Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SonyBL

Bågpropeller vs storlek på båtar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Jag undrar om någon av er kan skriva lite mer om bågpropeller vs båtstorlek eller länka till en bra artikell?

Jag har en utombordare idag på 6m men vill inom ett par år byta upp mig till en båt med bågpropeller. När jag ser hur lätt dem lägger till och vänder på sin båtar blir jag avundsjuk.

Från vilken längd kam man installera en sån bågpropeller?

 

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte om det finns någon särskild längd rent monteringstekniskt. Det viktiga är att du har tillräcklig med skrov under ytan tänker jag. Men då finns nog även utfällbara.

 

Däremot kan man ju diskutera från vilken längd man behöver bogpropeller. Det är en evighetsdiskussion med olika åsikter. Det beror ju även på hur hög båten är. En 6 metersbåt som ser ut som en köttbulle är ju i större behov av en bogpropp än en 7 meters lågprofil osv. Men rent generellt...från 24 fot och upp kanske?

 

Vi har bogpropp på vår båt som är 8 meter. Den används i ärlighetens namn inte så ofta men när den väl behövs så är den värd sin vikt i guld. Trånga Y-bommar i kraftig sidvind tex. Anarki i Hammarbyslussen. Finns helt klart tillfällen då man som skeppare undrar hur det annars skall sluta.

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det gäller ju att inte låta sig luras av falska propellrar.

 

Kanske från 26 fot, säger jag. Men som sagts det beror ju på hur lätt- eller svårmanövrerad båten är i övrigt, samt då djupgåendet i förskeppet, vilket också nämnts.

Hur mycket plats det finns inombords påverkar ju också, man skall ju ha plats för tunneln och den stora elmotorn.

Om båten har rak axel eller drev kanske också påverkar....


Båtens batterikapacitet tillika generatorkapacitet kan också påverka, visserligen enkelt att fixa.

 

Sedan den stora grejen är väl hur båtägarens bankkonto ser ut, vad kostar en bogis inklusive installation idag, från 30.000 kr, eller mer?

 

Bogpropellerns effekt, ja det är inte svårare än att en mindre båt klarar sig med en bogis som har mindre effekt, medan en större båt kräver en kraftigare bogpropeller.

Jag lät en gång för längesedan installera en bogpropeller i en 27 fots Nimbus, jag valde en något kraftigare bogpropeller än vad som rekommenderades, jag tror den var på 3,5 hk, och det ångrade jag aldrig, det gick galant och snabbt att vända båten mot vinden.

 

I nu nuvarande båt som är omkring 30-31 fot, beroende på hur man mäter... där har jag en bogis med samma effekt, 3,5 hk, ja det funkar, men den känns kraftlös om det blåser sidvind.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns  det nåt annat alternativ som man kan installera idag istället för bågpropeller som hjälp  på båtar som är 6,2m ?

Jag frågar eftersom jag har en båtplats som är ok för min båt men det är så tajt mellan bryggorna att jag inte kan lägga till själv utan min frus gjälp.

Redigerad av SonyBL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev SonyBL:

Finns  det nåt annat som man kan installera idag som hjälp istället för en bågpropeller på båtar som är 6,2m ?

Jag frågar efgdrsom jag har en båtplats som är ok för min båt men det är så tajt mellan bryggorna att jag inte kan lägga till själv utan min frus gjälp.

Det finns väl egentligen inga tekniska hjälpmedel.

Möjligen kan man spänna upp ”guidelinor” mellan bryggan och stolparna akterut, om du har sådana på din plats..? 

Övning ger färdighet!

Liknande frågeställningar har varit uppe i forumet tidigare, och man får öva, öva och sedan kan man öva litet till. Oftast är det vinden som ställer till det då man skall manövrera en motorbåt i hamn.

Jag brukar alltid ge rådet att tjuvkika på segelbåtarnas masttoppar, 90% har en vindex som visar från vilket håll vinden kommer. Sedan kan det ju finnas hissade flaggor i land man kan kolla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns väl egentligen inga tekniska hjälpmedel.

Möjligen kan man spänna upp ”guidelinor” mellan bryggan och stolparna akterut, om du har sådana på din plats..? 

Övning ger färdighet!

Liknande frågeställningar har varit uppe i forumet tidigare, och man får öva, öva och sedan kan man öva litet till. Oftast är det vinden som ställer till det då man skall manövrera en motorbåt i hamn.

Jag brukar alltid ge rådet att tjuvkika på segelbåtarnas masttoppar, 90% har en vindex som visar från vilket håll vinden kommer. Sedan kan det ju finnas hissade flaggor i land man kan kolla på.

Tack. Ska träna mer ,men hade önskat mig åka iväg utan min fru. Just nu är jag bunden till henne 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SonyBL:

Tack. Ska träna mer ,men hade önskat mig åka iväg utan min fru. Just nu är jag bunden till henne 😄

- I nöd och lust...

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SonyBL:

Finns  det nåt annat alternativ som man kan installera idag istället för bågpropeller som hjälp  på båtar som är 6,2m ?

Jag frågar eftersom jag har en båtplats som är ok för min båt men det är så tajt mellan bryggorna att jag inte kan lägga till själv utan min frus gjälp.

En liten skiss eller ett foto på hur bryggorna och båtplatsen ser ut behövs nog för att kunna ge några vettiga råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

20210629_145035.thumb.jpg.497b7da2070237a8872834a9f6ef33a7.jpg

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Hoppas du kan se nåt. Mellan bryggorna kan jag knappt få plats med min båt . Bilden till vänster är min båtplats dem.andra är i gästhamnar.

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja en bågpropeller på den skulle du haft.

Finns inget bättre än att båga på när vinden biter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SonyBL:

Hej. Hoppas du kan se nåt. Mellan bryggorna kan jag knappt få plats med min båt . Bilden till vänster är min båtplats dem.andra är i gästhamnar.

Ja,, så brukar det se ut, man vill ha plats med så många bryggor som möjligt och därmed fler betalande båtägare, det är pengarna som styr.

Har du också Y-bommar? som på bryggan bakom din båt.

 

1 timme sedan skrev R0bbaan:

Hmm ja en bågpropeller på den skulle du haft.

Finns inget bättre än att båga på när vinden biter i.

Här är ett urval av bogpropellrar, som Erlandssons brygga säljer. Klicka på den blåa länken.

Men även Hjermans och Seasea säljer sådana, dom kanske har ett annat sortiment, jag har inte kollat.

 

Har du någon gång kört en gaffeltruck på en lutande hockeyrink?

Det har nog ingen annan heller gjort, men jag skulle kunna tänka mig att det är lika knepigt som att manövrera in en motorbåt utan undervattenskropp, till en trång plats där det är alldeles för litet svängrum och därtill sidvind.

 

Liksom gaffeltrucken svänger båten med aktern, inte med den främre delen som personbilar gör.

Det gäller ju då att öva, som jag skrev tidigare, och lära sig hur båten reagerar på roderutslag och hastighet liksom om du backar eller kör sakta framåt. När du har friläge i har du ingen manöverförmåga alls, du måste ha snurr på propellern för att lyckas.

 

Om du söker på nätet, googlar, exempelvis på frasen ”manövrera motorbåt” får du upp sidor med en del tips, dessutom träffar på små videofilmer som ligger på Youtube.

 

Även på detta forum finns det en hel del, flera har ställt frågor som gäller trånga båtplatser.

Här är en sådan tråd från 2017, som vanligt svävar diskussionen ut i andra saker, men du kanske finner någon erfarenhet du kan ta till dig.

 

Jag vill minnas att vi diskuterade det alldeles nyligen också, men då var den diskussionen dold under en rubrik som handlade om något annat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja,, så brukar det se ut, man vill ha plats med så många bryggor som möjligt och därmed fler betalande båtägare, det är pengarna som styr.

Har du också Y-bommar? som på bryggan bakom din båt.

 

Här är ett urval av bogpropellrar, som Erlandssons brygga säljer. Klicka på den blåa länken.

Men även Hjermans och Seasea säljer sådana, dom kanske har ett annat sortiment, jag har inte kollat.

 

Har du någon gång kört en gaffeltruck på en lutande hockeyrink?

Det har nog ingen annan heller gjort, men jag skulle kunna tänka mig att det är lika knepigt som att manövrera in en motorbåt utan undervattenskropp, till en trång plats där det är alldeles för litet svängrum och därtill sidvind.

 

Liksom gaffeltrucken svänger båten med aktern, inte med den främre delen som personbilar gör.

Det gäller ju då att öva, som jag skrev tidigare, och lära sig hur båten reagerar på roderutslag och hastighet liksom om du backar eller kör sakta framåt. När du har friläge i har du ingen manöverförmåga alls, du måste ha snurr på propellern för att lyckas.

 

Om du söker på nätet, googlar, exempelvis på frasen ”manövrera motorbåt” får du upp sidor med en del tips, dessutom träffar på små videofilmer som ligger på Youtube.

 

Även på detta forum finns det en hel del, flera har ställt frågor som gäller trånga båtplatser.

Här är en sådan tråd från 2017, som vanligt svävar diskussionen ut i andra saker, men du kanske finner någon erfarenhet du kan ta till dig.

 

Jag vill minnas att vi diskuterade det alldeles nyligen också, men då var den diskussionen dold under en rubrik som handlade om något annat.

Tack så mycket 👍

Jag har y-bommar

Redigerad av SonyBL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite övning kommer du in mellan y-bommarna med lätthet så länge det inte blåser. Sväng ungefär som om du ska till platsen innan. När du närmar dig '" grannplatsen" med fören så lägg i backen och rodret fullt åt andra hållet. När båten är rak bör det bara vara att lägga i växeln framåt och köra rakt in emellan ý-bommarna . Ungefär sådär. Den sladdar liksom en del.Testa och se hur just din båt reagerar. Med viss sidvind blir det svårare och du får vara beredd på att träffa y-bommarna. Du kan ju sätta dit någon fender avsedd för ändamålet på bommarna.

Alternativt att du backar lite mera än bara stannar upp som i exemplet innan och låter fören "sladda" tillbaks och sen framåt När du är precis mitt för din plats. Det förutsätter att du passerat din plats med fören lite granna. Hoppas du förstår hur jag  menar. Men ge det en stunds övning. Så kommer du in lätt utan frun. Sen lär du frun så hon kommer i och ut utan dig, så vågar hon också åka sjäv kanske, om du är upptagen. 

Jag har själv legat på ett ställe som såg ut mer eller mindre exakt så som din plats. Med en ungefär lika stor båt. Blev en sport att komma in på platsen utan att nudda y-bommarna. Men man får öva och öva. Min nuvarande båt är 6,5 meter lång. Motsvarande problem men stolpar istället. Även där får man använda metoderna ovan. Utan sidvind går det komma in utan att träffa stolparna.ca 20 cm marginal på båda sidorna. Fast minsta sidvind så får jag "valla in den " kände också en gång i tiden att bogpropeller hade varit bra, och det skulle det såklart vara när det blåser men i vanliga fall känner jag inget behov. Så ut och öva med tålamod så du får känslan av hur tidigt du ska svänga, hur den sladdar både framåt och bakåt så hittar du snart tekniken,  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man, både jag själv och andra, ofta är för försiktiga när det blåser.

 

I princip är det samma manövrar som ska göras som vid lite vind, men allt måste göras snabbare och med mera motorkraft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Min erfarenhet är att man, både jag själv och andra, ofta är för försiktiga när det blåser.

 

I princip är det samma manövrar som ska göras som vid lite vind, men allt måste göras snabbare och med mera motorkraft.

Ja, särskilt drevbåtar som kräver propeller för att styras. Vi ligger mellan två ganska trånga Y-bommar. Jag kör hela vägen in med korrigering och sedan distinkt back/broms. Fegar man ur i denna manöver så dunsar man ofta in i sidan halvvägs in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev hbengtsson:

Ja, särskilt drevbåtar som kräver propeller för att styras. Vi ligger mellan två ganska trånga Y-bommar. Jag kör hela vägen in med korrigering och sedan distinkt back/broms. Fegar man ur i denna manöver så dunsar man ofta in i sidan halvvägs in.

Min båt är 3,10 m bred, båtplatsen är 3,25 m, jag har två stolpar som akterförtöjning, och dessa lutar dessutom inåt... Det betyder att jag inte kan ha fendrarna uthängda när jag går in på den platsen. Det kan bli litet besvärligt ibland på ostliga vindar.

Men jag har försatt båten i en kontrollerad drift på tvären, med hjälp av drevet och bogpropellern.

När båten är i jämnhöjd med grannens båtplats ger jag ungefär 1/4 fart framåt i några sekunder, tills förskeppet har passerar pålarna. Akterlinorna tas snabbt ombord, och en snabb tillfälligt förtöjning på linornas tamp, dessa linor hänger annars på stolparna, sedan snabbt som en vessla fram på fördäck, bära av och ta förlinorna och lägga fast dessa.

Därefter stängs motorn av och akterförtöjningarna spänns upp och fendrarna hängs ut. Är man två ombord (i nöd och lust) blir det ju betydligt lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pålar, ja. Hoppas det är ok att jag väcker denna tråd efter 2 år. Finns en bättre för min fråga så vänligen visa mig kompassriktningen (länk då alltså).

 

Hjälpte min vän att flytta (segla/köra) en Ansö 31 från Mariestad till Malmö. I många hamnar tuffade vi in och fick "reka" från båten. Grön skylt... ok... men fan (!) vad det blåser och båten är gammal, långkölad, 6 ton, ordentligt hög bog (? jag menar sidan som tar vind ävan om segel inte är hissat)... Ingen bogpropeller. Nu var vi i vissa fall 4 på båten i andra fall 2. En tvingas sitta inuti mer ratt/gas och en springer fram och tillbaka.

 

Jag fnulade på olika sätt att få aktertamparna på plats runt pålarna. Vi vet inte alltid hur höga de är, om det finns "spik" eller något ovanpå att ta tag i. En gång fanns en träslev instucken mellan själva pålen och plasten som lagts runt den. Sleven höll trots att jag lade hela båtens drift-tyngt på den (!). Men den hade ju kunnat bli flis bara.

 

Har ni någon smart idé, något sätt att, då det inte är mer än någon sekund att få "lassot" runt den ena akterpålen (den som ligger upp i vind)? Mannen som sålde båten hade en finurlig lösning för bojar med båtshake och en karbinhake (heter det så) som har fäste på båtshaken och bara "kastade på" bojjen. Men för pålar är det inget att ha.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar. Att stå och försöka kastal lasso när det blåser 4-6 funkar knappt. Man behöver en tredje person som springer runt och "tar emot" vilket kan vara riskabelt för lemmar när det blåser. Eller ska man ringa hamnkontor och googla och surfa och ringa och ringa innan man kommer in (i gästhamn)? Vi var ute i "försäsong" (början av maj) och det är inte alltid hamnpersoner svarar i telefon. Plus att det är knasigt att lita på hemelektronik på sjön (en mobil är /hemelektronik/ även om den kostar 17 lax).

 

Sååå... jag ser framför mig någon typ av tamp-rigg med någon sorts fiskespö-konstruktion för att fixa detta smidigt med en till två personer på båten. Skulle vara oerhört tacksam för tips på "motorseglare, tung, djup, mycket vindfång, få en tamp (pålstek) runt en påle på 2 sekunder i bra sidvind" idéer.

 

Håller på att köpa något och det lutar mot en motorseglare utan bogpropeller. Sedan undrar jag hur mycket nytta man har av en bogpropeller som /inte/ har fjärrkontoll om man är ensam och ska lägga till på ovan nämnda plats i ovan nämnda väder.

 

Öva kan jag bara börja med efter att jag blivit båtägare.

 

Tack på förhand!!

 

/Dany

Redigerad av Dany_ms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...