Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Behövs tillsatser nu när E5 blir E10?

Rekommendera Poster

Det dök upp en tråd i Buster-gruppen på FB där någon hade hört Buster rekommendera att man skulle köra på 98 för att slippa E10, men oklart varför. Någon grävde fram en FAQ från Yamaha på Nya Zeeland, där de pratar en massa om de negativa effekterna av E10.

 

Jag har inte riktigt orkat hänga med i diskussionen om E10, men behöver man vara ännu mer orolig att det fälls ut vatten i tanken nu? Bör man ha i bränsletillsatser? Jag har aldrig lyckats komma över ett oberoende test där tillsatserna faktiskt har effekt, men nu börjar man ju undra.. En flaska Sta-bil Marine 360 verkar kosta ungefär 180 kr och räcker till 300 liter, så då går det väl på ett ut att tanka 98 istället.

 

Eller så spelar det ingen roll med E10. Min motor är från 2018 så den ska klara det utan problem. Yamaha på Nya Zeeland kanske bara vill skrämmas och sälja tillsatser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

men behöver man vara ännu mer orolig att det fälls ut vatten i tanken nu?

Tvärt om, mera etanol i bensinen kan ta upp mera vatten.

 

Om du går över till 98 oktan så kan du ev. oroa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Mackey:

Tvärt om, mera etanol i bensinen kan ta upp mera vatten.

 

Om du går över till 98 oktan så kan du ev. oroa dig.

Aha, intressant. Yamaha har dessutom olika information beroende på var i världen man kollar. Just Nya Zeeland hade en ovanligt lång FAQ. De skriver så här:

 

WHAT ARE THE NEGATIVE PROPERTIES OF ETHANOL 

Ethanol has several properties that contribute to fuel system issues.

Ethanol is a strong cleaner (solvent).

Ethanol is hygroscopic (e.g., it has a strong attraction to moisture).

E10 fuel’s usable life span may be less than the normal length of off-season boat storage.

 

Fan vet vad man ska tro..

 

Edit: att etanol tar upp vatten är ju precis vad du skrev @Mackey. Yamaha listar det som något dåligt. Hur ser man till att det inte fälls ut pga den där läskiga fasseparationen?

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Fan vet vad man ska tro…

Bäst är nog att följa tillverkarens rekommendationer i landet man befinner sig i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får i alla fall tanka oftare, det är mindre energi i etanolen än i bensinen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

98 oktan kommer även i fortsättningen bara ha 5% etanol så det tankar jag fast vad vet jag? Jag kör ju bara tankbil i jobbet,😉

83924FA8-FA59-40BE-9D46-474FB534F9C2.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol är aggressivt mot många plaster och gummisorter. De problem man bör se upp med är alltså främst bränsleläckage och dåliga pumpmembran. Bränsleläckage vid motorn kan orsaka brand, så det är helt klart bra att hålla lite koll om man har en äldre motor med slangar som inte är avsedda för etanol.

 

Vissa menar att etanolen sköljer bort oljefilmen i 2-taktare, men det låter jag vara en skröna än så länge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag förstår blir det mest problem under vinterhalvåret med E10. Korrosion och avlagringar i bränslesystemet när motorn inte används. Etanolen binder mer vatten/fukt.

 

I min handbok till min Suzuki utombordare står det att man kan köra motorn på E10 men det rekommenderas inte, eller nått i den stilen har jag för mig.

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev martinke:

Vad jag förstår blir det mest problem under vinterhalvåret med E10. Korrosion och avlagringar i bränslesystemet när motorn inte används. Etanolen binder mer vatten/fukt.

 

I min handbok till min Suzuki utombordare står det att man kan köra motorn på E10 men det rekommenderas inte, eller nått i den stilen har jag för mig.

Om man tömmer motorns bränslesystem så borde det inte vara ett problem om vintern. Vid höstservicen på min utombordare brukar jag köra den i sötvatten ett tag, dra ur slangen från tanken och låta motorn gå tills den stannar av bränslebrist. När den börjar hosta och gå sämre är det ett bra läge att spreja in något fett som lägger sig i vevhuset och cylindrarna. Jag tror inte en upp till 10% etanolhalt har någon större påverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Faderullan:

Om man tömmer motorns bränslesystem så borde det inte vara ett problem om vintern. Vid höstservicen på min utombordare brukar jag köra den i sötvatten ett tag, dra ur slangen från tanken och låta motorn gå tills den stannar av bränslebrist. När den börjar hosta och gå sämre är det ett bra läge att spreja in något fett som lägger sig i vevhuset och cylindrarna. Jag tror inte en upp till 10% etanolhalt har någon större påverkan.

Man kan också avsluta med att köra alkylat så slipper man ev. problem.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Faderullan:

Om man tömmer motorns bränslesystem så borde det inte vara ett problem om vintern. Vid höstservicen på min utombordare brukar jag köra den i sötvatten ett tag, dra ur slangen från tanken och låta motorn gå tills den stannar av bränslebrist. När den börjar hosta och gå sämre är det ett bra läge att spreja in något fett som lägger sig i vevhuset och cylindrarna. Jag tror inte en upp till 10% etanolhalt har någon större påverkan.

Tror det är svårt att tömma hela systemet i dagens avancerade insprutningssystem. Kommer alltid ligga kvar bränsle i fuelrail, slangar, spridare m.m.
Kika bara på amerikanska båtforum där har E10 funnits ett tag och det verkar vara stora problem i vissa fall.


Tror det bästa är att köra sista tanken på 98 oktan eller koppla in motorn på mindre tank med alkylat som Mackey skrev.

Och spraya absolut inte in något fett i insuget på fyrtaktare. Risk för att kladda ner luftmassemätare, dyrt. Dock fungerar det bra på 2 taktare och är att rekommendera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag valde att endast tanka 98-e5 från landmack nu när vi fick vår Buster X. Försiktighet + båttyp + typ av bränsletank avgjorde. Det lär inte bli mer än 4 tankningar per säsong så merkostnad är i mitt fall skit samma.  
 

En mkt erfaren tekniker berättade att motorer mår bäst av att användas kontinuerligt. Låter ju ganska självklart. Ett stort skäl till motor- och bränsleproblem hos båtmotorer är den säsongsmässiga användningen så ut å kör soliga höst- vinter och vårdagar :) 

 

Jag kanske häller i stabilisator även i 98 under vinterhalvåret som backup för att jag inte kör lika mkt då. 

Redigerad av kofot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en faktisk merkostnad om den dyrare innehåller mer energi och minskar förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eile:

Är det en faktisk merkostnad om den dyrare innehåller mer energi och minskar förbrukningen.

Nej. Du får en renare förbränning oxå vilket sparar på tändstiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en sida från Mercury... Alla deras motorer klarar E10 eftersom E10 varit standard i USA sedan länge.  Men man får inte ha mer än 10%.
Sen varnar de för att E10 är mer känsligt för vatten i soppan.  Etanol löser vatten på ett annat sätt, t.ex kondens från luften när man har låg nivå i tanken.  Över tid samlar tanken på sig vatten tills blandningen skiktar sig så att bensin ligger överst  och alkohol/vatten koncentreras i botten. Om motorn börjar suga i sig från botten av tanken så händer det tydligen grejer.
(http://www.mercurymarine.staging.yartdigital.com/home/service-warranty/service-maintenance/ethanol-fuel.aspx)

Redigerad av jonaswiman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på är just att Etanol binder vatten väldigt lätt och snabbt. Blandningen etanol och vatten är tyngre än bensin och lägger i botten av tanken. Om du lämnar båten ståendes/förvarad ett tag och sen startar upp den så är det inte bensin blandat med 10% etanol som går in i motorn utan det kan mycket väl vara 30-40% etanol, vatten och bensin. Det kan både skada motorn och andra komponenter samt ge motorstörningar. Av just den anledningen kör vi aldrig E10 i flygplan. Där är givetvis konsekvenserna av motorstopp betydligt större, men motorstopp eller skadad motor på båt är heller inte roligt. Vi har E10 i Finland och haft det i många år. Jag tar den extra kostnaden, jag kör ca 1000NM per år, och jag tankar alltid 98E5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort några experiment med bensin, etanol och vatten, men inte lyckat få etanol/vatten att skikta sig. 

 

Jag har också gjort experiment med diesel, vatten och etanol där tanken var att se om etanol i diesel kunde tas upp vattnet och blanda sig med dieseln.

Tesen var att det inte skulle gå, men det gjorde det...

 

Tillägg: Jag vet inte hur bra det är för motorn att blanda etanol i dieseln, men det var ju inte jättemycket som behövdes.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Alanningen:

En sak att tänka på är just att Etanol binder vatten väldigt lätt och snabbt. Blandningen etanol och vatten är tyngre än bensin och lägger i botten av tanken. Om du lämnar båten ståendes/förvarad ett tag och sen startar upp den så är det inte bensin blandat med 10% etanol som går in i motorn utan det kan mycket väl vara 30-40% etanol, vatten och bensin. Det kan både skada motorn och andra komponenter samt ge motorstörningar. Av just den anledningen kör vi aldrig E10 i flygplan. Där är givetvis konsekvenserna av motorstopp betydligt större, men motorstopp eller skadad motor på båt är heller inte roligt. Vi har E10 i Finland och haft det i många år. Jag tar den extra kostnaden, jag kör ca 1000NM per år, och jag tankar alltid 98E5.

Det vore ju intressant att fylla två glasburkar, en med 98E5 och en med E10, och låta dom stå i X antal månader för att se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Det vore ju intressant att fylla två glasburkar, en med 98E5 och en med E10, och låta dom stå i X antal månader för att se vad som händer.

Det är ju i princip det jag gjort och jag fick ingen skiktning.

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Jag har gjort några experiment med bensin, etanol och vatten, men inte lyckat få etanol/vatten att skikta sig.

Det var ju innan E10 fanns så jag tillsatte lite E85.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har undersökt detta kring E10 osv, vilket de har i USA sen ett par år tillbaka. Utifrån det jag sett på Youtube, så verkar bränslestabilisatorer bara hjälpa lite grann i syfte för att motverka vattenutfällning. 

 

Bättre i sådanna fall och tanka E5 eller utan etanol. Samt ta en översyn på bränslesystemet och överväga vattenseparerande bränslefilter med bra avtappmöjligheter, om man noterar vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor på västkusten och alla båtmackar jag pratat med ska sluta sälja 95 oktan och alla går nu över till 98 oktan.

Då försvann väl miljövinsten?

 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Rolle85:

Bor på västkusten och alla båtmackar jag pratat med ska sluta sälja 95 oktan och alla går nu över till 98 oktan.

Då försvann väl miljövinsten?

 

Man höjer priset istället för att straffa användaren. Miljötänket är bara ett svepskäl för att få in mer pengar. Den dagen förbränningsmotorn är död och alla åker runt på el så höjer man elpriset till max istället.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen här som kan hitta på en manick som kan separera etanolen från bensinen, då får vi ju dessutom en liter etanol som vi kan dricka till sillen för varje tio liter e10 som vi tankar.

Då blir ju priset helt plötsligt ganska överkomligt. 😋

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju faktiskt inte så svårt att få bort etanolen, iallafall när det gäller liten skala, men jag vet inte om jag skulle vilja förstöra sillsmaken genom att dricka återstoden. :P

 

https://youtu.be/YHsE05VO8P0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Det verkar ju faktiskt inte så svårt att få bort etanolen, iallafall när det gäller liten skala, men jag vet inte om jag skulle vilja förstöra sillsmaken genom att dricka återstoden. :P

 

https://youtu.be/YHsE05VO8P0

Ska man dricka det är det nog bättre att börja med E85!

 

Sedan går det fortare att suga bort vattnet ur kärlet och sedan hälla ut bensinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. E85 innehåller förutom ish 15% bensin, även denatureringsmedel, MTBE/ETBE för att det ska bli odrickbart. Annars hade typ folk halsat sprit vid bensinpumpen.

 

Skulle inte vilja dricka separerad etanol från E85 eller ens bli bjuden på det. Bensin som bekant, innehåller ju aromatiska kolväten som t.ex bensen (C6H6), vilket är cancerframkallande och kan t.ex orsaka Leukemi. Även om man separerar etanolen så finns det nog alltid hälsovådliga kemiska föreningar kvar i etanolen. 

 

Tur att man är nästan nykterist :)

 

Redigerad av Busteri
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...