Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
goetheiby

Olja i vattnet MD11C, funkar kylartätning i martec sötvattenkylningsytemet?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en volvo penta md11c som gick varm häromdagen för att cirkulationspumpen dog pga gladd i säkringshållaren..

Cirkulationspumpen går fint igen och allt är fint förutom att topploppspackningen började läcka - vatten i oljan. Det är inga mängder änsålänge men tänkte höra om någon har erfarenheten av att ha i kylarcement/tätning i det interna martecsystemet?

Jag har redan inköpt en utbytesmotor som jag ska byta till i vinter men hade ingen lust och tid till att göra det innan semestern så med det sagt - kylartätningen behöver bara hålla månaden ut..

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylartätning har en förmåga att sätta igen även en del annat förutom (eller ibland istället för) de hål man vill ha tätade. Det är ju ingen intelligent sak, liksom.

 

Inte ovanligt är att värmeväxlare och i synnerhet defrosteraggregat med små kanaler också sätts igen av kylartätningen. Sedan vill jag minnas att en del av dessa undermedel stelnar vid luftkontakt, dvs de fungerar mest till att täta hål som gör att kylarvattnet rinner ut. Inte in i någon annan vätska.

 

Men det är klart - är motorn redan skrot så kan du ju alltid prova. Alternativt köra som det är och byta olja några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev goetheiby:

Jag skrev fel i titeln, jag menade vatten i oljan!

 

Att byta topplockspackning på en MD-11 är inte raketforskning, det gör du på en eftermiddag.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, men det allra billigaste och snabbaste alternativet vore ändå kylarcement... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, IngemarE said:

Kylartätning har en förmåga att sätta igen även en del annat förutom (eller ibland istället för) de hål man vill ha tätade. Det är ju ingen intelligent sak, liksom.

 

Inte ovanligt är att värmeväxlare och i synnerhet defrosteraggregat med små kanaler också sätts igen av kylartätningen. Sedan vill jag minnas att en del av dessa undermedel stelnar vid luftkontakt, dvs de fungerar mest till att täta hål som gör att kylarvattnet rinner ut. Inte in i någon annan vätska.

 

Men det är klart - är motorn redan skrot så kan du ju alltid prova. Alternativt köra som det är och byta olja några gånger.

Jag tänkte också på att köra och byta olja men jag undrar bara hur mycket vatten det kan va i oljan innan det händer något, vad det nu är som händer om man har vatten i oljan? Hur vet jag när jag behöver byta den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, goetheiby said:

Jag tänkte också på att köra och byta olja men jag undrar bara hur mycket vatten det kan va i oljan innan det händer något, vad det nu är som händer om man har vatten i oljan? Hur vet jag när jag behöver byta den ?

Sen undrar jag, om jag nu ger mig på att byta topplockspackningen, måste jag byta alla bultar som ska momentdras? Med tanke på att jag ändå inte ska ha kvar motorn efter sommaren.. Vill gärna lägga så lite pengar som möjligt på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylarcement funkar så vitt jag förstått när läckaget möter luft, det tätar knappast där kylvatten och olja möts. I värsta fall har du då kylarcement i oljan vilket knappast är bra för lager och andra rörliga delar. Läckande topplockspackningar blir aldrig bättre och vid något illa valt tillfälle blir felet värre. Tllfälliga lösningar kommer att leda till att du inte kan lita på att motorn fungerar på ett pålitligt sätt. Du kommer alltså att gå till sjöss med tanken "hoppas att det håller och att det inte blåser upp när det stannar". 

Som sagt så är ett byte av topplockspackning på din motor inte något som tar speciellt länge eller ens svårt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror du på jultomten också ?  Nej, skämt åsido. Låter något för bra för att vara sant, så är det sannolikt inte sant. Och det är mycket som låter "för bra" med Steel Seal:

"Steel Seal kommer att täta alla typer av trasiga topplockspackningar, spruckna motorblock, lösa cylinderfoder och skeva topplock"

 

"Produkten dras till det skadade området och tätar läckaget med en termokemisk bindningsprocess."

 

Lösa cylinderfoder - det måste vara något telepatiskt över den tätningen. Hur skall den nå cylinderfodren om den hälls i kylarvätskan ?  Men smart är den, den dras ju till skadan. Inte ens alla motormekare som skulle kunna avgöra var skadan sitter bara sådär. Kanske de skulle bli bättre mekare om de använde Steel Seal som felsökare/guide åt dem, tro ?  Rätt fantastiskt att den också tätar skeva topplock.

 

Så varför kör inte alla med detta undermedel redan nu, istället för att lämna in toppen för dyr planing t ex ?  Men det är ju generöst att du får tillbaka pengarna flaskan kostade om det inte fungerar 😛. Eller i alla fall säger de det, tittar man på reviews om produkten är det många som inte ens fått det....

 

Vad gäller topplocksbultarna har jag för mig att de går att återanvända på MD11.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag påstod inte att det funkar eller att jag tror på det, det var ett svar till faderullan som sa att det kylarcement funkar när det möter luft - vilket det inte står något om i den länken jag delade, sen huruvida det funkar eller inte är en annan fråga..

Jag har iallafall testat med kylartätning nu, dock en betydligt billigare variant än den i länken och kan konstatera att oljan än en gång blivit mjölkig.

Jag får väl bita i det sura och byta packningar..

 

Någon som vet om det är en md2b eller md11c om den är byggd 1977?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, goetheiby said:

Jag påstod inte att det funkar eller att jag tror på det, det var ett svar till faderullan som sa att det kylarcement funkar när det möter luft - vilket det inte står något om i den länken jag delade, sen huruvida det funkar eller inte är en annan fråga..

Jag har iallafall testat med kylartätning nu, dock en betydligt billigare variant än den i länken och kan konstatera att oljan än en gång blivit mjölkig.

Jag får väl bita i det sura och byta packningar..

 

Någon som vet om det är en md2b eller md11c om den är byggd 1977?

Jag hann ner till båten och det var md11c

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe igen, nu har jag ryckt toppen och undrar om man inte ska byta packningen under också? Jag trodde topolocken satt fast i motorblocket men som jag ser ny så sitter ju de delarna också bultade med samma bultar som topplocket är bultat med. Hur vet jag att det inte är dom packningarna som läcker? Alltså de delarna som kolvarna sitter i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...