Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sagitario

Tips på 12v båtkaffebryggare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

 

Tar gärna emot tips på 12 v kaffebryggare. Viktigt med varmt kaffe! :)

 

Tomas

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan har varit uppe massor med gånger. Svaren blir ungefär desamma. 
- 12V kaffebryggare är generellt dåliga

- Inverter och 230V-bryggare funkar bättre

- Någon kör med Melitta-tratt och kokar vatten på spisen

- Någon annan föreslår pulverkaffe

- Eller varför inte kokkaffe?

- Och jag kommer föreslå presso-kaffe och länka till Biltemas presso-kanna i rostfritt som jag är väldigt nöjd med. 
https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/kaffepressar/kaffe-tepress-2000037251

 

Hoppas du är nöjd med sammafattningen 😁

  • Gilla 1
  • Tack 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Frågan har varit uppe massor med gånger.

Här är den senaste tråden, 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 volts kaffebryggare är djävulens påfund...Tar en timme att brygga 2 koppar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en. Fullständigt värdelöst. Som ovan skrivit. Tog typ trekvart att göra två koppar. Som inte blev mer än knappt acceptabelt varma. Har du någon form av spis, koka vatten och använd pressobryggare eller kokkaffe. Jag köpte en visseljohanna och kör med kokkaffe. Har du ingen spis så ta med termos eller en visseljohanna på grillen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Iverter är ju såklart ett gott alternativ. Men gissar att ts har en mindre båt. Då är ju batteribanken en aspekt. Så man inte kör slut batteriet. Så då blir ju frågan till ts vad han har för batterikapacitet, ett startbatteri, eller både start och förbrukning. Och laddar motorn tillräckligt för att fylla på, finns solcell. 

Ni som kör på inverter ocu bryggare, hur mycket förbrukar den kombinationen? 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev sege:

Inverter och en sån här blir sjukt bra!

En inverter, en elektrisk kokplatta och en sådan här blir sjukt dåligt ombord på en båt.

 

I längden blir det sämre än en 12-volts-bryggare eftersom man aldrig kommer att få kaffe efter de första svallen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev M__G:

Iverter är ju såklart ett gott alternativ. Men gissar att ts har en mindre båt. Då är ju batteribanken en aspekt. Så man inte kör slut batteriet. Så då blir ju frågan till ts vad han har för batterikapacitet, ett startbatteri, eller både start och förbrukning. Och laddar motorn tillräckligt för att fylla på, finns solcell. 

Ni som kör på inverter ocu bryggare, hur mycket förbrukar den kombinationen? 

Det är en missuppfattning att det skulle gå åt mer energi bara för att man kör inverter (dvs högre spänning). Faktum är att en seg 12V-bryggare är en bra batteridränerare...

 

I praktiken går det åt något mindre energi att brygga ett par koppar kaffe för oss med hemmabryggare och 230V än en 12V. Varför är redan berört, inte minst i den andra tråden. Och kaffet man får är varmt och inte pissljummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar. Har förbruknings- och startbatteri. Satsar på inverter då :)

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-06 vid 11:12 skrev Peter_K:

- Och jag kommer föreslå presso-kaffe och länka till Biltemas presso-kanna i rostfritt som jag är väldigt nöjd med. 

 

Det blir väldigt gott kaffe med Presso tycker jag, och koka upp lite vatten på en gasspis går fort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde också pressokanna några år, och det blir gott kaffe, men tycker den är jobbig att rengöra. När jag började jobba hemma förra året köpte jag en AeroPress som jag har i båten på sommaren, den ger gott kaffe, enkel att rengöra, men lite svårt om man vill ha mycket kaffe (1-2 koppar går bra).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat denna bryggaren för öppen låga?

Den borde ju även funka på en Wallas om man nu har det. Idén verkar ju bra men den är ganska stor, så inget för den som har dåligt med stuvutrymme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Makro:

Är det någon som provat denna bryggaren för öppen låga?

Den borde ju även funka på en Wallas om man nu har det. Idén verkar ju bra men den är ganska stor, så inget för den som har dåligt med stuvutrymme.

Nej, men den ser ju trevlig ut.

Men får bara användas utomhus... ️ 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😁 Jag gissar att ”får endast användas utomhus” är en varning  för den som kanske tänkte tända gasolköket i vardagsrummet med stängda fönster eller i en tät ruff när man brygger sitt kaffe?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Makro:

😁 Jag gissar att ”får endast användas utomhus” är en varning  för den som kanske tänkte tända gasolköket i vardagsrummet med stängda fönster eller i en tät ruff när man brygger sitt kaffe?

Ja det tror jag med.

En kanske sitter en ilsket röd självlysande etikett på bryggaren som varnar för hett vatten som kan skålla barn och andra, samt att kaffe är starkt beroendeframkallande... 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Är det någon som provat denna bryggaren för öppen låga?

Den borde ju även funka på en Wallas om man nu har det. Idén verkar ju bra men den är ganska stor, så inget för den som har dåligt med stuvutrymme.

Kompisen har en sådan i sin kabinbåt, funkar riktigt bra och det blir gott kaffe så.. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...