Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dspj

Hur koppla en 0-3 läges omkopplare?

Rekommendera Poster

Jag inser att det här schemat förklarar hur jag ska koppla in trådarna men jag begriper inte.

 

Var ska jag sätta de två inkommande trådarna och var ska jag sätta de tre trådparen som de inkommande ska växla mellan?

 

Screenshot_20210707-060040~2.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det du skall koppla? Du behöver ju inte koppla in trådparen, räcker med 12V/24V/230V-trådarna. Minus eller neutral kopplas ihop vid sidan om.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett 230v uttag som ska välja mellan olika strömkällor (olika intag och en inverter).

 

Får inte ihop det med att det är 6 poler i omkopplaren. Ska man bara ansluta en fas in och tre olika ut hade det väl räckt med fyra poler?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 230 volt och du är osäker på hur du skall göra och måste fråga på ett båtforum, är det läge att ta in en elektriker.

Det finns lagar och regler kring det där…

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Om det är 230 volt och du är osäker på hur du skall göra och måste fråga på ett båtforum, är det läge att ta in en elektriker.

Det finns lagar och regler kring det där…

Tack för ditt bidrag!

 

Är det någon annan som har något?

Aningen mer produktivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2, 4 och 6 är ihopkopplade internet så man skulle kunna säga att det är en pol med tre skruvar.

Eftersom det är 220V så skulle jag  verifierat ritningen med en multimeter så att jag var helt säker på att det är så den funkar.

För övrigt, följ inlägget från @Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev dspj:

Tack för ditt bidrag!

 

Är det någon annan som har något?

Aningen mer produktivt.

Ta det inte som kritik, det är i all välmening och med omtanke om dig och dina medresenärers hälsa och t.o.m. liv. Starkström är inte att leka med, och det finns som sagt regler kring vem som ens får koppla det hela.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev dspj:

Tack för ditt bidrag!

 

Är det någon annan som har något?

Aningen mer produktivt.

Produktivt kan diskuteras.

Det beror på hur man ser det. 
Det finns som sagt lagar och regler kring 230-voltsystem, och när du installerar utan behörighet och det blir fel (sådant händer, speciellt när man måste fråga på ett båtforum hur man gör) så gäller inga försäkringar, och om du t ex råkar elda upp en del av en gästhamn inklusive din egen båt kan det bli dyrt för dig och andra för att du snålade och gjorde arbeten du varken får eller kan utföra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Om det är 230 volt och du är osäker på hur du skall göra och måste fråga på ett båtforum, är det läge att ta in en elektriker.

Det finns lagar och regler kring det där…

 

31 minuter sedan skrev dspj:

Tack för ditt bidrag!

 

Är det någon annan som har något?

Aningen mer produktivt.

 

9 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

2, 4 och 6 är ihopkopplade internet så man skulle kunna säga att det är en pol med tre skruvar.

Eftersom det är 220V så skulle jag  verifierat ritningen med en multimeter så att jag var helt säker på att det är så den funkar.

För övrigt, följ inlägget från @Kane

Jag tror dessutom att det är fel typ av omkopplare som du fått tag på.

Om det skulle vara riktigt hade det funnits en kontaktunga vid nr 8 också.

 

Jag funderade också på samma sätt, omkopplare mellan inverter/växelriktare och landström.

Jag hade ingen lämplig omkopplare liggandes hemma, så jag tittade på vad sådana kostade, och då blev det både enklare, billigare och säkrare att sätta upp dubbla eluttag, ett för invertern, och ett för landstömmen, sedan en bit dymotape med förklarande text.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev dspj:

Tack för ditt bidrag!

 

Är det någon annan som har något?

Aningen mer produktivt.

Långedrag EL

Skogslundsgatan 12

42679 VÄSTRA FRÖLUNDA

031-712 87 50

www.langedragel.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror dessutom att det är fel typ av omkopplare som du fått tag på.

- - - - - -

....och då blev det både enklare, billigare och säkrare att sätta upp dubbla eluttag, ett för invertern, och ett för landstömmen, sedan en bit dymotape med förklarande text.

Själv har jag ett flerpoligt 230V-relä i centralen som sköter omkopplingen automatiskt.

 

Men det är viktigt att koppla om både fas och nolla (vilket man f.ö. inte vet vilken som är vad i en sladdansluten båt), invertern får inte ha någon som helst förbindelse med landströmmens båda ledare. Inte i något läge. Dvs "nollan" får inte kopplas ihop utanför, den måste också kopplas om. Med den omkopplaren TS visar går det - enligt mig - inte att genomföra en säker inkoppling.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att brytaren ovan är en bra lösning .

Den bör vara tvåpolig , dvs bryta/ växla BÅDE fas och nolla , framför allt om en inverter är inblandad .

Vem kan garantera annars att det bara är fas som manövreras ? om man vid matning till intagen vrider stickproppen ett halvt varv så blir det ju nollan som manövreras , dvs 230v fas går rätt förbi o ligger på stiften på intagen, ? 

Det går att få funktionen som TS eftersträvar men då bör man nog använda reläer med allpolig brytning .

Tror att Bemac hade en enkel lösning på ovanstående frågeställning med ett relä från Conrad , skall kolla lite.

mvh Torbjörn

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev elektrikarn:

Tycker inte att brytaren ovan är en bra lösning .

Den bör vara tvåpolig , dvs bryta/ växla BÅDE fas och nolla , framför allt om en inverter är inblandad .

 

Inte bara bör, den MÅSTE vara det.

 

Lägger in ett kopplingsschema med relä här nedan, men jag tycker absolut TS bör tala med en elektriker istället för att fortsätta labba själv (centralen nedan har f.ö. även en V/A-mätare med strömtrafo för att indikera landström):bild.png.adfba196f03b1317ebf7f5cf968209e1.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att slippa anlita en elektriker så kan du kanske skaffa en färdig nätprioritetsomkopplare, t.ex en PerfectPower VS 230 från Dometic. Här från Conrad men den kan säkert beställas i båtbutiker också. Jag gjorde bara en snabb googling.

 

image.png.d6a1f480283fafd9248bc24cebc43772.png

 

 

image.png.11662b1d1b482e9d1d7fdcd0f57aabac.png

 

 

 

Redigerad av ABC
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Själv har jag ett flerpoligt 230V-relä i centralen som sköter omkopplingen automatiskt.

 

Men det är viktigt att koppla om både fas och nolla (vilket man f.ö. inte vet vilken som är vad i en sladdansluten båt), invertern får inte ha någon som helst förbindelse med landströmmens båda ledare. Inte i något läge. Dvs "nollan" får inte kopplas ihop utanför, den måste också kopplas om. Med den omkopplaren TS visar går det - enligt mig - inte att genomföra en säker inkoppling.

 

2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Tycker inte att brytaren ovan är en bra lösning .

Den bör vara tvåpolig , dvs bryta/ växla BÅDE fas och nolla , framför allt om en inverter är inblandad .

Vem kan garantera annars att det bara är fas som manövreras ? om man vid matning till intagen vrider stickproppen ett halvt varv så blir det ju nollan som manövreras , dvs 230v fas går rätt förbi o ligger på stiften på intagen, ? 

Det går att få funktionen som TS eftersträvar men då bör man nog använda reläer med allpolig brytning .

Tror att Bemac hade en enkel lösning på ovanstående frågeställning med ett relä från Conrad , skall kolla lite.

mvh Torbjörn

@dspj

 

Om du dessutom har en elpatron i eventuell varmvattenberedare och batteriladdare kräver ju detta att dessa bara är anslutna till landströmen.

Se @IngemarEs kopplingsschema ovan.

 

Sätt upp dubbla jordade eluttag! (gärna sådana med skyddslock) ett för invertern, ett för landström, det kan inte bli fel, och är nog den billigaste varianten. Dessutom kan det nu i semestertider vara svårt att få tag på en behörig elektriker.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att trial-and-error metoden inte funkar när det gäller starkström (inte 12v heller f.ö).

Det är därför jag frågar innan.

 

Men att anlita en elektriker för att klura ut en bra lösning kan bli dyrt. Det skvallrar inte minst längden på landströmstrådarna här om. Det är lätt att göra fel, men finns också många sätt att göra rätt.

 

Jag anlitar elektriker om jag inte är hundra, men tar mig friheten att klura ut principlösningen själv. 

 

I det här fallet vet jag att det måste till tvåpolig växling mellan källorna. Omkopplaren annonserades som tvåpolig men jag kunde inte förstå hur det skulle gå till med det kopplingsschemat. Därför stannade jag där.

 

El är farligt och kan vara komplicerat. Men den grundläggande logiken (i enklare anläggningar) tror jag att jag kan hantera, inklusive polvändning i ett schuko-uttag och att vvb o batteriladdare inte ska med vid inverterdrift.

 

Kan ingen klura ut hur omkopplaren ska kopplas tvåpoligt får det bli Ingemars automatik eller dubbla uttag!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skall leta efter en tvåpolig omkopplare med tre positioner, alltså 1-0-1 eller om du vill on-off-on.

Det brukar även finna sådana med bara två positioner, 1-1 eller då on-on.

Men det bör/skall vara ett nolläge i mitten av säkerhetsskäl, skulle jag tro.


56625A36-2F51-4F31-845D-6BAC7BFA29C1.thumb.jpeg.74b12266053347e1003e8530783bfdc3.jpeg

 

 

Jag ritade litet snabbt hur jag skulle kunna tänka mig detta, inte så snygg skiss, men du förstår nog ändå.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och att den benämns som "tvåpolig" skall man inte dra för långtgående slutsatser av. Du måste se ett schema eller datablad på switchen för att vara säker, i alla fall om den köps från lustigkurrebutikerna. Och din är inte flerpolig, då sektionerna är sammankopplade.

 

T ex Watski började för ett par år sedan räkna antalet anslutningar och kallade sedan sina brytare "tvåpoliga", "två poler" eller "trepoliga" utifrån detta. Har inte ett dugg med antalet omkopplingssektioner att göra, som ju är gängse "standard":

https://www.watski.se/Vippstrombrytare-11bRV

Och här blandar de ihop poler och lägen friskt:

https://www.watski.se/Dragstrombrytare-11bRt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du skall leta efter en tvåpolig omkopplare med tre positioner, alltså 1-0-1 eller om du vill on-off-on.

Det brukar även finna sådana med bara två positioner, 1-1 eller då on-on.

Men det bör/skall vara ett nolläge i mitten av säkerhetsskäl, skulle jag tro.

Det finns brytare som heter 1-0-2. Även allpoliga. Är det en sådan du menar?

 

Min idé var att istället ha en 0-1-2-3 tvåpolig för att växla mellan två landströmsINtag i för respektive akter och invertern. (Jorden var jag inne på kunde vara permanent ihopkopplad)

 

Men då får man ju nackdelen att vvb och batt.laddare ska kopplas ur manuellt vid inverterdrift.

 

Så det kanske är bättre att växla sladd mellan två uttag för landströmsintagen. Och sedan ha två uttag (Landström eller inverter) att växla emellan för uttagssystemet.

 

Men det är inte precis den eleganta och praktiska lösning jag normalt brukar sträva efter att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev IngemarE:

Och att den benämns som "tvåpolig" skall man inte dra för långtgående slutsatser av. Du måste se ett schema eller datablad på switchen för att vara säker, i alla fall om den köps från lustigkurrebutikerna. Och din är inte flerpolig, då sektionerna är sammankopplade.

 

T ex Watski började för ett par år sedan räkna antalet anslutningar och kallade sedan sina brytare "tvåpoliga", "två poler" eller "trepoliga" utifrån detta. Har inte ett dugg med antalet omkopplingssektioner att göra, som ju är gängse "standard":

https://www.watski.se/Vippstrombrytare-11bRV

Och här blandar de ihop poler och lägen friskt:

https://www.watski.se/Dragstrombrytare-11bRt

Det blir så när dom som inget vet om hur det skall vara, skriver som dom tror att det skall vara. Det finns många exempel på det.

Dessutom är jag inte helt säker på om jag benämnde omkopplaren på helt korrekt sätt.

Men jag anser då att två skilda ”sektioner” är var sin pol, och då att man kan ställa omkopplaren i tre positioner.

 

Många gånger är sådana här strömbrytare/omkopplare/strömställare just uppbyggda av olika sektioner, man köper de man vill ha och sätter ihop efter behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev dspj:

Så det kanske är bättre att växla sladd mellan två uttag för landströmsintagen.

Nej, hur menar du nu ?  Du kan inte ha två intag parallellt, det är ju livsfarligt. Men om du redan förstått det och menar att sätta två intag som går till uttag som du stickproppsansluter centralen till.....näe. Det osar hemmapul lång väg :unsure:.

 

Antingen en riktig fast installation med regelmässigt lämplig omkopplare för landströmsintagen (skilj denna funktion från invertern, det kommer bespara dig en masssa huvudbry), eller bara ett landströmsintag.

 

Visst läser jag vad du skriver när det gäller respekt för el, men dina idéer är inte riktigt där....känns det som.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev dspj:

Det finns brytare som heter 1-0-2. Även allpoliga. Är det en sådan du menar?

 

Min idé var att istället ha en 0-1-2-3 tvåpolig för att växla mellan två landströmsINtag i för respektive akter och invertern. (Jorden var jag inne på kunde vara permanent ihopkopplad)

 

Men då får man ju nackdelen att vvb och batt.laddare ska kopplas ur manuellt vid inverterdrift.

 

Så det kanske är bättre att växla sladd mellan två uttag för landströmsintagen. Och sedan ha två uttag (Landström eller inverter) att växla emellan för uttagssystemet.

 

Men det är inte precis den eleganta och praktiska lösning jag normalt brukar sträva efter att hitta.

Vi kan göra det mer eller mindre förvirrat, titta på min skiss, en sådan omkopplare skall du ha, den består ju av två helt skilda sektioner med en omkopplare i varje, men dom manövreras av samma spak/vred/knapp.

 

Joden, skyddsjorden, den gul/gröne, får under inga omständigheter brytas, den får inte kopplas över en strömbrytare eller omkopplare!!! Det är jätteviktigt.

 

Och jordfelsbrytare har absolut ingenting med skyddsjorden att göra, den skall obruten gå från elluttaget i land och eluttaget på invertern till eluttagen ombord, alltså inte över någon som helst strömbrytare.

 

Men du, det är nog enklast och säkrast att du sätter upp dubbla eluttag och sedan under hösten eller vintern tar hjälp av en elektriker! Eller så köper du ett färdigt system som @ABC föreslog längre upp.

En elektrikers arvode är nog billigare än en snygg gravsten!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än är inget inkopplat så risken för missöden är obefintlig!

 

Båten har landströmsINtag i aktern. Opraktiskt när man ligger med fören mot bryggan (och vanskligt med lång sladd över båten). Jordfelsbrytaren sitter mitt i båten (vet att den ska sitta nära intaget men så ser det ut från fabrik). Jag har därför dragit en kanal från fören till jordfelsbrytaren. Den är tätt klamrad och skild från 12v-systemet.

 

När kabeln är dragen i kanalen, och intag med ev ytterligare nära jordfelsbrytare i fören, ersätter den intaget i aktern... Men om man sätter en allpolig 1-0-2 omkopplare tänkte jag att man kan växla mellan intagen om man någon gång ligger med det aktre bättre till. Allpolig switch med nolläge emellan måste väl vara en tillfyllest anordning?

 

Invertern kan vi lämna därhän så länge.

 

Jag klurar som sagt gärna ut principlösningen. Inte lätt att få ur sig alla önskemål och prioriteringar, och inte så lätt för elektrikern att hitta bästa lösningen, på stående fot.

 

Logiken hänger jag nog med på, reglementet får en elektriker verifiera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det brukar finnas en anledning till att landströmsintagen brukar sitta akteröver, och det har egentligen inte så mycket med att somliga ligger med aktern mot bryggan.

Det har att göra med att fördäcket och området därikring är väldigt utsatt för översköljande sjöar och stänkvatten. I förra båten gjorde jag vad jag trodde en väldigt skyddad anslutning till landsrömmen i ankarboxen som låg under en lucka i fördäcket. Ankarboxen användes inte för ankare, bara för förtöjningsgods. Men det fungerade inte så värst bra, det var alldeles för fuktigt, så kontaktstift och annat ärgade svårt.

Intaget flyttades därefter midskepps inne i sittbrunnen, där även jordfelsbrytare och sådant placerades i en liten normcentral. Det var mycket bättre, trots att man då kunde snubbla på landströmskabeln som fick ligga på däcket.

 

I nuvarande båt har jag en sådan här, på utsidan av hyttens bakstam, det har suttit sedan 2003 och håller på att falla i sina beståndsdelar, plasten är spröd och spricker, sannolikt påverkad av UV-ljuset. Men nu har jag ett rektangulärt hål där, om jag tar bort den, och det lättaste är ju att köpa en ny likadan.

Jag misstänker att det landströmsintaget mer är lämpat till husvagn/husbil. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev elektrikarn:

Tror att Bemac hade en enkel lösning på ovanstående frågeställning med ett relä från Conrad , skall kolla lite.

Jag har för mig att det var den här han länkade till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...