Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nabru61

Volvo penta ev 41 vill dö

Rekommendera Poster

Hej!

har en Volvo penta db 41 (-91) som kom i sjön idag. Alldeles för sent så kanske den jävlas på pin kiv.

Tog upp den i oktober ifjol och märkte samma fenomen men hade faktiskt glömt bort det. 
Beskrivning av problemet:

startar och går som vanligt på tomgång.

Men så fort man vill åka på så beter den sig som att den inte får soppa. Har bytt bägge bränslefiltrena och kollat så alla slangar är utan veck jag och hela.

var börjar jag felsökningen och vad är troliga felet?

skräp i tanken?

spridare som gett upp?

tjuvluft nånstans?

 Alla tips mottages tacksamt. Tog mig till hemmahamnen som ligger en bra bit från där jag sjösätter. Men istället för 222 knop gick det i åtta… 😬

 

Med vänlig hälsning, urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev nabru61:

Hej!

har en Volvo penta db 41 (-91) som kom i sjön idag. Alldeles för sent så kanske den jävlas på pin kiv.

Tog upp den i oktober ifjol och märkte samma fenomen men hade faktiskt glömt bort det. 
Beskrivning av problemet:

startar och går som vanligt på tomgång.

Men så fort man vill åka på så beter den sig som att den inte får soppa. Har bytt bägge bränslefiltrena och kollat så alla slangar är utan veck jag och hela.

var börjar jag felsökningen och vad är troliga felet?

skräp i tanken?

spridare som gett upp?

tjuvluft nånstans?

 Alla tips mottages tacksamt. Tog mig till hemmahamnen som ligger en bra bit från där jag sjösätter. Men istället för 222 knop gick det i åtta… 😬

 

Med vänlig hälsning, urban

Matarpumpen?

Luft i bränslesystemet luftat ordentligt?

Fritt in och utlopp retur samt matarledning?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla luftningen. Tycker jag lyckades och eftersom problem dök upp i höstats tror jag inte det är problemet. Men vad vet man.

 

matarpumpen lät intressant. Får väl googla vart den sitter men har du tips på hur man kollar den?

 

Med vänlig hälsning, urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev nabru61:

Ska kolla luftningen. Tycker jag lyckades och eftersom problem dök upp i höstats tror jag inte det är problemet. Men vad vet man.

 

matarpumpen lät intressant. Får väl googla vart den sitter men har du tips på hur man kollar den?

 

Med vänlig hälsning, urban

Sitter på babordssida strax nedanför oljefiltret ner mot tråget följ slangen från förfiltret pumpen sitter istucken i sidan med två skruv. Är den svår att få bort eller svårt skjuta in den nya, vrid då motorn ett halvt varv. Pumpen drivs av kammaxeln.

Du är säker på att du inte har vatten i dieseln?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Tack för instruktionen. När värmen droppar i Luleå (idag bitvis 30) ska jag ta mig till båten. 
 

vatten i tanken? Bra fråga! Har haft båten sen 2016 och den har gått klockrent. Men får försöka kolla det också förstås

 

mvh Urban 

Redigerad av nabru61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ta loss filtrena och tömma dem i PET-flaskor, när man låtit det stå en stund brukar man få en bra bild om man har vatten i tanken, om man inte har skål under dvs, de gamla filtrena kan man såga upp och kolla ifall man har annan dret i tanken. Så utesluter man det och kan söka vidare på mekaniska fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...