egna upplevelser.. shit hade det på tungan. Nån i nån tråd skrev "nyligen" (det senaste året/åren) om den bloggen, boken, hemsidan... Eller vad det var, som ett tips till nån, kanske nybörjare... Fast jag minns inte i vilket sammanhang..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...