Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Graniten

Starta på första rycket?

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

I våras köpte jag efter viss ångest en ny Yamaha F6 då min gamla tvåtaktare av samma märke var en aning för "krånglig" att starta för mina barn. Tanken var såklart att den skulle vara enkel att dra igång, både med avseende på den kraft som behövs för att rycka igång den samt att den skulle starta på det berömda "första rycket".

 

Det mesta av beslutsångesten kom sig inte främst av inköp av ny motor, utan att jag velade mellan Yamaha och Honda då jag har otroligt fin erfarenhet av det senare både från båtmotorer, elverk och gräsklippare.

 

Nu har jag använt den nya Yamahan vid några tillfällen och jag är faktiskt en aning besviken på att den ALDRIG startar på första rycket, utan snarare efter kanske 3-4 fyra rejäla ryck och med pillande av gas och choke. Och även när den är varm behövs minst ett par ryck.

 

Kanske förväntade jag mig för mycket, men den erfarehet jag har av tidigare Hondamotorer är att de ALLTID startar på första rycket. Även gräsklipparen som står utomhus oanvänd under 8 vintermånader är bara att choka och dra igång och den startar direkt. Funderar t.o.m. på att sälja motorn och leta efter  Honda istället...

 

Var är era erfarenheter av start på "första rycket"? Är det något man borde kunna förvänta sig av en ny Yamaha eller är den verklighet jag nu beskriver bara att acceptera och hacka i sig? 

 

Jag förväntar mig såklart inte att någon sitter på facit, men önskar bara kalibrera mina egna förväntningar med den erfarenht som finns här inne. Tack på förhand och ha en fin sommardag :)

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har AL-KO gräsklippare och snöslunga. Snöslungan har primer och choke och startar på första rycket. Gräsklipparen har ingen primer men har automatchoke och jag tycker den har varit svårstartad. Det var intill jag fann ut hur den vil startas: -Jag drar sakta i snoren två gånger och hårdt tredje gången. Då startar den. Drar man sakta ett par gånger så får den tillräckligt med bensin för att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev emtor:

Jag har AL-KO gräsklippare och snöslunga. Snöslungan har primer och choke och startar på första rycket. Gräsklipparen har ingen primer men har automatchoke och jag tycker den har varit svårstartad. Det var intill jag fann ut hur den vil startas: -Jag drar sakta i snoren två gånger och hårdt tredje gången. Då startar den. Drar man sakta ett par gånger så får den tillräckligt med bensin för att starta.

Min Honda gräsklippare har ingen primer men startar direkt ändå.

 

Men tillbaka till båtmotorn :) -Min Yamaha har någon sorts primerpump under kåpan som man ska  pumpa innan enligt manualen, men det är inte bara bökigt att ta av kåpan innan varje start utan jag uppfattar heller inte att jag kan få till något tryck i den och det har hittills gjort varken från eller till när jag pumpat innan start eller ej.

 

Någon annan med erfarenhet från Yamaha F4-F6?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...